• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Karosseri Åtdragningmoment?

mgbping

HBK Medlem
Inlägg
83
Kommun
Motala
HBK-Nr
27843
Medlemskap
2025
160 Nm kör vi med,
OBS!! Lita inte på däckfirmorna om det byts där.
När vi köpt nya däck drog de med 260 Nm vilket är på tok förmycket.
Det gör vi alltid på tung husbilar fick jag till svar.
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
451
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2026
Det man kan utläsa av tabellen är att det inte spelar någon roll hur mycket man drar bara man håller sig mellan 130-200 Nm.
Det var bland det dummaste jag hört.
Hjulskruvar, gängor, konor osv skiljer mellan chassiefabrikat och fälgtyp, kona kontra svär, aluminium kontra stål osv.
Kolla alltid i din egen instruktionsbok vad som gäller för just din bil och som @mgbping skriver, lita inte på däcksfirmorna.
Hälsningar
Peter
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
7.085
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
160 Nm kör vi med,
OBS!! Lita inte på däckfirmorna om det byts där.
När vi köpt nya däck drog de med 260 Nm vilket är på tok förmycket.
Det gör vi alltid på tung husbilar fick jag till svar.
Har alltid momentstav med om jag anlitar någon annan för att skifta hjul – både personbilarna och husbilen – och kräver att de använder den. Vill de inte, åker jag till någon annan...

När jag kommer hem, efter några mils körning, gör jag en första kontrolldragning med momentnyckel. Efter några tiotals mil gör jag sedan en andra kontrolldragning.

Pålle
 

Olle Jonsson

HBK Medlem
Inlägg
511
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
883
Medlemskap
2025
Har alltid momentstav med om jag anlitar någon annan för att skifta hjul – både personbilarna och husbilen – och kräver att de använder den. Vill de inte, åker jag till någon annan...

När jag kommer hem, efter några mils körning, gör jag en första kontrolldragning med momentnyckel. Efter några tiotals mil gör jag sedan en andra kontrolldragning.

Pålle
Pålle.
Bra att du använder uttrycket "kontrolldragning", ordet efterdragning som vanligen används kan sluta med att det dras förbi sträckgräns.
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
451
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2026
Har alltid momentstav med om jag anlitar någon annan för att skifta hjul – både personbilarna och husbilen – och kräver att de använder den. Vill de inte, åker jag till någon annan...

När jag kommer hem, efter några mils körning, gör jag en första kontrolldragning med momentnyckel. Efter några tiotals mil gör jag sedan en andra kontrolldragning.

Pålle
Inte för att vara dum.
Men det är mycket annat som påverkar om hjulen sitter fast. Ett vanligt problem är att man inte gör riktigt rent på insida fälg eller på navet. Ett annat är att man smörjer hjulskruvarna och därmed åsidosätter allt vad momentdragning innebär. Ett tredje är att man använder okalibrerade momentnycklar, ett fjärde är att man använder en slående eller vibrerade muterdragare tillsammans med momentstavar avsedda för konstantdragning. Ett femte är att........
Har du stålfälgar och drar för hårt så går skruven av, har du aluminium så uppstår det oftast mikrosprickor runt bulthålet vilket i slutändan kan göra att fälgen brister.
Det finns massor av fallhål här men om du åtminstone följer Pålles råd och utför en efterkontroll så är du på rätt väg. Saknas skruvar efter sisådär 5 mil så satt de för löst, kan du efterdra med ett vanligt hjulkors så satt de för löst, får du inte loss dem vid punktering så satt de för hårt
Hälsningar
Peter
 

Per.S

HBK Medlem
Inlägg
74
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35990
Medlemskap
2025
Inte för att vara dum.
Men det är mycket annat som påverkar om hjulen sitter fast. Ett vanligt problem är att man inte gör riktigt rent på insida fälg eller på navet. Ett annat är att man smörjer hjulskruvarna och därmed åsidosätter allt vad momentdragning innebär. Ett tredje är att man använder okalibrerade momentnycklar, ett fjärde är att man använder en slående eller vibrerade muterdragare tillsammans med momentstavar avsedda för konstantdragning. Ett femte är att........
Har du stålfälgar och drar för hårt så går skruven av, har du aluminium så uppstår det oftast mikrosprickor runt bulthålet vilket i slutändan kan göra att fälgen brister.
Det finns massor av fallhål här men om du åtminstone följer Pålles råd och utför en efterkontroll så är du på rätt väg. Saknas skruvar efter sisådär 5 mil så satt de för löst, kan du efterdra med ett vanligt hjulkors så satt de för löst, får du inte loss dem vid punktering så satt de för hårt
Hälsningar
Peter
Jag vill inte heller vara dum men jag vill däremot göra en anmärkning på idén om att inte se till att ha lite fett i gängorna för bult/mutter.

Anliggningsytan mellan bult/mutter och fälg ska hållas ren och slät men behöver inget fett. Detsamma gäller mellan fälg och nav.
Om man inte använder originalfälg är det klokt att dessutom använda navringar så att fälgen fixeras i centrum mot navet och inte endast centreras med hjälp av bult/mutter.

Det viktiga är att bultens/mutterns gängor hålls släta/rena och inte utsätts för rostrisk, därav behovet av lite fett.
Det är gängorna som ska utstå "kraften" när man drar fast bulten/muttern och "töjer" på bulten/pinnbulten.
Använder man för stor kraft dras bultar, fälgar och skivor sönder/skeva.
Jämför gärna med hur ett topplock ska fixeras mot motorblocket.

Ursäkta det låånga inlägget !
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
451
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2026
Jag vill inte heller vara dum men jag vill däremot göra en
Du har helt rätt, givetvis skall man se till att hjulskruvarna inte kärvar det är ju lika illa som att smörja den med olja/fett. Hjulskruvar ska stålborstas så att de är rena därefter bör de smörjas med torr Grafit eller liknande som inte påverkar momentet.
Hälsningar
Peter
 
Toppen