Sten Rowa
HBK Medlem
Har en Fiat heavy chassi 4250 kg med aluminiun fälgar, vad är rekomenderat åtdragningsmoment?
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Det är väl klokt att tillfråga fälgtillverkaren hur mycket fälgen klarar.Har en Fiat heavy chassi 4250 kg med aluminiun fälgar, vad är rekomenderat åtdragningsmoment?
FIAT heavy 160NMHar en Fiat heavy chassi 4250 kg med aluminiun fälgar, vad är rekomenderat åtdragningsmoment?
Det var bland det dummaste jag hört.Det man kan utläsa av tabellen är att det inte spelar någon roll hur mycket man drar bara man håller sig mellan 130-200 Nm.
Har alltid momentstav med om jag anlitar någon annan för att skifta hjul – både personbilarna och husbilen – och kräver att de använder den. Vill de inte, åker jag till någon annan...160 Nm kör vi med,
OBS!! Lita inte på däckfirmorna om det byts där.
När vi köpt nya däck drog de med 260 Nm vilket är på tok förmycket.
Det gör vi alltid på tung husbilar fick jag till svar.
Pålle.Har alltid momentstav med om jag anlitar någon annan för att skifta hjul – både personbilarna och husbilen – och kräver att de använder den. Vill de inte, åker jag till någon annan...
När jag kommer hem, efter några mils körning, gör jag en första kontrolldragning med momentnyckel. Efter några tiotals mil gör jag sedan en andra kontrolldragning.
Pålle
Inte för att vara dum.Har alltid momentstav med om jag anlitar någon annan för att skifta hjul – både personbilarna och husbilen – och kräver att de använder den. Vill de inte, åker jag till någon annan...
När jag kommer hem, efter några mils körning, gör jag en första kontrolldragning med momentnyckel. Efter några tiotals mil gör jag sedan en andra kontrolldragning.
Pålle
Jag vill inte heller vara dum men jag vill däremot göra en anmärkning på idén om att inte se till att ha lite fett i gängorna för bult/mutter.Inte för att vara dum.
Men det är mycket annat som påverkar om hjulen sitter fast. Ett vanligt problem är att man inte gör riktigt rent på insida fälg eller på navet. Ett annat är att man smörjer hjulskruvarna och därmed åsidosätter allt vad momentdragning innebär. Ett tredje är att man använder okalibrerade momentnycklar, ett fjärde är att man använder en slående eller vibrerade muterdragare tillsammans med momentstavar avsedda för konstantdragning. Ett femte är att........
Har du stålfälgar och drar för hårt så går skruven av, har du aluminium så uppstår det oftast mikrosprickor runt bulthålet vilket i slutändan kan göra att fälgen brister.
Det finns massor av fallhål här men om du åtminstone följer Pålles råd och utför en efterkontroll så är du på rätt väg. Saknas skruvar efter sisådär 5 mil så satt de för löst, kan du efterdra med ett vanligt hjulkors så satt de för löst, får du inte loss dem vid punktering så satt de för hårt
Hälsningar
Peter
Du har helt rätt, givetvis skall man se till att hjulskruvarna inte kärvar det är ju lika illa som att smörja den med olja/fett. Hjulskruvar ska stålborstas så att de är rena därefter bör de smörjas med torr Grafit eller liknande som inte påverkar momentet.Jag vill inte heller vara dum men jag vill däremot göra en