• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Åretrunthusbil

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Utan att ha studerat ämnet närmare, så tycks det mig att det bara finns en husbilsfabrikant som tillverkar rejäla vinterbilar, nämligen Nordic. Ibland funderar jag på att byta upp mig till en större husbil. Min lilla Boxer känns lite trång ibland men har närmast fantastiska vinteregenskaper (1 PA11 per halvår trots åretruntbruk).

Has det möjligen synpunkter i detta ämne?

Nyfiken Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 11346

Guest
Sv: Åretrunthusbil

Jo du, min synpunkt...behåll Boxern. Husbil är ju inte målet utan ett medel att kunna uppleva och se. Vi själva har gått andra vägen. Vi började med små campingbilar och fick sen samma tankar som du har nu, och köpte en Hobby 600. Men vinterkörning var inget kul. Lite snö så satt man där. Även på sommaren började vi undvika gräsmattor, för blev det blött så undrade man om det gick att ta sig loss utan hjälp. Och som du skriver är energiåtgången liten. vi har sedan några år lämnat elkablarna hemma på sommaren,allt som behöver laddas,laddar vi från bilen. Vi klarar oss på 2 PA6 i ungefär 6 veckor med kylskåp o matlagning.Men trångt är det, om vi varit ute och blivit blöta kan det bli besvärligt. (var ska kläder torkas) Men att ta sig till ställen som annars skulle vara omöjliga att nå är ochså viktigt.Titta på fotot. Hit kommer du aldrig om du byter:D:D

371.JPG
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Åretrunthusbil

Tack easy rider! Du kläder mina innersta tankar i ord. Ibland blir jag lite avundsjuk dock, när jag ser den komfort som stora husbilar skänker sina ägare. Jag ska nog ta mig en ordentlig funderare innan jag byter "upp" mig. Med min bil kan jag ju stå ute i bushen hur länge som helst nästan och det ger stor frihet.

Frihet är det största ting.....

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 7668

Guest
Sv: Åretrunthusbil

Passa dej, Jappe! Jag kan anses ha erfarenheten. Började i fel ände med en alkov-Nordic för att kunna använda den året runt. Men vintern var ingen höjdare. Ofta måste jag ta till utomstående hjälp för att ens komma från en nattplats. Gasolåtgången var våldsam vid temp under 10 minus. Nu har jag - liksom Du - en Boxer som jag delvis byggt själv. Jag kommer fram överallt, parkerar varsomhelst och sover över precis var det passar mig: i skogen, på P-platser, båthamnar och golfbanor. Ja, t.o.m på torget i Nyköping. Tänk till en gång till innan Du byter. Boxern ger oändlig frihet till rimliga kostnader, jag har kört den på 0,78 lit/mil. Hälsningar Rondh.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Åretrunthusbil

Tack Rondh! Efter ditt och easy riders inlägg så har jag slagit mina konstiga tankar ur hågen. Nu är jag helt övertygad om att jag har den bil som passar mig bäst. Jag gör precis som du, övernattar var som helst utan problem, kommer fram överallt o.s.v. Jag tycker det är en stor fördel att bilen ser ut som en skåpbil och inte som en husbil.

Dessutom fungerar allt som det ska. Efter att ha läst alla inlägg om Fiats problem och alla bekymmer med de senaste årsmodellerna av husbilar, så börjar jag nästan känna mig priviligierad. Peugeot Boxer, det är grejer det!

Nöjd Jappe
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Åretrunthusbil

Jappe, Boxer, Jumper og Ducato produseres på samme samlebånd i Italia - eneste forskjell av betydning er motorene:

de to "franske" bruker motorer fra PSA gruppen mens Fiat bruker Iveco motorer. Problemet med vanninntrengning over motoren finnes på de samme årgangene, ny forskjell er at de franske var raske med å sende ut oppskrift på tetting som stort sett ble utført i forbindelse med vanlige servicebesøk på merkeverksted. PSA motoren er også tettere mot tannremen slik at is inne i huset ikke er det samme problemet.
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Åretrunthusbil

Jo du Jappe, vilken tur att vi tänker olika och har olika behov. Hur skulle det se ut om alla låg och körde runt i en Hymer Tramp, eller i en Boxer.
Du gör helt rätt när dina värderingar och inre tankar får bestämma vad som passar dig.
Jag, förlåt vi, har valt den bil som passar oss och vår plånbok och det är vi jättenöjda med.
Om det sen är en bra vinterbil bryr mig inte, den står ändå inne i värmen och gosar sig när det är som kallast.
Det är ett av många sätt att ha husbil och det passar oss.

Naturligtvis är jag inne och läser här på sidan året om.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Åretrunthusbil

Ja JanneEkan, jag vet väl att var och en blir lycklig på sin facon och jag har alltid varit lite lagd åt "compact livinghållet" och ska nog stanna där, fast ibland blir jag lite avundsjuk när folk bara går och lägger sig i den färdigbäddade sängen på kvällen utan att först ha flyttat på prylar, röjt av bordet efter kvällens utsvävningar, dragit ut saker, slagit huvudet i ett skåp o.s.v.

Från början ville jag ju veta om det var någon större skillnad på husbilarnas "vinteregenskaper", men tråden utvecklades (som trådar ofta gör) till att handla om allmänna skillnader mellan små och större husbilar.

Skulle någon dock här vilja träda fram och redovisa en väl fungerande större vinterbil, så är jag idel öra (öga kanske passar bättre här)!

Är inte jag skyldig dig 121 spänn eller så efter Räkfrossan, tro. Möjligen kommer jag till Fotö redan i helgen, så då kan vi kanske göra upp i någon form.

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 418

Guest
Sv: Åretrunthusbil

JanneEkan, det finns en rätt lång tråd i ämnet från början av förra året med rubriken "Bästa vinterbilen". Där finner du ganska många uppfattningar. Hälsn/AndersW
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Åretrunthusbil

AndersW! Nu har jag läst igenom tråden "Bästa vinterbilen" och där verkar det ju som om Kabe bygger bra vinterbilar.

Två frågor har jag:
1. Hur länge räcker gasolen om det är 10 - 20 minusgrader?
2. Skulle det vara möjligt att bygga en isolerad mellanvägg med dörr mellan förar- och bodel?

Jappe
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Åretrunthusbil

Jag kan bara svara på mina/våra erfarenheter av husbil vintertid och det är om man ska ha en stor och tung bil: Bakhjulsdrivet! Hur mycket gasol det går åt när det är -10_20 grader? Ja det beror ju på vad man tycker är konfortabelt. För mej är konfortabelt samma värme som hemma i huset, man har väl inte en tältbil? Du kan räkna med att det går åt en P11 per dygn om det är kallt och den kostar mellan 210 och 500 beroende på vilken tur man har i läget när tuben är slut.. Visst går det att bygga en mellanvägg som är löstagbar i vilken bil som helst. Kan man det inte själn så fixar en duktig hantverkare det. I vår SMC tex finns det en isolerad vägg med till bilen att sätta in när det blir kallt. Det kom SMC på redan i början av 80 talet, när vaknar resten?...
Vad gäller vinterbil/bruksbil i övrigt så har det alltid funnits en 4WD här i huset då vi faktiskt har vinter ibland och då om någonsin vill man ha en bil som man känner sig trygg i och kommer dit man behöver och vill.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Åretrunthusbil

OK! Husbil med vattenburen värme med konvektorer och värmeberedare som värms från motorns kylvatten, gasolpanna, elpatron eller Webaston, det har jag i Boxern. Isolerad mellanvägg med isolerad dörr har jag också i Boxern. Ingenting fryser sönder i min bil så länge jag har plusgrader i bodelen, inte ens vattentoaletten. Skulle detta vara så omöjligt att få i en större bil? Finns det ingen efterfrågan alls på sådana husbilar?

Det verkar som om Kaben skulle gå att bygga om litegrann med isolerad mellanvägg. Frågan är om det inkräktar för mycket på utrymmet med en sådan lösning. Förmodligen skulle man kunna få ner gasolförbrukningen rejält med bättre isolering mot förardelen.
Frågan är då hur stor skillnaden skulle bli mot orginalKaben?

Står man ute i bushen vill man ju inte åka och köpa dyr gasol stup i kvarten
Frågorna hopar sig! Jag kanske skulle ringa till Kabe och fråga, men jag är lite trött på att diskutera väsentligheter med bilförsäljare.

Jappe
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Åretrunthusbil

Hej på Dig Jappe.
Om du tänker på vad Kölis skriver så har han faktiskt kommit sanningen väldigt nära. Han har ju en Husbil som är tillverkad i Partille utanför Göteborg.
I den bilen kan Du vara ute HELA vintern.

När det gäller Gasolförbrukningen så har jag inte samma synpunkt som Kölis. Kan bero på olika isoleringar o.s.v. men jag har aldrig förbrukat mer än EN 11 kg på tre dygn. Då har jag varit ute i minus 37 gr. Men när jag tänker efter så hade jag nog Elen kopplad till bilen vid den tidpunkten.

Så kanske Kölis att Du har rätt. Är inte riktigt 100 på detta. Men eftersom jag känner Kölis (Göran) så vet jag att han vet vad han pratar om.
Sanningen brukar ligga i mitten men jag viker mig eftersom Kölis har varit HUSBILSDOKTOR så han vet vad han snackar om.
Jappe jag ringer dig imorgon eftersom det har blivit ändrade planer för Helgen, / Kurt
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Åretrunthusbil

Jappe, jag tror nog inte att jag skall bygga om KABE:n. Om ett par månader byter jag till vinterdraperi och det tillsammans med en framåtriktad, termostatstyrd värmefläkt (som alltså är en integrerad del av det vattenburna värmesystemet) under högerstolen bidrar till höjning av temperaturen i förardelen. Hittills har det fungerat helt tillfredsställande. I övrigt hänvisar jag till svaret från den kloke Kölis. På KABE i Tenhult finns en konstruktionsavdelning där man säkert kan lämna information utan säljarmanér. Hälsn/AndersW
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Åretrunthusbil

Jag ger mig inte! Det måste ju gå åt massor med energi för att värma förardelen. Snacka om att "elda för kråkorna". Jag tycker inte om att köpa gasol i onödan. Ska jag köpa större husbil, så måste den ha isolerad mellanvägg. Punkt, slut! Så är det!

Jappe:mad::mad::mad::rolleyes::)
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Åretrunthusbil

Vad gäller gasolförbrukningen vintertid i vår bil så har vi en konstant värme på ca 20+, pyjamas är ett ord vi inte kan.. Vår bil är dessutom inte en liten pjäs, 6,25L, 2,25B, 3,25H. Det är en stor rymd som ska värmas.
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Åretrunthusbil

Efter att ha vintercampat med engelsk husvagn under 80- och 90-talen vet vi att man kan överleva vintertid i närmast vilket schabrak som helst. I jämförelse med den farkosten är nog Jappes bil rena lyxvillan.

När vi köpte vår lilla bil 2006 hade vi redan från början bestämt oss för att använda den året runt. Första året svek värmen oss eftersom batterikapaciteten inte räckte för ett par dygns kontinuerlig drift på Trumavärmaren. (Tack för hjälpen Kölis för din hjälp vid ett av dessa tillfällen!)

Vi har nu åtgärdat det med hjälp av:
* qviltat vinterdraperi mot förardelen
* dubbla bodelsbatterier
* installerad Webasto-värmare (diesel!) som ersätter Truman. Vi är av naturen skeptiska till att byta gasoltuber 02.00 - med eller utan pyjamas! Dessutom har vi ju bränslet med i bilen och priset för driften är enligt våra beräkningar betydligt lägre för diesel än för gasol.

Numera en glädje att bruka Maja året runt!
:yes:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Åretrunthusbil

Biler som er konstruert for vinterbruk havner i en relativt høy prisklasse, de 4 store merkene i den øvre middelklassen av tyskbygde biler følger samme oppskrift: helintegrert med god isolasjon i vegger gulv og tak samt isolerglass i ALLE sidevinduer og en isolert rullevegg innefor frontruten. Konstruksjonen startet på 1980 tallet med Niesmann+Bischoff sin Cloeliner, ble fulgt opp i 1994 med Flair - på omtrent samme tid som Concorde og Phoenix kom med sine modeller senere kom også N+B Arto og Carthago med modeller bygget på samme lest, alle med dobbeltgulv - i kjelleren ligger alle vanninstallasjoner sammen med en Alde 3000 serie varmesentral.

Vinterstid med 10 til 20 minusgrader brukte vi ca. 2 dager på en 11kg propanflaske i vår 1999 modell Flair 6700 (7 m lang) - i den andre enden av forbruk hadde vi under 5 mnd i Spania med bare 2 flasker i forbruk, hadde da tilgang til el-kontakt mesteparten av tiden så det var bare til matlaging at vi brukte gass.
 

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Sv: Åretrunthusbil

Vi valde & kollade vad som är bästa vinter bil, efter alla kontakter & med egna erfarenheter har vi kommit fram till en bil för våran plånbok så är en Niesmann+Bischoff
en bra vinterbil, finns säkert ett antal fler, men kostar då mycket mer.
hälsningar
Skoogis.
 
Toppen