TS frågar efter någon som har erfarenhet av Cross Climate på husbil vintertid.
Jag kör sedan ett år på liknande däck, europeiska friktionsdäck med alptopp snöflinga, inga problem för mej här i Mälardalen på vinterväglag, däremot begränsat grepp på blankis.
Har kört några nyare husbilar med Cross Climate upplevde inga som helst problem.
Ni som som svarat förkastligt m.m. var era Cross Climate gamla eller utslitna?
Nu var det ju ändå fråga om fjällen och det är det väl dåligt med i mälardalen och söderut?

I fjällen finns rejäla isiga backar ibland med snö ovanpå.
Ibland vaknar man och det har kommit 15-20cm snö över natten trots att det nästan var barmark på kvällen.
Ibland har jag fått sitta och passa med ratten för att söka fläckar med fäste i en uppförsbacke och ändå spinner det trots hög växel och lågt varv och riktiga vinterdäck.
Det är stor skillnad på körningen i fjällen mot lite is och snö i södra delarna av Sverige. Även snöröjningen skiljer, ibland bättre ibland sämre men det kan ta en bra stund ibland för det är mycket att skotta. Ofta räcker inte plogbilarna utan dom får ta till vägskrapor och gummihjulslastare där plogbilarna inte orkar. Men om man vill köra upp på tresäsongersdäck kanske påsken i år kan vara lämplig, det
är väl nästan barmark nu.
F.ö. har jag även prövat med mellaneuropeiska vinterdäck, det gick skapligt men är ju inte i närheten av ett nordiskt dito!