• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Generell fråga Åretruntdäck

Kullamannen

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
24311
Medlemskap
2025
Är det någon som har erfarenhet av att köra till fjällen vintertid med "åretruntdäck", s.k. CrossClimate?
Vår 4,3 tons Ducati behöver nya däck och vi har aldrig haft vinterdäck till den, och har inte tidigare kört vintertid.
Skulle nämnda däck duga på de stora vägarna eller krävs dubbade däck?
Tacksam för svar!

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Är det någon som har erfarenhet av att köra till fjällen vintertid med "åretruntdäck", s.k. CrossClimate?
Vår 4,3 tons Ducati behöver nya däck och vi har aldrig haft vinterdäck till den, och har inte tidigare kört vintertid.
Skulle nämnda däck duga på de stora vägarna eller krävs dubbade däck?
Tacksam för svar!
Vi har kört mycket i fjällen vintertid. Vädret i fjällen varierar väldigt med snabba växlingar, alltifrån barmark till is och snöstorm, ibland under samma resa, jag skulle aldrig åka dit på åretruntdäck, med risk att bli stående någonstans och kanske hindra trafiken eller inte komma ifrån parkering utan bärgare. Vi kör med nordiska vinterdäck (Michelin) utan dubb tillsammans kedjor till drivhjulen, och det har fungerat bra för oss. Tro bara inte att åretruntdäck är lika bra bara för att det finns bergstopp och snöflinga på dom, det är tresäsongersdäck! Allra säkrast är naturligtvis riktiga vinterdäck däck med dubb plus kedjor om man kör fast.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
TS frågar efter någon som har erfarenhet av Cross Climate på husbil vintertid.

Jag kör sedan ett år på liknande däck, europeiska friktionsdäck med alptopp snöflinga, inga problem för mej här i Mälardalen på vinterväglag, däremot begränsat grepp på blankis.

Har kört några nyare husbilar med Cross Climate upplevde inga som helst problem.

Ni som som svarat förkastligt m.m. var era Cross Climate gamla eller utslitna?

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Jag kör på 4:e året med mina Continental VanContact 4 Season och vi åker året runt och har inte haft några problem vare sig på vinterväglag eller sommarväglag. Har inte varit ovanför Vänern på vintern och har varit ner till Spanien 2 vintrar med vinterväglag bitvis ner genom Tyskland o Frankrike.
Tidigare har jag haft både Nokian nordiska vintedäck och Michelin europeiska vinterdäck och i de hastigheter jag kör husbilen så upplever inte jag någon större skillnad under vintern. Har alltid med mig AutoSocks och de har kommit till användning ett par gånger när jag kört fast i för hög snö.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
TS frågar efter någon som har erfarenhet av Cross Climate på husbil vintertid.

Jag kör sedan ett år på liknande däck, europeiska friktionsdäck med alptopp snöflinga, inga problem för mej här i Mälardalen på vinterväglag, däremot begränsat grepp på blankis.

Har kört några nyare husbilar med Cross Climate upplevde inga som helst problem.

Ni som som svarat förkastligt m.m. var era Cross Climate gamla eller utslitna?
Nu var det ju ändå fråga om fjällen och det är det väl dåligt med i mälardalen och söderut? :) I fjällen finns rejäla isiga backar ibland med snö ovanpå.
Ibland vaknar man och det har kommit 15-20cm snö över natten trots att det nästan var barmark på kvällen.
Ibland har jag fått sitta och passa med ratten för att söka fläckar med fäste i en uppförsbacke och ändå spinner det trots hög växel och lågt varv och riktiga vinterdäck.
Det är stor skillnad på körningen i fjällen mot lite is och snö i södra delarna av Sverige. Även snöröjningen skiljer, ibland bättre ibland sämre men det kan ta en bra stund ibland för det är mycket att skotta. Ofta räcker inte plogbilarna utan dom får ta till vägskrapor och gummihjulslastare där plogbilarna inte orkar. Men om man vill köra upp på tresäsongersdäck kanske påsken i år kan vara lämplig, det
är väl nästan barmark nu.
F.ö. har jag även prövat med mellaneuropeiska vinterdäck, det gick skapligt men är ju inte i närheten av ett nordiskt dito!

Senast ändrad:

Svein_H

HBK Medlem
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2025
Det er først ved ekstreme situasjoner at de viktigste egenskapene og forskjellene mellom såkalte helårsdekk og nordiske vinterdekk åpenbarer seg. Man kan kjøre "året rundt" med både sommerdekk og piggfrie vinterdekk i mange år uten å ha problemer, og plutselig en dag går det kjepprett til helvete pga feil dekk. Er du villig til å ta den sjansen?

Kullamannen

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
24311
Medlemskap
2025
Det er først ved ekstreme situasjoner at de viktigste egenskapene og forskjellene mellom såkalte helårsdekk og nordiske vinterdekk åpenbarer seg. Man kan kjøre "året rundt" med både sommerdekk og piggfrie vinterdekk i mange år uten å ha problemer, og plutselig en dag går det kjepprett til helvete pga feil dekk. Er du villig til å ta den sjansen?
Nej så klart inte. Ska vi upp till fjällen så skaffar jag ju de däck som krävs, jag har förstått de goda råd jag fått och avslutar tråden här för min del. Tack alla dom engagerat sig!

Toppen