• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Året runt drömmar för en rimlig peng

F

F.d. 15493

Guest
Har hela våren kikat på den enorma mängden husbilar som tillkommit på våra svenska vägar och blivit inspirerad till att skaffa mig en egen till våren. Jag undrar dock hur långt ner i pris man kan gå och ändå få en helt ok bil som kan användas året runt. Jag antar att priserna även på de billiga begagnade bilarna har stigit nu när marknaden har exploderat för husbilar? Det jag söker är en enkel bil som inte har massa extra som kan krångla. En riktigt stabil arbetshäst med kvalitet ist för massa små elektriska finesser som bara krånglar med tiden. Jag har fastnat för en plåtis på 6m då jag gillar tanken att kunna vara helt mobil och parkera inne på ordinarie parkeringsplattser i städer utan att direkt dra blickarna till mig. Jag är ute efter en ståhöjd på minst 188cm då jag själv är 185cm. Vill ha en värme som inte är beroende av el utan att man ska kunna stå en längre tid helt oberoende av elförsörjning. Har hittat bilar från bla SMC för runt 300.000sek men jag undrar nu hur långt ner i pris skulle man kunna komma för en bil som fyller mina drömmar. Skulle gärna komma ner en bit under 100.000sek för min första bil.
Hur ser jämförelsen ut med att äga en plåtis jämfört med en fullbredds bil, vilken är billigast?

Tacksam för allt tips om plåtisar eller om det kanske är en "vanlig" husbil jag söker...

MVH Henrik
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Året runt drömmar för en rimlig peng

Hade ungefär liknande funderingar på min första husbil.
Vattenburen värme är nåt jag gillar.
Om du tex söker på Blocket å lägger in "alde ELLER vattenburen" i sökrutan så får du upp 24 st just nu i spannet 100-200 kkr.
Och du får upp 48 st i spannet 200-300 kkr.
Under 200 hittade jag ingen som passar in i dina önskemål.
Under 300 hittade jag åtminstone 2 st som kan passa in i dina önskemål.
Min 1a husbil blev en Plåtis från ScandiMobil - en Peugeot Boxer med vattenburen värme för ca 180 kkr det var en -98a.
- en SMC som tål bra med kyla och kan stå några dygn utan problem - ledlampor mm.
Kommer säkert många fler tips från alla erfarna HBKare.
Lycka till! :)
 
F

F.d. 15493

Guest
Sv: Året runt drömmar för en rimlig peng

Hur stor är gasolförbrukningen per dag om man inte vill ha bilen inkopplad. Jag skulle vilja ligga fritt större delen av tiden är min plan.
 
F

F.d. 15493

Guest
Sv: Året runt drömmar för en rimlig peng

Hur är det med husbilar på alternativa drivmedel, finns det plåtisar på biogas etc?
 
F

F.d. 15493

Guest
Sv: Året runt drömmar för en rimlig peng

Nja hade gärna sett någon form av hybrid.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Året runt drömmar för en rimlig peng

Bengt-Åke: Den gamle Hymer Starline fra 1991 var ikke lenger enn 5,65 og på MB 310 chassi.
Alde varme gjør at jeg ville tro det er enten en Sondermodell eller etterinstallasjon. Uansett så er dette en av de beste hus fra Hymer - forløper til dagens S-klasse.

Biogas finnes i noen deler av Tyskland og Italia - dvs, tyskerne kaller det Erdgas. I Europa utenfor Sverige er LPG lett tilgjengelig til en lavere pris enn diesel og bensin. Hymer har bygget noen få Plåtiser i Fiat Ducato med gassmotor - både Erdgas og LPG varianter.

Hybrider er ennå ikke tilgjengelig, men jeg tror at det som kommer vil være en drivlinje som ligner på Opel Ampera / Chevrolet Volt. Dvs elektrisk fremtrekk, batteri og generator. Der kan de utnytte elmotorens enorme dreiemoment fra null, samtidig som forbrenningsmotoren i generatoren får løpe optimalt.
 
F

F.d. 15493

Guest
Sv: Året runt drömmar för en rimlig peng

Finns det några här som bor året runt i sina husbilar? Har lite drömmar om att kunna göra detta under något/några års tid och få se mig runt i Europa mer i detalj. Dock verkar det när jag räknar på det bli väldigt dyrt. Skulle vara kul att höra någon med mer erfarenhet beskriva hur dennes månadskostnader ser ut utslagna över ett år. Räknar då med att man är på rörande fot och ej uppställd på nårgon camping.
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Året runt drömmar för en rimlig peng

Fortsätt dröm med hybrid för 100.000:-
 
F

F.d. 15493

Guest
Sv: Året runt drömmar för en rimlig peng

Har nu mer och mer börjat titta på Campers då det verkar vara en mycket bra lösning för mina ändamål. Någon som har erfarenhet kring dessa? Hittar väldigt få i sverige men i USA verkar de mycket vanliga. Hur är det med skatt och försäkring på bilen om jag kommer använda den med en året runt camper monterad? Påverkar det skatt osv?

MVH Henrik
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Året runt drömmar för en rimlig peng

Om du redan äger en lämplig pick-up så är en camper tveklöst ett bra komplement. Påverkar inte bilens skatt eller försäkring. Campern räknas som last men går att försäkra separat för en billig penning. Att köra med campern ständigt monterad är kanske onödigt? Tämligen lätt gjort att montera och demontera och i vilket fall min bil ville ha nästan 50% mer diesel per mil med campern monterad (stort luftmotstånd).

Bifogar en bild på den camper jag hade i början av förra decenniet.

aake

IMG_0278.JPG
 
F

F.d. 15493

Guest
Sv: Året runt drömmar för en rimlig peng

Nice får ta och övervaka den. Har inte någon pickup men tycker det känns bekvämt att kunna byta bil utan att behöva byta hela "huset". Känns som man kan göra mer små saker i sin egen stil då och inte oroa sig för att förstöra andrahandsvärdet då som man annars får göra om man ska ha en dyrare husbil.
 
Toppen