• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Året runt-däck till bilar sågas i ny studie

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
842
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Det är väl inget nytt tycker jag men att jämföra högpresterande personbilsdäck med våra HB däck och användningsområde går inte! Det finns ju en anledning till att åretruntdäcken är dom mest sålda däcken just nu för HB åkare. Men man skulle vilja se tester av våra C och Cp däck tillsammans och då inte någon vinterdäckstest där man redan vet utgångsläget!
Hur mycket sämre är åretruntdäcken på sommaren en ett vanligt sommardäck? Det har aldrig någon testat!
Ett sommardäck lägger ofta av att prestera redan vid +5° hur lämpligt är det egentligen om man vill dra ut på sommaren?
Namnet åretrunt ställer till det för oss svenskar, men vintern i EU och även i Skåne kan vara som en enda lång höst, därav namnet åretrunt.
Kör man bara på sommaren så vill jag ha sommardäck men vill jag dra ut på säsongen så väljer jag åretruntdäcken och får dessutom lite bättre grepp på blöta gräsmattor. På vinterväglag så finns det bara nordiska vinterdäck som gäller. Vi får hoppas att det kommer renodlade HB däckstester snart som rätar ut dom sista frågetecknen för oss HB åkare
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
467
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Det finns ju en anledning till att åretruntdäcken är dom mest sålda däcken just nu för HB åkare.

Hur mycket sämre är åretruntdäcken på sommaren en ett vanligt sommardäck? Det har aldrig någon testat!

Vi får hoppas att det kommer renodlade HB däcktester snart som rätar ut dom sista frågetecknen för oss HB åkare

Ja, det är nog ingen galen gissning att i hög grad ekonomi och inte funktion styr.

Även om det är personbilar testerna görs på, så ger det ändå en indikation på hur förhållandena är.
Många argumenterar för att det inte är någon sportbil vi kör. Och att man kör med förstånd.
Men när väl älgen, barnet, bilen etc. står där - då nyttjar man "sportbilsegenskaperna".
Antingen genom hård inbromsning eller undanmanöver - eller både och.
Teknikens Värld (vill jag minnas) konstaterade i ett inbromsningstest med samma från 100km/h, att det bästa sommardäcket (då) jämfört med bästa friktionsdäcket (det som slarvigt kallas "året runt") stod still vid "samma punkt" där friktionsdäcket fortfarande rullade med 50km/h.
Det ger ändå en viss indikering på skillnaden.

Det är mycket önskvärt. Marknaden är väl för liten här i norden för att bekosta ett sådant test.
Men en tysk tidning, borde kunna testa, åtminstone sommardäck - men ett jämförande med deras "året runt" hade också mycket intressant.
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
467
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Efter snart 30 år med husbil är min personliga uppfattning att val av körsätt har betydligt större betydelse än val av däck när det gäller säkerhet.

Absolut, det är klart bästa och billigaste metoden.
Dock räddar den inte alltid, och då är det ingen nackdel med större marginaler.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.278
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Problemet är att det inte finns ett däck som är bäst till allt.

Det finns körfall där ett sommardäck eller ett nordiskt vinterdäck är sämsta valet.
Det finns på samma sätt körfall där ett åretruntdäck är det absoulut bästa valet.

Däcktesten slutsatser är bara ett subjektivt tyckande av stestlaget.
Testresultatet som mätvärden är däremot användbara, kolla i tabellerna efter det du prioriterar.
 

Roland L

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
2780
Medlemskap
2024
Problemet är att det inte finns ett däck som är bäst till allt.

Det finns körfall där ett sommardäck eller ett nordiskt vinterdäck är sämsta valet.
Det finns på samma sätt körfall där ett åretruntdäck är det absoulut bästa valet.

Däcktesten slutsatser är bara ett subjektivt tyckande av stestlaget.
Testresultatet som mätvärden är däremot användbara, kolla i tabellerna efter det du prioriterar.
Och vad jag prioriterar bör påverkas av om jag kör mest i södra sveriges kustland eller norrlands inland. Sverige är långt. Kör jag mycket söder om Sverige får jag tänka annorlunda. Att köra husbil ställer krav på förarens omdöme. Dubbel uppsättning av däck innebär naturligtvis bättre anpassningsmöjligheter, men då ökar risken att man glömmer åldern. För gamla däck är verkligen en riskfaktor.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.781
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Problemet är att det inte finns ett däck som är bäst till allt.

Det finns körfall där ett sommardäck eller ett nordiskt vinterdäck är sämsta valet.
Det finns på samma sätt körfall där ett åretruntdäck är det absoulut bästa valet.

Däcktesten slutsatser är bara ett subjektivt tyckande av stestlaget.
Testresultatet som mätvärden är däremot användbara, kolla i tabellerna efter det du prioriterar.
I vilket körfall är ett åreruntdäck det absolut bästa valet?
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
842
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Ja, det är nog ingen galen gissning att i hög grad ekonomi och inte funktion styr.

Även om det är personbilar testerna görs på, så ger det ändå en indikation på hur förhållandena är.
Många argumenterar för att det inte är någon sportbil vi kör. Och att man kör med förstånd.
Men när väl älgen, barnet, bilen etc. står där - då nyttjar man "sportbilsegenskaperna".
Antingen genom hård inbromsning eller undanmanöver - eller både och.
Teknikens Värld (vill jag minnas) konstaterade i ett inbromsningstest med samma från 100km/h, att det bästa sommardäcket (då) jämfört med bästa friktionsdäcket (det som slarvigt kallas "året runt") stod still vid "samma punkt" där friktionsdäcket fortfarande rullade med 50km/h.
Det ger ändå en viss indikering på skillnaden.

Det är mycket önskvärt. Marknaden är väl för liten här i norden för att bekosta ett sådant test.
Men en tysk tidning, borde kunna testa, åtminstone sommardäck - men ett jämförande med deras "året runt" hade också mycket intressant.
Det blir fel att blanda in en bromstest av ett friktionsdäck som inte ska användas på sommaren, åretruntdäck är något helt annat, det är främst ett sommardäck men som tål lite lägre temperaturer.
Det är bara Tyska tester som finns, lite C däckstester ser man ibland och dom brukar vara skrämmande läsning att veta vad man åker på, alltså inte att jämföra med personbildäck.
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
467
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Vad är skillnaden på "åretrunt" och "vinterdäck", mer än gummiblandningen?
Är inte det som kallas "året runt" egentligen "tyska" vinterdäck?
Eller finns det 3 "huvudgrupper"?

Om "åretrunt" är främst ett sommardäck, då är det ganska olämpligt på is och snö i våra breddgrader?
 

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2024
Låter val av däck styras av vart jag kör mest och hur.
I det dagliga kan jag vara glad om hastigheten någonsin kommer upp i över 50 km/h, trots 3 filig europaväg. Snittet ligger runt 13km/h fn.
Behöver jag prestandadäck till det, nej.
På helgerna då? Kanske snittar 65km/h, om man har tur., om man inte stannar hemmavid och låter bilen stå.
Till husbilen väljer jag likadant. Jag vet hur jag kör, och vart.
På husbilen sitter fn Michelin Agilis.. det kommer det inte göra i vår. Samtliga däck har torrsprickor, och väldigt slitna. Tillverkade 2020.


Testerna är ju statiska, och förutsätter att alla kör likadant, ska klara likadana manövreningar, under däckets mest extrema förutsättningar.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.781
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Låter val av däck styras av vart jag kör mest och hur.
I det dagliga kan jag vara glad om hastigheten någonsin kommer upp i över 50 km/h, trots 3 filig europaväg. Snittet ligger runt 13km/h fn.
Behöver jag prestandadäck till det, nej.
På helgerna då? Kanske snittar 65km/h, om man har tur., om man inte stannar hemmavid och låter bilen stå.
Till husbilen väljer jag likadant. Jag vet hur jag kör, och vart.
På husbilen sitter fn Michelin Agilis.. det kommer det inte göra i vår. Samtliga däck har torrsprickor, och väldigt slitna. Tillverkade 2020.


Testerna är ju statiska, och förutsätter att alla kör likadant, ska klara likadana manövreningar, under däckets mest extrema förutsättningar.
Om dina Michelin har torrsprickor och är ordentligt slitna efter fyra år, borde du väl nästa kontakta Michelin för eventuell reklamation.
Hur långt har dom gått?
 
Toppen