• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Åka husbil i Tyskland 2025

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.556
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Det jag förvånas över är snabbkopplingen på fyllnadssidan men inte mot bilens gasolsystem. Räddningstjänsten klipper nog slangarna efter att de stängt kranen till tuben eftersom det nog går snabbast. Viktigast är nog att det går lätt att lossa tuben.
Jag har på min nya bil vingmutter på kopplingen till flaskan, detta verkar vara standard på bilar tillverkade i Tyskland.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.556
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
En bil godkänns enligt nationella bestämmelser - så ja - visst får du köra med din svenska bil i Tyskland - och du är inte berörd.

Sen kan man ju fundera på varför. Kanske för att på en del platser står man ganska trångt - svenska avstånd mellan bilarna finns inte - risken för snabb brandspridning mellan bilar och anläggningar är större.

Redan idag kräver en del platser att se att man har gjort årligt gasoltest för att få köra in.

Finns inget krav i Sverige att göra gasoltest - men vill du in måste du ha testat.

Man har precis återinförd det i Tyskland.

Det skulle kunna finnas en koppling mellan - står trångt - försäkringsbolag - möjlighet för räddningstjänsten att koppla loss tankarna snabbt.

Och försäkringsbolagen kan komma att kräva av campingarna att om försäkringen ska vara gällande (alternativt utan förhöjd självrisk) att campingarna kräver att det av gasolintyget är utmärkt om det finns tankflaskor och att de kan kopplas loss enligt tysk standard. Annars blir förändringen av tyska regler även i Tyskland en nullitet - och så smarta tror jag lagstiftarna är i Tyskland att man inser.

Det är det gamla - man får ta seden dit man kommer.

Jag tror inte det kommer i år för utländska bilar - men det finns ett skäl - det finns en tanke - och ganska snart kommer det att krävas även på gästande utländska bilar.
Gasoltest är obligatoriskt på tyska bilar vid besiktningen, så icke i Sverige.
Var har du fått uppgift att en svensk bil skall vara gasoltestad för att komma in i Tyskland?, håll dej till fakta det är många som läser forum.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.556
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Nu är det genomfört i Tyskland.
Detta är inte beslutat än enligt Alugas Sverige.

Alugas Vetriebszentrale GmbH i Tyskland har publicerat en text på sin hemsida som i nuläget får tolkas som en hänvisning till eventuellt nya regler som gäller för montering av Alugas TravelMate tankflaskor

de nya reglerna har diskuterats en tid i Tyskland och på Caravan Saloon i Düsseldorf 2024 visade man upp en lösning, viktigt att veta är att detta var en lösning för det som eventuellt ska komma men än är inget beslutat i frågan

det är många instanser i Tyskland som ska ge sitt bifall till denna förändring och ännu är inte alla organisationer klara, och om regeländringen kommer till stånd är införandet i nuläget satt till den 1/4 2025

på en del forum har denna info gått ut som redan beslutad och för att klargöra vad som gäller i frågan har tillverkaren Alugas Vetriebszentrale GmbH valt att förklara vad regeländringen innebär men samtidigt att den inte är beslutad än



sammantaget innebär de nya reglerna följande;



-flaskorna ska inte längre vara fastsatta utan kunna tas ur fordonet utan hjälp av verktyg
för att uppfylla detta krav kommer det att finnas en ombyggnad av det fasta fästet 223 med vingmuttrar som ersätter muttrarna på hållaren och på så sätt kan man lossa flaskan från hållaren med hjälp av vingmuttrar, till 153 kommer jag att ha vingmutter M8 till vagnsbulten
om textilbanden, som är i orginal i bilarna idag, är tillräckligt vid nyinstallation är idag oklart, jag ska försöka får svar på detta i god tid



-ledningen från tankflaskan till tankintaget, den svarta slangen, måste ha en snabbanslutning vid tankflaskan
denna snabbanslutning finns i dagsläget inte tillgänglig på marknaden och Alugas GmbH säger att den kommer att finnas tillgänglig från Alugas tidigast i mars 2025 om beslutet går igenom



-tankning med 188, direkttankning, kommer inte längre att vara tillåtet



-det finns också med i förslaget att det ska gälla retroaktivt på alla hitintills gjorda installationer



om beslutet går igenom kommer tillverkaren Alugas Vetriebszentrale GmbH enbart att tillhandahålla produkter på marknaden som uppfyller de nya kraven och installationsanvisningen/bruksanvisningen kommer att ändras enligt det förslag som finns på hemsidan, för närvarande enbart på tyska

för den som vill läsa den tyska orginaltexten finns den tillgänglig på https://alugas.de/pdf/BetriebsanleitungTFMVStand6.0-2025Entwurf.pdf
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.889
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Ifall denna lag fastställs, kommer det det att gälla alla propantankar?
Tänker på de som är monterade i andra utrymmen eller under fordonet.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.842
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Ifall denna lag fastställs, kommer det det att gälla alla propantankar?
Tänker på de som är monterade i andra utrymmen eller under fordonet.
Jag har följt detta på Tyskt forum, och där har inget blivit sagt att det gäller tankar under bilen.

Min tolkning är att lagstiftaren vill ha alla tankflaskor lika lätt demonterbara som vanliga P11/PC10 osv.
Dessa tankflaskor är ju redan lätt demonterbara.

Kruxet blir när det monteras fasta ej demonterbara gasflaskor i ett utrymme som är certifierat för att härbärgera lätt demonterbara "vanliga" gasflaskor.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.556
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Jag har följt detta på Tyskt forum, och där har inget blivit sagt att det gäller tankar under bilen.

Min tolkning är att lagstiftaren vill ha alla tankflaskor lika lätt demonterbara som vanliga P11/PC10 osv.
Dessa tankflaskor är ju redan lätt demonterbara.

Kruxet blir när det monteras fasta ej demonterbara gasflaskor i ett utrymme som är certifierat för att härbärgera lätt demonterbara "vanliga" gasflaskor.
Jag ställde frågan till Alugas om detta kommer gälla även utländska bilar
En sak som inte framgår är hur man skall få tillgång till gasolutrymmet, detta är i dom flesta fall låst och på plåtisar inne i bilen.

Hej Olof

man får nog tolka det som så att de monteringsanvisningar Alugas ger ska följas oavsett land

svårt att i dagsläget säga hur andra länder kommer att följa detta, men Alugas levererar framgent om det går igenom enbart den nya versionen med snabbkoppling o s v

jag vet ärligt talat inte mer i dagsläget än den info jag fått muntligt och skriftligt från Alugas GmbH som är min leverantör, förmodligen måste beslutet landa först och därefter får vi se hur andra länder agerar

observera dock att inget är beslutat än även om det på vissa forum, och tack vare att man visade upp en demo på mässan i Düsseldorf, betraktar det som ett faktum redan

problemet i Tyskland är ju det att man vid den årliga besiktningen av fordonet har kvar "gasolkontrollen" och den kan man inte göra enligt den beskrivning som finns om fordonet har tankflaskor, oavsett fabrikat, i Sverige är ju denna kontroll borta av "konkurrensskäl" sedan någon gång 2006-2008 minns inte riktigt när den försvann



mvh Anders
 
Toppen