• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Artikel Är vi i framtiden välkomna till Iberiska halvön?

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Med tanke på rubriken säger jag ja. Allt handlar om att man vill försöka styra upp det som gått över styr. Har man som vi varit där nere varje vinter i typ de sista 10 åren så klart sett att trycket är hårt på många ställen. Man har också sett exempel på dåligt beteende oftare o oftare så att konsekvenserna skulle komma för eller senare var väl relativt väntat.
Sedan de sista åren har vi mest vistats i Portugal med Spanien som transitland :) Här har man nyligen lagstiftat mot vildcamping men jag känner för den del inte att man vill ha bort husbilsturismen. Iallafall på Algarve verkar man satsa på de platser där husbilar är välkomna och vad jag förstår måste också campingar ställa sina servicestationer tillgängliga även för passerande bilar till en rimlig ersättning.
Notícias | RAARA (autocaravanalgarve.com) Som gäst tror jag alltid man är välkommen :) Men som ...........................

Jag håller med Er Kaj och Gisela...

Det enkla svaret på frågan (som tydlig framgår från trådens ämne) blir väl - JA.

Mera invecklat svar skulle kunna vara - JA, OM husbilsfolket, ska uppfylla vissa grundläggande krav (respekt för vår näste och respekt för lagen) samt en del andra lite mera specifika villkor, t.ex. kulturella, ekonomiska, psykologiska och dylika. Specifikation, vilka dessa villkor är, skulle leda till intressanta inlägg och kanske till het debatt...
 

japo1

HBK Medlem
Inlägg
73
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
6842
Medlemskap
2024
Senaste nytt från Portugal News. GNR, det republikanska nationalgardet, har under januari månad bötfällt 60 husbilsekipage för vildcamping. Den totala bötessumman är 3540 euro. De allra flesta i Faroområdet och inga i Algarve. Rapporterade fordon kommer från olika länder, dock inga från Sverige.
 
Toppen