Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Kan inte vi som gillar plåtisar få fortsätta att göra det? Välisolerade eller inte? Jag trivs med min och har inget behov av att byta. Har haft två helintegrerade, en alkov, tre halvintegrerade, ett hemmabygge och två plåtisar. Min Globecar passar mig utmärkt och är familjens endabil.
Inte alls, det är alltid bra att ha en referenspunkt. Hur skall du annars kunna veta vad som är en isolerad husbil.Michael S:
Gällde det inte plåtisar enligt trådskaparen? Att jämföra ”villor” med en plåtis blir ganska ointressant.
Självklart skall du göra det, jag gillar också plåtisar, men det gör ju inte att jag inte ser nackdelarna. Fördelarna med att dom är relativt smidiga och
snabba känner väl alla till? Jag skulle vilja ha en som weekendbil, (får man tänka så...? ) Kanske med en mc inlastad baktill?
Mina badörrar har inget alls bakom panelen.olika former av isolering på insidan av sidodörr och bakdörr.
Lite nyfiken, hur mkt gasol gick åt?Vår plåtis har väldigt lite isolering i dörrarna. Framförallt skjutdörren läckte mycket kyla när utetemperaturen gick under nollan så jag skapade en isolerande "innerdörr" av vanlig isolermatta (köpt från Campingvaruhuset) som jag fäste på insidan med tryckknappar och sydde in en dragkedja för enkel öppning/stängning av skjutdörren. Jag passade även på att köpa satsen med isolermattor för insidan av rutorna i förarhytten samt isolermattan för utsidan av vindrutan.
Efter dessa anpassningar klarade vi utan problem en nyårsvecka i Vålådalen 2020-2021 med väldigt låga temperaturer, som lägst -23 grader. Vattnet till toaspolningen frös under -17 (utan skador) så vi fick använda en vattenflaska till spolning men annars fungerade allt perfekt och vi höll en jämn och skön värme överallt i bilen.
Visa bilaga 221805Visa bilaga 221806Visa bilaga 221807
Gasol är bara till spisen och varmvatten så det gick inte åt mycket. Bilen har däremot 2 st dieselvärmare, luftvärme till bodelen (utsläpp vid matbord, kök och toalett) och vattenvärmare till motorn. Båda är kopplade till dieseltanken så vi brukar tanka fullt om vi ska stå längre än 3-4 dagar under vintern. Tror värmaren drar ca 8-10 liter/dygn när det är så här kallt.Lite nyfiken, hur mkt gasol gick åt?
Gasol är bara till spisen och varmvatten så det gick inte åt mycket. Bilen har däremot 2 st dieselvärmare, luftvärme till bodelen (utsläpp vid matbord, kök och toalett) och vattenvärmare till motorn. Båda är kopplade till dieseltanken så vi brukar tanka fullt om vi ska stå längre än 3-4 dagar under vintern. Tror värmaren drar ca 8-10 liter/dygn när det är så här kallt.
Vi har kört plåtis fyra vintrar och brassat på med gasol, haft det varmt och skönt!
MEN, hur mår bilen som fått kondens, kommer den att börja rosta framöver
Vi kör normalt bara luftvärmen fram till några timmar innan avfärd då den som värmer motorn (och främsta delen av kupén) också startas. Motorns värmare går på motorbatteriet (105Ah) och klarar detta utan problem. Förbrukningsbatterierna är bytta till två st PLH+C 100Ah, Bly/Kol batterier, som tål djupa urladdningar och tar emot laddning snabbare. Vi står oftast utan 230V och då klarar vi ca 2 dygn vid dessa temperaturer innan det är dags att köra iväg för laddning. Dygnsförbrukningen ligger på ca 60Ah som värst inkl. allt enligt Victron BMW. Vi var bl.a 4 dygn vid campingen så då valde vi 230V också men vi använder den endast för laddning av alla batterier.Med två dieselvärmare, hur stor är strömförbrukningen då? Eller hade ni 230V också?
Absolut, vi har låtit rostskyddsbehandla vår direkt när vi köpte den för drygt 3 år sedan.Det finns rapporter om lite äldre plåtisar som är rejält rostiga i bl.a. trösklar, jag skulle definitivt kosta på den en rostskyddsbehandling.