Sv: Är oljan bytt?
Hej!
Att byta olja varje år är en sund och billig försäkring mot motorhaveri. Ja, det kostar en slant på större motorer. Oljefilter byter man ju samtidigt som man byter olja.
Bäst är om man kan göra det själv. Då kör man först motorn riktigt varm och sedan får motorn svalna lite så tappar man ur all olja och får ut så mycket slaggprodukter som möjligt.
I dagens bränslebesparande hysteri så gör man motorer lättare och lättare. Husbilar med "personbilsmotorer" är extra känsliga för att oljan går för länge, då tappar den smörförmågan och då rasar motorer. Typexemplet i personbilsvärlden (bensinare) var de senare åren av SAAB modeller.
Har man en husbil med en "lätt lastbilsmotor" i.e en som inte är monterad i personbilar typ IVECO Daily 3 liter rak 6:a med turbo så ska man komma ihåg att gammal olja förkolnar och kan orsaka att turbon rasar.
Därtill utvecklar IVECON 400 nm i vridmoment och Dieselmotorer har hög kompression och högt bränsletryck. Därtill har den en hydralisk kamkedjespännare som kan sluta fungera med dålig olja i motorn och då uppstår ett katastrofalt maskinras.
Sedan är det nästan en halv vetenskap att välja rätt olja till rätt motor. IVECO vill ha heavy duty mineral oil, ACEA E3 - E5
Att snåla med oljebyten och inte byta varje år är dumheter, även om man kör under 500 mil är år. Bränslefilter är minst lika viktigt på en Dieselmotor, och då kan man lika gärna sätta i nya luftfilter också.
Motor oil - Wikipedia, the free encyclopedia
Second Opinion: Oil Sludge: an expensive but preventable disaster
Så, man ska nog läsa på manual, kolla service intervaller och försäkra sig om att rätt olja kommer i motorn (gör det själv) så sover man bäst och kan blåsa på över Alperna nästa sommar igen =)