Du äter väl inte Simvastatin? Kolla på biverkningarna isåfall!
Ruskar liv i den här gamla tråden, eftersom jag kom tänka på det här över 2 år gamla inlägget från Göte, när jag pratade med läkaren häromdagen. Kommer ihåg det eftersom det kändes som det var riktat till mig när jag läste det 2019.
Bakgrunden till samtalet med läkaren, var att jag haft en otrolig värk i vänster höft på morgnarna, de senaste tre månaderna. Bara på morgonen, direkt när jag kliver upp och ett par timmar, sedan släpper den och känner inget av värken förrän nästa morgon. I början inbillade jag mig att orsaken var den kalla svenska vintern, som jag i princip inte levt med på 30 år.
Värken blev värre och värre och till slut kontaktade jag vår hälsocentral som såg till att jag fick träffa sjukgymnasten. Efter 5-6 besök utan att det blev någon förbättring så konsulterade sjukgymnasten en läkare och man enades om att skicka mig till en undersökning med magnetröntgen.
För ett par veckor sedan blev värken outhärdlig och den rekommenderade medicineringen en Alvedon och en Ipren, hjälpte inte alls. Ringde hälsocentralen och bad nu att få träffa en läkare, man hade just fått ett återbud så om jag kunde komma omedelbart, om jag kunde!
Träffade doktor Ahmad, som troligen just kommit från Mellanöstern. Ahmad gav ett mycket förtroendegivande intryck trots hans mycket ”enkla” svenska, hade vi en givande diskussion, med blandade språk och högläsning av texten på dataskärmen.
Det var mera distinkta kommentarer från Doktor Ahmed, än jag varit med om i tidigare samtal med läkare:
— Jag skall magnetröntgas snart. Doktor Ahmed; — Man kommer inte att se något!
— Jag har gjort övningarna som sjukgymnasten visat mig, men ingen ändring.
Doktor Ahmed; — ...... sa inget, bara log, vilket i sig sa mycket mer än ord.
— Doktor Ahmed; — Jag vet vad du har för problem, det är Simvastatintabaletten som du äter varje kväll, sluta med den, så blir det bra!
Sedan läste vi högt för varandra om de olika biverkningarna och jag kom samtidigt ihåg den här tråden här på Forumet.
Visst är det skönt att prata med en läkare som självsäkert bara konstaterar att han skall fixa min värk enkelt och snabbt. Blev så imponerad så jag inte ens rättade honom när han envisades att kalla mig för ”du Kurt” hela tiden. Heter helt oförskyllt Kurt Tommy, men har aldrig gillat det där med Kurt, så när någon kallar mig det brukar jag vänligt men bestämt informera om att jag heter Tommy och ingenting annat. Nåväl, det där lät nästan för bra för att vara sant och i tillägg hade jag läste den här tråden, så det gick bra att kalla mig för Kurt.
En tablett Simvastatin 40 mg har jag tagit varje kväll de senaste 17 åren, efter den årliga hälsoundersökningen som jag gjorde i Spanien 2003, då det visade för höga halter kolesterol i blodet. Slentrianmässigt har jag köpt nya när burken blivit tom. Senaste undersökningen var 2018 och då hade jag för lågt kolesterol!
Gick hem, plockade undan tablettburken från badrumsskåpet och hoppades. Redan efter ett par dagar kändes det bättre, mycket bättre.
I förra veckan blev jag så kallad till sjukhuset för magnetröntgen och som Doktor Ahmed redan hade berättat skulle man inte se något, det stämde helt. Fick veta att man röntgat bålen och båda höfterna allt var perfekt! Skönt att höra, men vad trodde man om värken......?
I fredags ringde Doktor Ahmed, nu hette jag inte längre ”du Kurt” utan nu blev det kort och gott ”kongen”, vad han nu fått lära sig på SFI vad ”kongen” betyder vet jag inte, men för mig helt ok att bli kallad ”kongen”.
Kunde berätta för Doktor Ahmed att ”Kongen” de senaste 4-5 dagarna inte haft någon värk alls! Känner mig idag övertygad att han hade rätt från första stund.
Tyvärr visade det sig att Doktor Ahmed inte kan bli den där husläkaren som våra politiker säger att vi har rätt till, eftersom han tillhör väl den vanligaste gruppen läkare idag, de s.k. Stafettläkarna.
Dr Ahmed har också vissa likheter med ”läkaren” som jag mötte på det mytomspunna torget Djemaa el-Fna i Marrakesh. Men den historien får bli en annan gång.
På väg till återvinningen:

Tommy