• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Är jag sjuk?

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Jag har psoriasis med tillhörande artrit och den påverkade inte sänkan, alls. Men efter att ha besökt totalt fyra olika läkare fick jag vad jag tror är korrekt diagnos. Blev stelare och stelare, öm i axlar (i axelleden), fingrar, tår, en armbåge som inte riktigt gick att räta ut. Men som sagt inget utslag på sänkan.

Äter sedan två år Methotrexate och är i princip besvärsfri. Men jag är ju å andra sidan inte speciellt gammal heller. (född 74)
 
F

F.d. 58689

Guest
Hade också hög sänka länge, svullna, onda knän m m, men de ryckte på axlarna varje gång och sa bara - tja du har väl nån infektion, men tog aldrig reda på vilken! När jag efter 1 år slog näven i läkarens skrivbord togs ett prov som bara kunde analyseras på Rigshospitalet i Köpenhamn och fick direkt diagnosen autoimmun för 10 år sedan och åt också Methotrexate några år. Sedan jag slutade jobba försvann mina autoimmun besvär.:msn_thumbup::)
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Hejsan, eftersom du har/har fått Psoriasis har aldrig tanken dykt upp hos någon att du kan ha Psoriasisartrit i leder och muskelfästen, Det är ju en inflammatorisk sjukdom som kan sätta sina spår på prover m.m.

Länk.
Om psoriasisartrit

Det är ett j.... skit att ha.... Jag vet.

M.v.h. JANKRO.

Tack Jankro för en bra och informativ länk.
Nej ingen läkare har talat om Psoriasisartrit. Jag får ta upp det vid nästa läkarbesök.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Hög sänka är ofta ett tecken på att man kan ha en infektion i kroppen.

I inlägg 2 skrev jag att jag tror att psoriasisen påverkar sänkan.
I min tråd Göstas resdagbok till Portugal var jag på Akuten i Norrköping och den läkaren trodde att jag hade en infektion och skrev ut ett recept.
Sänkan sjönk därefter från 79 i dec till 40 i mars.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Läkare och sjukvård skall man hålla sig borta ifrån. Är man inte sjuk så blir man. Ät och drick gott för varje dag kan vara den sista. Ha det kul och njut av det liv du har.

Det gör jag. Jag brukar säga att "jag mår bra men läkaren säger att jag är sjuk".

Samtidigt är det ju så att bilar skall besiktigas varje år. Så varför inte göra det med kroppen också?
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Det gör jag. Jag brukar säga att "jag mår bra men läkaren säger att jag är sjuk".

Samtidigt är det ju så att bilar skall besiktigas varje år. Så varför inte göra det med kroppen också?
Årliga kontroller kan tom göra att man slipper vissa sjukdomar genom att signaler hittas i tid. Man behöver inte alls må dåligt för att vissa värden ska börja bära iväg...
 

perhagen

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
28364
Medlemskap
2026
Kan ikke dy meg!

Jeg undres også om dette er rette forum angående sjukdommer og diagnosering av samme?

Men i all rettferdighet; det bör og skal väre höyt under taket, og dette medförer at man skal kunne frembringe sine tanker, synspunkter og spörsmål, uansett! Er vi ikke "Husbilkompisar", eller er det kun på årsmöter og dylik.....

Kommentarer er jo alltid velkommne, positive eller negative, blir man litt "varm i öreflippen" er det OK å utrykke det også,

Önsker vedkommende som funderte på om han var sjuk, god bedring/ krya på!
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Rubriken är kanske lite provocerande. Jag menar inte att någon på forumet här skall avgöra mitt tillstånd. Utan det är min läkares famlande i blindo som jag vill belysa.

Prova gärna med en annan läkare, det är med läkare som med andra yrkesgrupper att det kan skilja en hel del på dem och läkaren som Du har besökt har kanske bättre kompetens på ett annat område inom läkekonsten.
Sen är det också så att många vårdcentraler håller en låg nivå (det gäller inte alla) så om det är möjligt försök även med att besöka en annan vårdinrättning.
 
R

RobbeS

Guest
Man ska väl egentligen inte skälla på läkarna. Sjukvården i västvärlden går ju ut på att behandla symptom och då är det piller och tabletter som gäller. Skulle man göra rätt så är det förebyggande åtgärder från låg ålder som gäller men då tjänar läkemedelsbolagen, köttindustrin och godisfabrikatörerna inga pengar. Kort och gott så håller vi på att äta ihjäl oss i Sverige och övriga västvärlden. Kött och sockerkonsumtionen har aldrig varit så hög som nu och har i Sverige fördubblats sen 50 talet liksom övervikten. Proteinhysterin har sprängt alla gränser och trots motionsboomen så rör vi oss alldeles för lite.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Du äter väl inte Simvastatin? Kolla på biverkningarna isåfall!
Ruskar liv i den här gamla tråden, eftersom jag kom tänka på det här över 2 år gamla inlägget från Göte, när jag pratade med läkaren häromdagen. Kommer ihåg det eftersom det kändes som det var riktat till mig när jag läste det 2019.

Bakgrunden till samtalet med läkaren, var att jag haft en otrolig värk i vänster höft på morgnarna, de senaste tre månaderna. Bara på morgonen, direkt när jag kliver upp och ett par timmar, sedan släpper den och känner inget av värken förrän nästa morgon. I början inbillade jag mig att orsaken var den kalla svenska vintern, som jag i princip inte levt med på 30 år.

Värken blev värre och värre och till slut kontaktade jag vår hälsocentral som såg till att jag fick träffa sjukgymnasten. Efter 5-6 besök utan att det blev någon förbättring så konsulterade sjukgymnasten en läkare och man enades om att skicka mig till en undersökning med magnetröntgen.

För ett par veckor sedan blev värken outhärdlig och den rekommenderade medicineringen en Alvedon och en Ipren, hjälpte inte alls. Ringde hälsocentralen och bad nu att få träffa en läkare, man hade just fått ett återbud så om jag kunde komma omedelbart, om jag kunde!

Träffade doktor Ahmad, som troligen just kommit från Mellanöstern. Ahmad gav ett mycket förtroendegivande intryck trots hans mycket ”enkla” svenska, hade vi en givande diskussion, med blandade språk och högläsning av texten på dataskärmen.

Det var mera distinkta kommentarer från Doktor Ahmed, än jag varit med om i tidigare samtal med läkare:
— Jag skall magnetröntgas snart. Doktor Ahmed; — Man kommer inte att se något!
— Jag har gjort övningarna som sjukgymnasten visat mig, men ingen ändring.
Doktor Ahmed; — ...... sa inget, bara log, vilket i sig sa mycket mer än ord.
— Doktor Ahmed; — Jag vet vad du har för problem, det är Simvastatintabaletten som du äter varje kväll, sluta med den, så blir det bra!
Sedan läste vi högt för varandra om de olika biverkningarna och jag kom samtidigt ihåg den här tråden här på Forumet.

Visst är det skönt att prata med en läkare som självsäkert bara konstaterar att han skall fixa min värk enkelt och snabbt. Blev så imponerad så jag inte ens rättade honom när han envisades att kalla mig för ”du Kurt” hela tiden. Heter helt oförskyllt Kurt Tommy, men har aldrig gillat det där med Kurt, så när någon kallar mig det brukar jag vänligt men bestämt informera om att jag heter Tommy och ingenting annat. Nåväl, det där lät nästan för bra för att vara sant och i tillägg hade jag läste den här tråden, så det gick bra att kalla mig för Kurt.

En tablett Simvastatin 40 mg har jag tagit varje kväll de senaste 17 åren, efter den årliga hälsoundersökningen som jag gjorde i Spanien 2003, då det visade för höga halter kolesterol i blodet. Slentrianmässigt har jag köpt nya när burken blivit tom. Senaste undersökningen var 2018 och då hade jag för lågt kolesterol!

Gick hem, plockade undan tablettburken från badrumsskåpet och hoppades. Redan efter ett par dagar kändes det bättre, mycket bättre.

I förra veckan blev jag så kallad till sjukhuset för magnetröntgen och som Doktor Ahmed redan hade berättat skulle man inte se något, det stämde helt. Fick veta att man röntgat bålen och båda höfterna allt var perfekt! Skönt att höra, men vad trodde man om värken......?

I fredags ringde Doktor Ahmed, nu hette jag inte längre ”du Kurt” utan nu blev det kort och gott ”kongen”, vad han nu fått lära sig på SFI vad ”kongen” betyder vet jag inte, men för mig helt ok att bli kallad ”kongen”.

Kunde berätta för Doktor Ahmed att ”Kongen” de senaste 4-5 dagarna inte haft någon värk alls! Känner mig idag övertygad att han hade rätt från första stund.

Tyvärr visade det sig att Doktor Ahmed inte kan bli den där husläkaren som våra politiker säger att vi har rätt till, eftersom han tillhör väl den vanligaste gruppen läkare idag, de s.k. Stafettläkarna.

Dr Ahmed har också vissa likheter med ”läkaren” som jag mötte på det mytomspunna torget Djemaa el-Fna i Marrakesh. Men den historien får bli en annan gång.

På väg till återvinningen:

0E6388C4-A7D3-4DC4-9926-1AE1EC7094E2.jpeg
Tommy
 
Senast ändrad:

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Stickningar i fötterna. Var hos läkaren för ett år sedan och nu igen.
Det konstaterades att jag hade polyneuropati vilket betyder enligt läkaren att nervtrådarna i fötterna är skadade och blev rekommenderad att äta B-vitamin
Har glort detta i två och accepterad det. Häromdan fick jag fruktansvärt ont i höger fot och inget hjälper. Provade med diverse värktabletter till ingen nytta
Hittade en tablett som heter Naproxen och den hjälpte konstigt nog mot svärtan
Någon som har erfarenhet om denna tablett tagen från mitt hemapotek ?
 
Toppen