• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Är inte husvagnsägare och husbilsägare värda lika mycket?

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2025
Så om vagn och bil fortfarande är kopplade kan man sova i vagnen?
Vad jag vet är inte camping definierat i svenska lag.
För övrigt tycker jag att vi som kör husbilar ska vara toleranta mot våra vänner med husvagnar. De stör inte och tar inte mer plats än de största husbilarna. Många av oss kommer från gruppen husvagns åkare.
Det är ju tyvärr så att det finns ingen klar och tydlig definition på camping vilket innebär att det tolkas på olika sätt och inget behöver vara rätt eller fel. Det är ju ganska ofta så att rutorna på ställplatser inte är tilltagna för att passa både bil och husvagn hopkopplade och om vagnen ställs för sig och man upphåller sig i/vid vagnen så tolkar jag det som camping. När vi hade husvagn campade vi alltid på campingar men övernattade ibland på en rastplats hopkopplad med bilen för att snabbt komma vidare.
Har även läst att i vissa kommuner skiljer man tillståndsmässigt på camping och ställplats vilket ju också då kan sätta käppar i hjulen för husvagnsekipage. Till syvende och sist så är det ändå ställplatsägaren som avgör vilka ekipage som får övernatta och i Varbergs centrum är det nog inte så lämpligt med husvagnar, vi har helgcampat många ggr med husvagn i Varberg och då var campingen det självklara valet med vask för gråvatten, svartvatten, wc och duschar samt gräsunderlag för att få ner förtältspinnarna samt med en fin strandpromenad in till stan.

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
För övrigt tycker jag att vi som kör husbilar ska vara toleranta mot våra vänner med husvagnar. De stör inte och tar inte mer plats än de största husbilarna. Många av oss kommer från gruppen husvagns åkare.
Nej de stör varken mera eller mindre än husbilar men handen på hjärtat så tycker inte jag att man ser så väldigt många husbilar som är längre än 10 m.

Jens N

HBK Medlem
Kommun
Upplands-Väsby
HBK-Nr
23529
Medlemskap
2025
Alla är vi lika mycket värda!

I just detta fall känns det mer som att man dragit ”diskriminerings kortet” bara för att.

Vi stod på en ställplats i somras och hade en husvagn tagit platsen bredvid oss så hade dom haft sin in/ut-gång mot ”vår” uteplats (markerade rutor för husbil/uteplats) Detta då man ska backa in vagnen för att lätt kunna dra bort den i händelse av tex. brand.

Och med handen på hjärtat….hur många husvagnsägare vill verkligen stå på en ställplats?

Vi har tillgång till både husvagn/husbil skall tilläggas.

Fortsatt trevlig söndag allihopa!

Jens

håkansson2

HBK Medlem
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2026

Lite förklaring iaf.
Säger inte mycket om husvagnars vara eller icke vara på ställplatser.

LennartA

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
23095
Medlemskap
2024
Jag läste det första inlägget, artikeln i HN, han som skrev skrev där att ställa husvagnen på ställplatser och bilen någon annanstans, det vore nog ok för dom flest av oss, men ärligt hur många tror på det eller tror på att han ställer bilen på platsen bredvid, på tal om bilden i nåt inlägg, på en ställplats så har ett husvagnsekipage ställt sig på tvären och vi tycker nog det säger allt, men precis så gör många av hb-åkarna också, på tvären "Bara jag får bra utsikt" , för min del ställplatser är för husbilar, husvagnarna får väl hitta på nåt för sig

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

De största husbilarna över 10m är väldigt få, medan husvagnsekipage 10-15m är mycket vanliga, så det blir väldigt många fler upptagna platser.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, annan sak som vi brukar ondgöra oss som verkar ha glömts bort här men ofta är en stor saboterande faktor för oss med husbilar som bara vill ha en ofta enklare nattparkering när man bara är på väg m.m.
Vad tror ni om campingägare som inte ger sig förrän en ställplats för husbilar blir stängd eller upptrissad i pris i stället för att vara en gratis eller billig nattparkering och kallar det orättvis konkurrens, gråter hos kommunen över husbilar som inte kommer in på campingen och betalar 400:- för en nattparkering......... Och plötsligt börjar även husvagnar hamna där ute i det fria och stjäl ännu mera campingavgifter från ilskna campingägare som inte vill ha andra alternativ än sina campingar som nattparkering. Men ändå i viss mån måste ha överseende för etablerade ställplatser till husbilar.
Troligen ännu mera strul för att kunna ha ställplatser utanför campingarnas regler.
Naturligtvis måste man få fricampa på eget initiative även med husvagn, men det måste nog tyvärr bli på P-platser vid sjöar, sevärdheter, och Vägverkets P-platser där man ju egentligen har rätt att vila i ett dygn och ev. campingförbud endast är ämnade för flera nätter och de som jobbar med asfalt och kopplar in sig på lyktstolparna.

M.v.h. JANKRO.

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
De största husbilarna över 10m är väldigt få, medan husvagnsekipage 10-15m är mycket vanliga, så det blir väldigt många fler upptagna platser.
Kan så vara men å andra sidan är stora husvagns ekipage som är ute och rullar ännu färre. De stora ligger oftast stilla på campingar och körs bara till och från campingen höst och vår.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Kan så vara men å andra sidan är stora husvagns ekipage som är ute och rullar ännu färre. De stora ligger oftast stilla på campingar och körs bara till och från campingen höst och vår.

Det stämmer inte, de flesta husvagnsekipage idag blir över 10m och skulle alltså på de flesta ställplatser behöva ta upp två platser för att
få plats med bil och vagn.

Stig

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2025
Husvagnsägaren som skrivit insändaren i HN är tydligen inte alls insatt i vad som gäller för husbilar i Varberg. Där står bland annat att ”en husbil kan man parkera var som helst i Varberg” och vad jag förstod av insändaren så gällde det övernattning.
Sanningen är den att i Varberg så är i princip alla parkeringar skyltade med Pb1, har höjdbommar eller har nattparkeringsförbud för husbil.
Det finns en remsa kvar vid socitetsparken men den är trång även för en vanlig personbil så möjligen en plåt-HB kan stå där men om det börjar att nattparkera husbilar där så är det snart förbud där också, så har mönstret varit hela tiden.
Den enda ställplatsen som finns i Varberg är en svindyr med några platser nere i hamnen alla övriga alternativ ligger några kilometer utanför staden.
Så ser det tyvärr i de flesta kommuner utmed hela västkusten och även om de flesta kommunerna säger sig vara husbilsvänliga så delar vi inte alls deras uppfattning och väljer därför att använda husbilen i andra delar av landet.

Stjernsten

FD HBK Medlem
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
33582
Medlemskap
2022
S
Vi brukar med vår husbil åka tillsammans med ett par i husvagn och t.ex i Sundsvall finns en ställplats vid butiken Campingtillbehör4u där är husbilar välkomna men inte husvagnar, skälet till det är enligt dom är att om det skulle börja brinna tar det längre tid för husvagnar att evakuera området.
Kan vara samma skäl på andra ställplatser.
Ställplatsen du pratar om i sundsvall finns inte kvar ej heller butiken camping4u. Ställplatsen har sålts till en bilfirma.

Ulla-Britt o Sune

HBK Medlem
Kommun
Ljusdal
HBK-Nr
15092
Medlemskap
2025

Butiken​

Butiken i Sundsvall är under flytt till lokalen bredvid. Behöver du hämta eller beställa något så kom in till oss på kundtjänst, vi finns längst ner på höger sida av fastigheten, nedanför YP-butiken.
Vi kommer öppna upp butiken igen under våren 2022.
Klippt från butikens sida

Toppen