Bettan o Bertil
HBK Medlem
Det är ju tyvärr så att det finns ingen klar och tydlig definition på camping vilket innebär att det tolkas på olika sätt och inget behöver vara rätt eller fel. Det är ju ganska ofta så att rutorna på ställplatser inte är tilltagna för att passa både bil och husvagn hopkopplade och om vagnen ställs för sig och man upphåller sig i/vid vagnen så tolkar jag det som camping. När vi hade husvagn campade vi alltid på campingar men övernattade ibland på en rastplats hopkopplad med bilen för att snabbt komma vidare.Så om vagn och bil fortfarande är kopplade kan man sova i vagnen?
Vad jag vet är inte camping definierat i svenska lag.
För övrigt tycker jag att vi som kör husbilar ska vara toleranta mot våra vänner med husvagnar. De stör inte och tar inte mer plats än de största husbilarna. Många av oss kommer från gruppen husvagns åkare.
Har även läst att i vissa kommuner skiljer man tillståndsmässigt på camping och ställplats vilket ju också då kan sätta käppar i hjulen för husvagnsekipage. Till syvende och sist så är det ändå ställplatsägaren som avgör vilka ekipage som får övernatta och i Varbergs centrum är det nog inte så lämpligt med husvagnar, vi har helgcampat många ggr med husvagn i Varberg och då var campingen det självklara valet med vask för gråvatten, svartvatten, wc och duschar samt gräsunderlag för att få ner förtältspinnarna samt med en fin strandpromenad in till stan.