• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Är euron så förskräckligt mycket dyrare nu än 2008 ?

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Jag har kikat lite på och är euron så förskräckligt mycket dyrare nu än 2008 ? Nu stod i 10,68 skr enligt Valutakurser för alla valutor och i juli 2008 så står den i 9,46 skr http://www.riksbank.se/upload/Dokument_riksbank/Kat_kap/man0807.xls

Visserligen 1,22 men om man gör av med 20000 :- på semestern så blir det ju "bara" 2400:- dyrare och för mej så känns det mera som semester att åka utomlands .

Någon som vet hur bränlsepriset står ? Tänkte om den hade gått upp också i euro så det blir "kaka på kaka" effekt .
 
J

Jarn

Guest
Sv: Är euron så förskräckligt mycket dyrare nu än 2008 ?

Bengt-Åke, Forex begär 11,35 för € just nu enligt deras hemsida.

Dieseln i Tyskland ligger runt 1,1 € så det är något lägre än förra året vid denna tiden.

Men jag växlade förra året till runt 9,5 om jag inte minns fel.

Bara att bita ihop o gilla läget......
 
F

F.d. 24290

Guest
Sv: Är euron så förskräckligt mycket dyrare nu än 2008 ?

För oss som handlar mycket i euro så påverkar det rejält. Från 9,2 till 10,6 påverkar mycket när man köper för 100.000€ tyvärr. De redan dåliga marginalerna blir ännu sämre och svenska företag tycker ändå att prisena ska sjunka för att de själva också drabbas av kronans förfall!

Ond spiral eller moment 22!

att bensin priset stiger till sommaren har dock inte mycket att göra med euron, det är mer än skriven lag för bensinbolagen att höja när vi reser som mest!
 
B

Boxer

Guest
Sv: Är euron så förskräckligt mycket dyrare nu än 2008 ?

Jag betalade 11 kr för en euro för en månad sen. Den har den alltså stigit 35 öre till. Kan man väl i och för sej kompensera med att leva lite billigare men särskilt kul är det ju inte.
Gratis är gott och billigt gör livet roligare men som sagt det är bara att bita ihop. Förhoppningsvis får vi hit turister i stället och kan lura av dom en massa pengar.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Är euron så förskräckligt mycket dyrare nu än 2008 ?

Synd att vi röstade mot Euron i valet. När man inte är insatt i ett ämne röstar man känslomässigt. Nu har opinionen svängt, lite sent när svenska folket redan blivit 20% fattigare.
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Är euron så förskräckligt mycket dyrare nu än 2008 ?

Kan bara hålla med dej Knarrevik och säja "pust", när skall vi inse att vi är ett
litet land (om än bra och duktiga) och att det finns vissa spelregler som man
måste följa för att vara med...det är lätt att vara efterklok!

Mvh
Pilot
 
F

F.d. 24290

Guest
Sv: Är euron så förskräckligt mycket dyrare nu än 2008 ?

Synd att vi röstade mot Euron i valet. När man inte är insatt i ett ämne röstar man känslomässigt. Nu har opinionen svängt, lite sent när svenska folket redan blivit 20% fattigare.

Ojoj vad jag håller med dig, vad mycket enklare en hel del hade vart nu. Men det hade ju å andra sidan givit oss andra effekter istället som är svårt att veta vilken riktig effekt de skulle haft.

Så här under kristider så är det ju faktiskt mycket exportindustri och även andra typer av bolag som faktiskt har klarat sig just på grund av att svenska kronan är svag.

Vi själva ser en enorm ökning av vår försäljning till danmark och norge just på grund av att kronan är låg. På det sättet har vi behållt vår omsättning om än med något mindre marginaler!
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.273
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Är euron så förskräckligt mycket dyrare nu än 2008 ?

Det bollas en hel del med valutavärden här ser jag. Euron uppges till olika värde men det är kanske riktigast för oss semesterfirare att kika på vad vi får betala för €. Då är kanske forex lite mer rättvisande än börssidornas valutanoteringar som vi konsumenter aldrig kommer åt i verkligheten.

Gör vi detta så ser jag att vi under vår semester förra hösten betalade ~9:40 för en € och nu tar forex 11:35, en ökning med 21%.
 

WIRADO

FD HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Härryda
HBK-Nr
3677
Medlemskap
2023
Sv: Är euron så förskräckligt mycket dyrare nu än 2008 ?

vi som reser ofta och mycket får ju bet.för att Euron röstades bort.Om det var rätt el.fel är ju svårt att utläsa.Men spontant känns det som om vi skulle som Danmark knutit kronan till Euron åtminstone.Själv åker jag neråt 3-4 ggr.per år såom varje resa fördyras med drygt 10% upplever jag det som mycket.För min del betyder det t.ex.överfarten till kontinenten och drygt det.Ser ovan att det inte är något att räkna med utan att man hellre skall stanna hemma då.Även om jag haft den ekonomin hade jag nog inte känt för att gödsla med slantarna i onödan.
 
Toppen