• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Är en sexmetare alternativet?

F

F.d. 16191

Guest
Vi har en Hobby 750 ELC -05 husbil som passar oss perfekt, nästan. Nu har vi flyttat från landsbygden till en lägenhet i Kungshamn där parkeringsplats ingår...våra nuvarande 8.5 meter är tyvärr för långa för den. Vi skulle vilja 'byta upp oss' till en sexmetare där två pensionärer och två borderterriers kan sova och vara någorlunda bra både vinter o sommar, vi har och vill ha bara husbilen. Tacksamma äro vi för tips och synpunkter!
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Är en sexmetare alternativet?

Dom nya 6 meters man får nu,är ju med sänk-bädd över salongen.
Vil man ha sånt,får man ju mycket stor plats i bilen,då inga
liggplatser tar plats.Ingång bak där köket ock badrummet är,ock
resten av bilen har då mycket godt utrymme när sängen är där ovan
vid taket.:yes:

2 Exempel kan vara dom här om du tittar på dom 3 filmpresentasjonerna.

Ixeo time it 590 Details - Planlösningar - Ixeo time - Ixeo-Klassen - Husbilar - Bürstner

eller den under här,som man har el.säng som man kan ställa inn i 2 nivåer,vilket
gör att man kan sova 4 stk. i 2 "våningar".

Challenger Genesis 30 - 2012 - YouTube

Challenger Genesis 30 - 2013 - YouTube

Den här Genesis 30 är bygd på Ford,som är en mycket bekväm bil,med stark
ock kvikk motor.Har själv en -08 Ford som har rullat endel tusen mil utan fel.
Dessutan har den kam-kedja,inte rem,vilket gör att man slipper den här merkostnaden
med jämna mellanrum.

Men,det är mer att vurdera på marknaden,så det gäller att se sig rundt.


Ottar
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.765
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Är en sexmetare alternativet?

Titta på helintegrerade bilar, där utnyttjar man längden bättre, finns flera bilar under 6m med fyra bäddar som kan användas utan att förstöra sittgruppen.
 
F

F.d. 29876

Guest
Sv: Är en sexmetare alternativet?

Hej,

Vi köpte 2004 en Bürstner T-star, men eftersom vi gillar att besöka städernas centrala delar, upplevde vi att det var alldeles för svårt att hitta parkeringsplatser för den stora bilen.

Så vi bytte till en Hymer 322 (plåtis). Den kan vi parkera på vilken personbilsparkering som helst. Det är ett verkligt lyckat byte. Vi kan absolut inte tänka oss att gå tillbaka till en "vanlig" husbil igen!

Och Urszula tycker faktiskt att hon har mer stuvningsutrymme i den lilla bilen än i den föregående. Och jag tycker den mycket smidigare att köra, nästan som en personbil.

Titta i Visa Min Husbil så kanske Du får en uppfattning hur förvånande rymlig den faktiskt är.

Mvh Bengt
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Är en sexmetare alternativet?

Det ser ju jättebra ut Urzula. Jag som är van vid "Kompakt living" hela veckan i en Lasbilshytt när det begav sig känner igen detta. Lastbilelen var utrustad med det som behövdes, Kylskåp, kaffebryggare, stuvytrymmen två härliga sängar, Webastovärmare. Hygienen sköttes på de ställen man lossade eller lastade. Det fanns alltid en duch om man frågade.
Här gällde det att "ha med sig det som behövdes".

Vår HB är på 5,9 m. Och hur jag än försöker så vill frugan alltid ha med det som inte jag anser nödvändigt:)

Försöker förklara att vi inte skall resa till obebodda trakter, skulle något fattas så finns det att inköpa under resans gång, tyvärr utan framgång:):)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 16191

Guest
Sv: Är en sexmetare alternativet?

Hej Bengt: Hittar inte Din Hymer 322, ej heller verkar några Hymer Car vara tillgängliga just nu i Sverige. En liknande modell skulle kunna vara Knaus Box Star 600. Jag har varit och tittat på en idag, ser intressant och gedigen ut...liksom Rapido Van som jag också sett idag. Prisklass med extrautrustning 475-600 tusen.
 
F

F.d. 29876

Guest
Sv: Är en sexmetare alternativet?

Hej Bengt: Hittar inte Din Hymer 322, ej heller verkar några Hymer Car vara tillgängliga just nu i Sverige. En liknande modell skulle kunna vara Knaus Box Star 600. Jag har varit och tittat på en idag, ser intressant och gedigen ut...liksom Rapido Van som jag också sett idag. Prisklass med extrautrustning 475-600 tusen.

Hej,

Min Hymer Car 322 har regnr: CGO 508. Den köpte vi hos Hymer i Flensburg.
Hymer klarar inte att tillverka till efterfrågan, de producerar 400/år, så det är lång kö för att få en. Begagnade finns på Gebrauchte Reisemobile & Caravans im Gebrauchtwagenmarkt der HYMER AG :: Reisemobile & Caravans

Knaus och Adria har också fina plåtisar. Priset är ungefär lika för alla märkena. När jag köpte blev Hymer billigast med samma extrautrustning.

Se till att få en med totalvikten 3500 kg, det är härligt att kunna lasta "obegränsat".

Mvh Bengt
 
Senast redigerad av en moderator:

Tomas Landegren

FD HBK Medlem
Inlägg
289
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
8243
Medlemskap
2023
Sv: Är en sexmetare alternativet?

Hej!
Vi bytte vår alkovbil till en Frankia I 600. Den är 5.99 lång och har två sängar på tvären
där bak. Våningssängar! Över pilotstolarna fäller man ner en stor dubbelsäng. Denna inkräktar inte på sittplatserna vid bordet. Den undre bakre sängen går att fälla upp och då får man ett jättestort utrymme i "garaget". Det går också att stänga utrymmet till sovavdelningen där bak. Idealiskt för oss eftersom jag snarkar ganska mycket! Vi åker väldigt mycket runt om i Europa därför är det bra att bilen är så kort att vi inte behöver betala så mkt på färjorna. För det mesta betalar vi samma avgift som för en personbil. Ha det så bra med ert sökande.
 
Toppen