• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Är detta verkligen OK???

Lhd

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
34593
Medlemskap
2024
Jag fattar inte riktigt vitsen med att lägga upp dessa bilder. Ett tips till nästa gång är att gå och prata med ägaren till husbilen alternativt lämna en lapp.
Det känns nästan som att det försvaras ett beteende som på bilden? Varför, inget regnummer, inget eventuellt medlemsnummer, bara en bild på en idiotiskt parkerad husbil som naturligtvis retar alla som måste tränga sig förbi, helt i onödan. Med lite tur är föraren medlem här och använder hjärnan nästa gång han parkerar. Det är nästan så att man önskar att sopbilen skulle köra förbi och råka riva med sig cyklar och cykelställ?
Sådant här förstör ju för oss alla!
Tror inte att de försvaras alls, men att lägga upp diverse bilder på felparkerade bilar på ett forum på nätet istället för att konfrontera personen/erna är fel enligt mig.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.392
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Det känns nästan som att det försvaras ett beteende som på bilden? Varför, inget regnummer, inget eventuellt medlemsnummer, bara en bild på en idiotiskt parkerad husbil som naturligtvis retar alla som måste tränga sig förbi, helt i onödan. Med lite tur är föraren medlem här och använder hjärnan nästa gång han parkerar. Det är nästan så att man önskar att sopbilen skulle köra förbi och råka riva med sig cyklar och cykelställ?
Sådant här förstör ju för oss alla!
Absolut inte men jag tycker att det är fel att ta kort och hänga ut en individ som har gjort fel.
Skulle man ta kort, och lägga ut, på alla som gör fel i trafiken blir det en heltidssysselsättning.
Men just detta med dåligt parkerade fordon ser man, eller åtminstone jag som är ute och snurrar mycket, flera gånger varje dag.
Husbilsägare är inte överrepresenterade....
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
523
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Absolut inte men jag tycker att det är fel att ta kort och hänga ut en individ som har gjort fel.
Skulle man ta kort, och lägga ut, på alla som gör fel i trafiken blir det en heltidssysselsättning.
Men just detta med dåligt parkerade fordon ser man, eller åtminstone jag som är ute och snurrar mycket, flera gånger varje dag.
Husbilsägare är inte överrepresenterade....
Då det inte var några regnummer eller liknande fotat är det absolut inte någon " uthägning" men den som äger bilen känner naturligtvis igen sig och tänker förhoppningsvis ett steg längre nästa gång! Kommer själv att fota liknande och lägga ut där jag kan så kanske vi får bort detta beteende till nytta för alla husbilsägare!
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
523
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
För några år sedan jagade vissa i HBK ”gråvattentömmare” i år verkar det vara ”gratisliggare”. Det verkar som dessa rättskaffens husbilsägere vaknat till liv igen.
Om du inte förstår att de som bryter mot regler med sina husbilar retar upp allmänheten och därmed på sikt orsakar flera förbud är det ju inte mycket att diskutera! Redan nu innan sommaren knappt börjat har jag sett massor av nya skyltar med husbilsförbud eller personbil klass 1! Du kan ju fundera på varför!
 

Frank N

HBK Medlem
Inlägg
833
Kommun
Krokom
HBK-Nr
24176
Medlemskap
2024
Om du inte förstår att de som bryter mot regler med sina husbilar retar upp allmänheten och därmed på sikt orsakar flera förbud är det ju inte mycket att diskutera! Redan nu innan sommaren knappt börjat har jag sett massor av nya skyltar med husbilsförbud eller personbil klass 1! Du kan ju fundera på varför!
Lägg din energi på att göra det som är rätt och var ett gott föredöme. Att gnissla över andras beteende gör dig bara sur och gnällig och förändrar inte andras beteende för att du skriver i ett forum som få av landets innevånare tar del av.
 

Roadliner

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30200
Medlemskap
2024
Man kan ju undra hur de tänker, det gäller ju inte bara detta ärende, ibland kan man ju undra hur vissa människor ens kan ta sig till jobbet på dagarna.
Har man ett fordon som inte går att parkera överallt då får man tänka till lite.
Andra fordon ska ju fram ex brandbilar lastbilar sopbilar mm.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.911
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Då det inte var några regnummer eller liknande fotat är det absolut inte någon " uthägning" men den som äger bilen känner naturligtvis igen sig och tänker förhoppningsvis ett steg längre nästa gång! Kommer själv att fota liknande och lägga ut där jag kan så kanske vi får bort detta beteende till nytta för alla husbilsägare!
Vilket sjukt beteende tycker jag.
Är det bara husbilar och medlemmar du ska jaga så får du nog inte någon större förändring i samhället, större plattformar krävs så även alla utländska husbilar kan läsa om ditt projekt?

Allmänheten bryr sig dock inte om förbudsskyltar idag, vad får dej att tro det,
välkommen till mångkulturens paradis
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
523
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Lägg din energi på att göra det som är rätt och var ett gott föredöme. Att gnissla över andras beteende gör dig bara sur och gnällig och förändrar inte andras beteende för att du skriver i ett forum som få av landets innevånare tar del av.
De få som kanske tar del av det jag skriver är kanske exakt de det gäller! Kan inte förstå att folk försvarar beteende som på sikt fördärvar för oss alla!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.782
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ring kommunen eller markägaren och påtala problemet som i sin tur kan göra något åt det. Att skriva här löser inte problemet.

Det kan det ju göra om ägaren är medlem och råkar se bilden? Vi är trots allt ganska många i klubben.
Om någon konfronterar ägaren eller ringer kommunen, vilka tråkiga invektiv skall då användas här om den personen?
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.782
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
De få som kanske tar del av det jag skriver är kanske exakt de det gäller! Kan inte förstå att folk försvarar beteende som på sikt fördärvar för oss alla!
Jag vet inte varför, men det verkar som att många här ängnar sig åt "whataboutism" som det väl kallas på engelska, d.v.s. att peka på annat eller
andra för att försvara ett felaktigt beteende, jag förstår bara inte vad skälet är? Det drabbar ju oss alla när några gör såhär.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.782
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Absolut inte men jag tycker att det är fel att ta kort och hänga ut en individ som har gjort fel.
Skulle man ta kort, och lägga ut, på alla som gör fel i trafiken blir det en heltidssysselsättning.
Men just detta med dåligt parkerade fordon ser man, eller åtminstone jag som är ute och snurrar mycket, flera gånger varje dag.
Husbilsägare är inte överrepresenterade....

Det är ju ingen individ uthängd, bara en idiotiskt parkerad husbil av märket Kabe i Hjo. ;)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.911
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag vet inte varför, men det verkar som att många här ängnar sig åt "whataboutism" som det väl kallas på engelska, d.v.s. att peka på annat eller
andra för att försvara ett felaktigt beteende, jag förstår bara inte vad skälet är? Det drabbar ju oss alla när några gör såhär.

Alla är vi olika.
Här är en hel tråd om inkonsekventa hbk'are
 

Frank N

HBK Medlem
Inlägg
833
Kommun
Krokom
HBK-Nr
24176
Medlemskap
2024
Det kan det ju göra om ägaren är medlem och råkar se bilden? Vi är trots allt ganska många i klubben.
Om någon konfronterar ägaren eller ringer kommunen, vilka tråkiga invektiv skall då användas här om den personen?
Hoppas inte att inläggen här syftar till att förolämpa övriga. Att låta kommunen, markägaren eller dess företrädare hantera frågan med hjälp av parkeringsanmärkning brukar ha en positiv effekt på fordonsägaren
 

Flurken

HBK Medlem
Inlägg
56
Kommun
Umeå
HBK-Nr
35965
Medlemskap
2024
Varför skall man dra in kommunen så att de börjar sätta upp förbudsskyltar? Om man stör sig på någon, ta det med denne. Jag har i brist på plats smugit mig in på en kyrka. Som vanligt gäller det att sköta det snyggt. Kom vid -22 åkte vid 05:30, störde ingen (kanske med motorljud vid den okristliga tiden), ingen behövde platsen.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.907
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
För några år sedan jagade vissa i HBK ”gråvattentömmare” i år verkar det vara ”gratisliggare”. Det verkar som dessa rättskaffens husbilsägere vaknat till liv igen.
Du är minnesgod Tjyvcamparen! Jag tycker fortfarande instinktivt illa om "gråvattentömmare". Känner dock att det ofoget minskat, vilket visar att den diskussionen var nyttig. Så när du menar mig får du gärna skriva det. Jag gillar inte att buntas ihop som "vissa" eller "dessa"! Prata ur skägget, du brukar inte vara blyg! :cool:
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
523
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Förstår inte problemet med att parkera på kyrkornas parkeringar så länge man gör det snyggt, som medlem i Svenska kyrkan torde det var helt ok.
Problemet var väl inte platsen i sig utan att bilen var så stor att den stack ut och hindrade passage bakom! Annars tycker jag också att man gärna kan nyttja kyrkoparkeringar. Särskilt som medlem då man då får lite återbäring redan i jordelivet och så är det säkert bra för kyrkorna att husbilsfolk som oftast är bra och hederliga människor är där nattetid!
 
Toppen