• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 Är detta för billigt för att vara sant? (Lifepo4)

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
676
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Bara detta i specen gör mig konfunderad:
  • Funktioner-BMS, med lågtemperaturskyddsfunktion. Koppla ur laddningsskyddsbatteriet vid -10 ° C. Den maximala urladdningsströmmen på 12v100ah är 100ah, och toppladdningsströmmen på 3-5 sekunder är 200ah, vilket kan nå livslängden på 300-7000 djupa cykler. Batterilivslängd upp till 10 år
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.480
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Ser i dom testen att Mjbsan endast har 88Ah vid testet och Kepwort har 90Ah.
Jag kan inte tyska så testerna är ju bara visuella för mej. :)

Tack för alla svaren hittills. Jag tror att jag skall testa Kepwort eller Elfhub
för nyfikenhetens skull. :)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.880
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ser i dom testen att Mjbsan endast har 88Ah vid testet och Kepwort har 90Ah.
Jag kan inte tyska så testerna är ju bara visuella för mej. :)

Tack för alla svaren hittills. Jag tror att jag skall testa Kepwort eller Elfhub
för nyfikenhetens skull. :)
Då låter det som man använder begagnade celler i dessa byggen, eller nya med lägre kapacitet, en ny LFP-cell ska leverera mer än angiven kapacitet.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.151
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Då låter det som man använder begagnade celler i dessa byggen, eller nya med lägre kapacitet, en ny LFP-cell ska leverera mer än angiven kapacitet.
Det finns flera Youtube video där de visar hur de bluffar med dessa billiga lihtium batterier.....
För fanns det en massa begagnade celler som de lurade köparen med att de var nya...
Nästan alla dessa celler har nu försvunnit på nätet, men istället så har det kommit fullt med dessa "nya" billiga lihtium batterier...
Batteriet (Lådan) är som de skriver ny... Men vad tror du innehållet är? :eek:
 

anki&lars

HBK Medlem
Inlägg
210
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
29123
Medlemskap
2025
Hej
Har Elfhub ett med ladduttag och usb och ett utan .laddar med laddaren som följde med 7 amp tar lite tid vid 14.71 lyser grönt klart.
har inverter. Kör airfritös 1350 w 15 min (pommes) tar går från 91 till 70 % laddar med bilen 8-12 amp när man kör bruka ge 30-40 % efter 5,6 timmar . Har inga solceller. Klarar 4 -5 dagar till italien utan stolpe har frysbox på brödrost, kaffe , fritös funkar bra. har cycklat 7 ggr .har varit under under 20% då var lyset lite svagt men start av bilen lyset skarpt. men boxen funkade -18.funkar bra för mina behov. Har en 2013 3,0 .
 

Leif Eng

HBK Medlem
Inlägg
352
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2024
Testat kepwort 2x100A litium nu ordentligt nu i 8 dagar och varje dag sjunker laddningen ca 6-10%, så efter att ha stått 8 dagar så uppsöker jag 220volt, då är spänningen fortvarande ca 13V men det är kvar ca 30% . Tycker det är mycket,mycket bra , Jag har en solcell på taket 100w som hjälper
 

PalleH

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Ronneby
HBK-Nr
35290
Medlemskap
2024
Har själv testat två olika lifepo4 batterier från Amazon. Mjbsan 100Ah och ECO-WORTHY 100Ah. Båda levererade över 100Ah. Testerna hittar ni i en grupp på FB. Sök: billiga lithiumbatterier.
 
  • Gilla
Reaktioner: T68

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.880
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ett problem med budgetbatterierna är att det inte nödvändigtvis innehåller likadana komponenter, trots samma fabrikat, flera testare på youtube har konstaterat detta. Detta är ett lotteri, tyvärr, eller man får vad man betalar.
Generellt skulle jag rekommendera batterier som är öppningsbara, då kan man även i framtiden enkelt byta ut ev. defekt komponent, samt ser vad man köpt.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
910
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Jag får nog chansa på billiga batterier.
Diskmaskinen precis har pajat och behöver plötsligt styra om Investeringsbudgeten.
Ibland utmanande att äga två hus, ett på grund och ett på hjul...
 

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
701
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2025
Me
Jag får nog chansa på billiga batterier.
Diskmaskinen precis har pajat och behöver plötsligt styra om Investeringsbudgeten.
Ibland utmanande att äga två hus, ett på grund och ett på hjul...
Men, om du håller dig i husbilen behöver du ju inte diskmaskinen och kan göra investeringen :) Win Win:msn_thumbup:
 

källefors101

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
22512
Medlemskap
2024
Har själv testat två olika lifepo4 batterier från Amazon. Mjbsan 100Ah och ECO-WORTHY 100Ah. Båda levererade över 100Ah. Testerna hittar ni i en grupp på FB. Sök: billiga lithiumbatterier.
Jag får nog chansa på billiga batterier.
Diskmaskinen precis har pajat och behöver plötsligt styra om Investeringsbudgeten.
Ibland utmanande att äga två hus, ett på grund och ett på hjul...
 

Svälle

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Västerås
HBK-Nr
31546
Medlemskap
2025
Har en fundering på batterierna. Det gäller cykler. En del har 3000 cykler och andra 6-8000. Beror det på olika beräknings sätt eller kan man gissa på gamla celler i de med mindre cykler?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.880
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Har en fundering på batterierna. Det gäller cykler. En del har 3000 cykler och andra 6-8000. Beror det på olika beräknings sätt eller kan man gissa på gamla celler i de med mindre cykler?
Det skarvas friskt på antal cykler, speciellt på LFP-celler, budgetceller beräknas klara uppemot 3000st cykler optimalt cyklade, kapaciteten sjunker efter varje cykel, och vid 80% kvar av kapaciteten betraktas cellen som förbrukad, vissa budgetbatterier byggs på just sådana "förbrukade" celler.
Men oavsett så ett perfekt skött LFP-batteri i en husbil så är inte livslängden på antal cykler cellerna klarar, utan på elektroniken, typ BMS m.m. de beräknas hålla i 10år.
Kan man öppna batteriet så kan man så klart byta ut elektronik både till modernare och bättre med åren.

Bygger man själv ett LFP-batteri så behöver man inte heller bekymra sig över antal cykler utan bygga ett batteri anpassat/dimensionerat för det varierande livet i en husbil.
 

Svälle

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Västerås
HBK-Nr
31546
Medlemskap
2025
Det skarvas friskt på antal cykler, speciellt på LFP-celler, budgetceller beräknas klara uppemot 3000st cykler optimalt cyklade, kapaciteten sjunker efter varje cykel, och vid 80% kvar av kapaciteten betraktas cellen som förbrukad, vissa budgetbatterier byggs på just sådana "förbrukade" celler.
Men oavsett så ett perfekt skött LFP-batteri i en husbil så är inte livslängden på antal cykler cellerna klarar, utan på elektroniken, typ BMS m.m. de beräknas hålla i 10år.
Kan man öppna batteriet så kan man så klart byta ut elektronik både till modernare och bättre med åren.

Bygger man själv ett LFP-batteri så behöver man inte heller bekymra sig över antal cykler utan bygga ett batteri anpassat/dimensionerat för det varierande livet i en husbil.
Tack Peter
 
Toppen