Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Problemet är enkelt att åtgärda , vattnet rinner mellan rutan och gummitätningen
Så jag limmade med samma kitt som man limmar rutan med, lade en sträng strax
under gummitätningen och tryckte till med en tape över natten
Inget vatten rinner ned i motorrummet nu
Jag anser detta vara en samling inlägg utan klara besked om vad de är ämnade att påtala eller bevisa. De kan tolkas och förstås på flera sätt. OM de eventuellt ska anses kopplade till "Sållet"-problematiken, så är de klart missvisande.
Motorhuven är öppnad, någon häller eller spolar vatten på vindrutan, som naturligtvis rinner ner i rännan och över denna vidare ner i motorrummets diverse komponenter. Vad är det för konstigt med det???? Samma sak lär hända på de flesta bilar.
Bilden visar - om än något otydligt - att plastkåpan är monterad över själva motorblocket med dess "dike" för spridare mm. Dit kan alltså inte vattnet rinna ner och förorsaka de problem, som "Sållet"-problematiken i huvudsak handlade om.
Bilden klargör absolut inte om gummilisten i underkant av vindrutan tätar mot vindrutan eller, om den inte gör detta, därför vid regn och motsv låter vattnet från vindrutan, trots stängd motorlucka, rinna vidare ner i motorrummet under densamma.
Eftersom Fiat - som lärdom av "Sållet"-eländet - numera, dvs fr o m årsmodell -08, såväl monterar ovan nämnda gummilist på ett korrekt sätt som monterar en plastkåpa över motorblocket, så anser jag att man har löst problemen. Varje normal bil lär tåla att det droppar / rinner in litet vatten i motorrummet under den korta tid någon väljer att öppna motorluckan för att spruta vatten på vindrutan!!!!
Jag upprepar gärna min inledande fråga - vad ska dessa bilder påvisa????
Jo men visst - om du nu hittar en viktig artikel om något som kan beröra många av oss, så varför då inte vidarebefordra den med den relevanta bakgrunden och klargörande kommentarerna??!
Då hade flera av oss andra inkl de initierade webbarna kunnat relatera det hela till de redan så omfattande trådarna som detta handlar om, men som du själv obegripligt nog inte hade en aaaning om. Nu verkade din trådstart mest vara ett sätt att kasta skit på ett välkänt hb-/bilmärke och att låta läsarna få ana svåra problem i onödan.
Men det är väll ändå syftet med ett forum, Att påtala/Varna andra för vilket skit oavsett om bilmärket är känt att så här kan det se ut.
Om jag som köpare som nu via denna länk ser att detta är ett problem så kan jag vi köp
påtala det för säljaren att jag vill ha detta fixat innan köp av ny husbil.
Har en -09 och där läcker inte en droppe.
Vad är problemet, ska inte en biltillverkare få rätta till problemet utan att det ska gnällas så förbannat. Visst va det problem från början men inte nu väl. För jag är väl inte ensam som har en bil som är problemfri med vattenlekage?
Sen vill jag att om man påstår tt det rinner genom hålen för lyktinställning så saknas tätpluggarna! Snälla håll er till fakta.
Fiat avråder absolut från att sätta igen dessa hål. I vilket fall på vänstersidan eftersom då leden till vindrutetorkaren kommer att ligga under vatten vid regn.
Hej Håkan!
Du skriver " Visst va det problem från början men inte nu väl."
Du både påstår & frågar, läs vad ägarna m. årsmodellerna efter skriver
om läckage vid rutan!
Mvh.
Fel igen! Hålen till ljusinställningen sitter under plastbrickor
Dom hål du menar är endast ca 8-10mm och är dräneringshål, ja.
Jodå, så var det verkligen för mig.
Youtube-videon visar ganska väl hur det låg till för mig, oavsett om motorhuven var öppen eller stängd. Det rann nämligen mellan vindrutan och tätningslisten och genom justeringshålen till framlyktorna, inte genom motorhuvens öppning.
Jag gjorde detta:
http://www.husbilsklubben.se/forums/t19757-2/#post110534
Sen är det kanske - som en del vill påstå - så att jag egentligen inte hade något att oroa mig för, men mitt blöta motorrum blev i alla fall torrt och trevligt efter tätningen.
Har en -09 och där läcker inte en droppe.
Vad är problemet, ska inte en biltillverkare få rätta till problemet utan att det ska gnällas så förbannat. Visst va det problem från början men inte nu väl. För jag är väl inte ensam som har en bil som är problemfri med vattenlekage?
Sen vill jag att om man påstår tt det rinner genom hålen för lyktinställning så saknas tätpluggarna! Snälla håll er till fakta.