• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Är det verkligen så här ...

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Är det verkligen så här ...

Jo tack Affezell!
Så du mena att man köper en Fiat i "byggsatts" & sedan skruvar , blir nog inte billigare MEN bra!
Så tror jag.
Mvh.
Nu är det ju så att Fiat dominerar marknaden för leverans av chassie till husbilar så det är nog inte så konstigt att detta märke har blivit mer rannsakat och undersökt i minsta detalj.
Tror att om Ford, Renault el något annat märke skulle utsättas för samma fackmässiga granskning så skulle det säkert dyka upp liknande fel el åsikter även på dessa.
 

sven-A

HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2024
Sv: Är det verkligen så här ...

Jag anser detta vara en samling inlägg utan klara besked om vad de är ämnade att påtala eller bevisa. De kan tolkas och förstås på flera sätt. OM de eventuellt ska anses kopplade till "Sållet"-problematiken, så är de klart missvisande.

Motorhuven är öppnad, någon häller eller spolar vatten på vindrutan, som naturligtvis rinner ner i rännan och över denna vidare ner i motorrummets diverse komponenter. Vad är det för konstigt med det???? Samma sak lär hända på de flesta bilar.

Bilden visar - om än något otydligt - att plastkåpan är monterad över själva motorblocket med dess "dike" för spridare mm. Dit kan alltså inte vattnet rinna ner och förorsaka de problem, som "Sållet"-problematiken i huvudsak handlade om.

Bilden klargör absolut inte om gummilisten i underkant av vindrutan tätar mot vindrutan eller, om den inte gör detta, därför vid regn och motsv låter vattnet från vindrutan, trots stängd motorlucka, rinna vidare ner i motorrummet under densamma.

Eftersom Fiat - som lärdom av "Sållet"-eländet - numera, dvs fr o m årsmodell -08, såväl monterar ovan nämnda gummilist på ett korrekt sätt som monterar en plastkåpa över motorblocket, så anser jag att man har löst problemen. Varje normal bil lär tåla att det droppar / rinner in litet vatten i motorrummet under den korta tid någon väljer att öppna motorluckan för att spruta vatten på vindrutan!!!!

Jag upprepar gärna min inledande fråga - vad ska dessa bilder påvisa????

Jag har denna kåpa över motorn på min 08, å inte f-n hjälpe det inte. Det är skravar och hål i plastrännan som släpper in vatten på motorn. I mitt fall hittade det också in under kåpan och frös, rann sedan vidare ner i kamremskåpan och låste remmen på kammarnas drev. Följden blev att kamremmen hoppade och drog sedan sönder flera vipparmar vid nästa startförsök, kostnad 23000.-
Så jovisst, informera om dessa galenskaper kanske det hjälper någon. Jag har nu tätat plastrännan i skarven mitt på och vid förskruvningarna i fästena, få se om det hjälper.
Tilläggas kan ju att jag hade värmen på i husbilen då det snöade ute och då rann smältvattnet ner på en kall motor och frös. Vågar inte göra om det utan att ha det finska vintertäcket på i fortsättningen

Sven-A.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Är det verkligen så här ...

Till Sven-A:

jag tolkar ditt inlägg som att "plastkåpan" på din -08:a var monterad redan vid leveransen. Jag kan gott förstå att vatten lik förbaskat och på olika vägar ändå kan komma ned till det kritiska diket på motorblocket, där spridarna är monterade. Jag har i tidigare inlägg försökt påtala detta, att montering av den där kåpan tyvärr inte utgör något helsäkert skydd.

Huvudproblemet är och förblir att vatten ö h t kan rinna in i motorrummet och dess olika komponenter, som inte tål att vatten blir stående resp kan frysa vid minusgrader. Tyvärr kan man ana, att vi är åtskilliga med detta problem, som trots diverse sätt och åtgärder att förhindra sådant, ändå förr eller senare kan få allvarliga fel på våra bilar.

Problemet är ju redan så uppmärksammat i många länder, att det tyvärr också kan drabba värdet på våra bilar när vi en gång vill sälja dem eller byta in dem! Detta är och förblir en riktigt stor skandal från Fiats sida!

Till Affezell:

Jag undrar över följande i ditt inlägg nr 33:
i punkt 3 sägs det: "läckage under färd från plastkåpan som sitter vid luftintaget på huven". och

i punkt 5 sägs det: "gummipackningen mellan luftintagen och plastkåpan på huven"

Jag kan inte förstå vad som menas med dessa två punkter, och på din egen bil i din avatar kan jag heller inte se att du har någon plastkåpa på motorhuven. V v kommentera!

"Under resans gång" har jag läst diverse artiklar om "Sållet"-problemet i olika tidningar. Tyvärr har sådana artiklar, skrivna av journalister och andra, som försökt förstå och skildra saken men som tyvärr inte varit korrekta. Sådant händer helt enkelt. Jag anar att den artikel du här i tråden åberopade också den har varit något oklar.

Ja, sicken soppa!! Egentligen borde vi enas om någon form av samlad aktion mot Fiat medan tid ännu är - om den är det!?
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Är det verkligen så här ...

Till Affezell:

Jag undrar över följande i ditt inlägg nr 33:
i punkt 3 sägs det: "läckage under färd från plastkåpan som sitter vid luftintaget på huven". och

i punkt 5 sägs det: "gummipackningen mellan luftintagen och plastkåpan på huven"

Jag kan inte förstå vad som menas med dessa två punkter, och på din egen bil i din avatar kan jag heller inte se att du har någon plastkåpa på motorhuven. V v kommentera!

"Under resans gång" har jag läst diverse artiklar om "Sållet"-problemet i olika tidningar. Tyvärr har sådana artiklar, skrivna av journalister och andra, som försökt förstå och skildra saken men som tyvärr inte varit korrekta. Sådant händer helt enkelt. Jag anar att den artikel du här i tråden åberopade också den har varit något oklar.

Ja, sicken soppa!! Egentligen borde vi enas om någon form av samlad aktion mot Fiat medan tid ännu är - om den är det!?

Jag menar "Plastkåpan under huven" och menar med det att det finns en kåpa under denna som för luften vidare frånh gälarna uppe på huven till det ovala lufintaget. Den är fastskruvad med 7 skruv och när man kör så går regnvatten in i gälarna på huven och vidare in i det ovala luftintaget ovanför motorn och detta vatten skall sedan rinna ut genom dräneringen inuti detta lufintag.
Med punkt 5 avses den gummipackning som skall täta mellan detta ovala luftintag och plastkåpan under huven när den är stängd. Denna kan läcka dels i skarven men också i hela anslutningen.
Kan ta bilder om du inte förstår vad jag menar.
Dessa punkter är inte tagna ur luften utan är skrivna dels av Fiat servicetekniker och en husbilsägare i Tyskland och är i tidningen recencerade med bilder så det är helt Ok och alls inte oklar.Har kollat på min bil och det stämmer.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Är det verkligen så här ...

OK, då blev det något klarare. Jag var just ute och kollade på min bil. Visst kan vatten under färd gå den vägen och visst kan - kanske - regnvatten vid stillastående gå in den vägen och ansamlas i det stora ovala utrymmet i luftintaget. Om då packningen inte tätar, så . . . . . . letar det sig vidare någonstans. Suck . . . .
 

arnew

HBK Medlem
Inlägg
610
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025
Sv: Är det verkligen så här ...

Finns det nått rostskydd man kan använda på spridarna?
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Är det verkligen så här ...

Jag efterlyser såna här fel-rapporter från andra märken änn Fiat.
MYCKET bra för oss konsumenter/användare!!!
Här rapporteras bara om fel som kommer på Fiat.Man använder ju
Mercedes,Renault,Ford,Citroèn o.s.v. också!!! Borde varit nogot om
dom andra märkena med.
Ottar
Hej Ottar, tycker att din efterlysning ovan är bra, här kommer ytterligare några tankar som bla tar upp det du berör;

¤ Fiat är helt dominerande på husbilsmarknaden (ca 80%), övriga märken (+ fler) som du räknar upp, svarar endast för 20% tillsammans. Logiskt sett finns därför inte så mycket erfarenheter från dessa, de är i praktiken få tillsammans och ännu färre sett per enskilt fabrikat! Därmed är de övriga 20% mer eller mindre okända och utan förmedlade erfarenheter på dessa sidor?
¤ Att det "enbart skulle komma in vatten under motorhuven" på just Fiats konstruktioner stämmer självklart inte! "Sållet" ett känt och avklarat undantag" men övriga då, inget motorrum kan vara helt luft- och vattentätt ... t.ex spridare kan säkerligen rosta i alla motorrum!
¤ Kylluft och medföljande vatten (vid regn/och eller blöt vägbana) samt "vägsmuts" slussas via front/kylargaller in i motorrummet, det sker också via t.ex karosskarvar och underifrån vid körning! Om det regnar är det oundvikligt att det "läcker" in vatten i motorrummet via många olika vägar (= inte bara uppifrån). Här gäller fö samma förhållanden både för hel- resp delintegrerade bilar av alla slag.
¤ Under körning är motorhuven rimligen stängd och då lär det inte in läcka in vatten (som enligt videon) i trakten av framruta/friskluftgaller det sätter naturlagarna om luft/vattenströmmars uppförande stopp för!

Att bilkonstruktioner är individer som kräver underhåll och kunskap av medvetna ägare/användare är självklart, t.ex;
¤ Bortrensning av ex löv som dämmer upp avrinning
¤ Motortvätt och kontinuerlig tillsyn
¤ Bor man i bilen vinter/frystid så läcker bodelen ut värme och kondens, snö smälter alt is bildas detta påverkar även motorrummets inventarier.

Vinterbilar finns dom, nej absolut inte utan tillräcklig insikt och kunnande om hur resp bilindivid/och du själv fungerar och baserat på det får erforderlig skötsel/service/hur bilen lutas för avrinning, mm (viktigt spec vid vinteranvändning)!
Vill vill ha en "riktig" vinterbil kanske man t.ex bör bör fundera över och kanske välja en motor med kamkedja, då kan en del av tillsynsbehovet minskas, ingen gummiprodukt som påverkas av is eller kyla.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Är det verkligen så här ...

Ursprungligen postat av Relax
Förstår inte heller vem denna filminformation ska kunna hjälpa, möjligen förvirra och oroa.


Vad menar du? Det måste vara bättre att vara oroad och hålla koll på detta än att spränga motorn?
-----------------------
Kommentar till Ulf B map på ovanstående;

Vet inte om man ska skratta eller gråta betr ditt påstående om att "spränga motorn" i detta sammanhang. Jag tror inte att någon normalt funtad person kan tänka sig att öppna sin bils motorhuv och planlöst spruta vatten ner i motorrummet så som videon beskriver. Varför man ska oroa sig över en orealistisk videosnutt förstår jag inte men det är trots allt upp till dig och vad du nu kan eller inte om motorer. Jag upplever i alla fall att den oro som du så gärna vill känna med ledning av videosnutten är väldigt långsökt!

Oavsett bil man sprutar vatten över så som videon visar, så är det är bara att beklaga dig om du tror att en motor sprängs bara av att få lite vatten över sig, det klarar faktiskt alla bilmotorer! I normalt underhåll av ett motorrum ingår fö "normal" rengöring inte sällan med vatten men det innebär inte att bara planlöst spola vatten ner i motorrummet (tror inte att någon lär sig något av det)!
 
F

F.d. 50080

Guest
Sv: Är det verkligen så här ...

Ursprungligen postat av Relax
Förstår inte heller vem denna filminformation ska kunna hjälpa, möjligen förvirra och oroa.



-----------------------
Kommentar till Ulf B map på ovanstående;

Vet inte om man ska skratta eller gråta betr ditt påstående om att "spränga motorn" i detta sammanhang. Jag tror inte att någon normalt funtad person kan tänka sig att öppna sin bils motorhuv och planlöst spruta vatten ner i motorrummet så som videon beskriver. Varför man ska oroa sig över en orealistisk videosnutt förstår jag inte men det är trots allt upp till dig och vad du nu kan eller inte om motorer. Jag upplever i alla fall att den oro som du så gärna vill känna med ledning av videosnutten är väldigt långsökt!

Oavsett bil man sprutar vatten över så som videon visar, så är det är bara att beklaga dig om du tror att en motor sprängs bara av att få lite vatten över sig, det klarar faktiskt alla bilmotorer! I normalt underhåll av ett motorrum ingår fö "normal" rengöring inte sällan med vatten men det innebär inte att bara planlöst spola vatten ner i motorrummet (tror inte att någon lär sig något av det)!

Ja du... Skratta eller gråta...
Spränga motorn är ett uttryck för att motorn får ett allvarligt ras, vilket den får om allt detta vatten lägger sig kring kamremsdrivningen och det sen fryser till is. Detta har nog de flesta förstått nu.
De flesta har även förstått att en hel del medlemmar råkat ut för detta.
Dessutom så är det uppenbart av videon att vattnet hamnar i denna baljan oavsett om huven är öppen eller ej...
Rengöring av motorrum har vi aldrig gjort på vår husbil. Motorn är helt ren ändå efter 9 år, för att den har en motorhuv som inte läcker vatten.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Är det verkligen så här ...

Kan inte se att något vatten sprutas över motorn däremot på framrutan. Vore ju helt idiotiskt att visa läckage ner på motorn genom att spruta på den. Den kan ju vem som helst förstå att sprutas det på motorn så blir den blöt, t.om han som skapade videon.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Är det verkligen så här ...

Detta problemområde är alldeles för stort och allvarligt för att vi ska "gnabbas" om detaljfrågor!

Enligt min uppfattning är vi nog många fler berörda än vad som antalet aktivt engaerade i denna och andra trådar kring problemet visar och som förr eller senare måste konfronteras med dess biverkningar, mekaniska och / eller ekonomiska.

Jag har absolut inget behov av eller ambition att i onödan oroa övriga, men det jag hittills sett och erfarit är tillräckligt negativt för att behålla för mig själv. Vid ett antal försök att sälja bilen, såväl privat som att lämna den som inbytesbil för att köpa en ny, har jag fått höra hur väl problemet är spritt och känt. Det är därför jag fortfarande engagerar mig i frågan.

När "Sållet"-ämnet hanterades som flitigast under -08 var vi 4-5 st medlemmar, som var på god väg att bilda en arbetsgrupp för att behandla frågor kring garantivillkor och annat bland branschens olika aktörer. Upprinnelsen var bl a detta ämne. Jag skrev då under signaturen "Allis". Arbetsgruppen kom aldrig att bildas då vi alla 4-5 ingick i den grupp om 11 medlemmar som uteslöts ur klubben i dec -08. Vid återinträdet ett par år senare antog jag nuvarande signatur. En annan tid och en annan historia!

Klubben må ha hur mycket som helst av "mysklubb" och omfatta "allt annat trevligt" osv, helt OK för mig, men man hoppas ju att även litet svåra men högst väsentliga frågor för medlemmarna ska kunna hanteras effektivt. Ensam är inte så stark!

Det är svårt att säga och förutspå hur detta problemområde kommer att utvecklas vidare, men jag hoppas i varje fall på att det ska kunna diskuteras konstruktivt på forumet - utan feltolkningar och missförstånd!
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Är det verkligen så här ...

Har erfarenhet av 2 st. visserligen med 3.0 motor, 08 o 09 båda torra. Många gånger kan ju chassi vara ett par år äldre än husdelen.

Vid sträng köld så använder jag alttid Webasto som hör till vinterutrustning.

/Leif
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53081

Guest
Sv: Är det verkligen så här ...

Att tillverka en bil på 2000-talet med ett sådant allvarligt fel som Fiat har är häpnadsväckande. På min Ford Transit rinner det inte ner något vatten om jag spolar på vindrutan.
 
Toppen