• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Är det värt det?

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
618
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2026
Min gamla Nordic med bensinmotorn, har inte gått riktigt bra senaste halvåret. Spottar och fräser tappat ork och tar en hel del mer bensin. Så har under resor justerat tändningen ett par gånger på en femmils resa. Senaste tiden har den dock gått "bra". Något med tändningen är säkert problemet, fördelaren kärvar väl någonstans, men just nu fungerar den bra.
Nåja, motorn har ändå gått 31 000 mil, så slitage är oundvikligt. Lite rostiga framskärmar, men har ekonomi bitar att svetsa dit. Har också en annan bensinmotor som bara gått ca 6000 mil, så har i tankarna att sätta i den nu i sommar.
Så så stora kostnader att byta motor blir det inte, men hur mycket arbete är det egentligen? Är det värt jobbet att lägga ner de timmar som behövs? HBn är ju 34 år, fast har det jag behöver så känner mig kluven. Fantastisk värme, solpanel värmeväxlare gasolomkopplare mm. Kikat på nyare HBn men tycker nog att priserna ligger högre än jag känner rimligt.
Så tankarna går hit och dit, ska jag eller ska jag inte lägga ned jobb på en gammal bil med alla skavanker som kommit under åren?
Har ni några tankar?
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
799
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2026
Det är många "Nordic klenoder" från -90 talet som fortfarande är i bruk. Jag har dock inte kommit i kontakt med någon som har en bensinare.
Ifall bodelen och chassiet i övrigt är i hyfsat skick så tycker jag att motorbytet är värt mödan och pengarna. Du kan ju gå in på FB-gruppen Nordic Husbilsklubb och ställa frågan ifall någon har bytt motor. nordic-husbilsklubb.nu
Vad gäller övrig hjälp så rekommenderar jag att ta kontakt med Nordic Service & Uthyrning i Kristinehamn. E-post: pergrodevik@gmail.com
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.631
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Min gamla Nordic med bensinmotorn, har inte gått riktigt bra senaste halvåret. Spottar och fräser tappat ork och tar en hel del mer bensin. Så har under resor justerat tändningen ett par gånger på en femmils resa. Senaste tiden har den dock gått "bra". Något med tändningen är säkert problemet, fördelaren kärvar väl någonstans, men just nu fungerar den bra.
Nåja, motorn har ändå gått 31 000 mil, så slitage är oundvikligt. Lite rostiga framskärmar, men har ekonomi bitar att svetsa dit. Har också en annan bensinmotor som bara gått ca 6000 mil, så har i tankarna att sätta i den nu i sommar.
Så så stora kostnader att byta motor blir det inte, men hur mycket arbete är det egentligen? Är det värt jobbet att lägga ner de timmar som behövs? HBn är ju 34 år, fast har det jag behöver så känner mig kluven. Fantastisk värme, solpanel värmeväxlare gasolomkopplare mm. Kikat på nyare HBn men tycker nog att priserna ligger högre än jag känner rimligt.
Så tankarna går hit och dit, ska jag eller ska jag inte lägga ned jobb på en gammal bil med alla skavanker som kommit under åren?
Har ni några tankar?
Den berömda kontakten på kabeln mellan fördelaren och tändmodulen. Det kan vara vatten/fukt i den. Ta loss och kolla. Det kan även vara dålig kontakt mellan blecken i kontakten. Det finns en lite bredare kontakt även vid tändmodulen. Där är även tändspolen placerad, till vänster om kylaren. Ta bort täckkåpan, lite pillig att få loss.
Kolla att allt ser okej ut. Kolla även att alla tändkablar är okej, även vid tändspolen.
Det kan även vara vatten i tändstiftshålen i ventilkåpan.


Det kan även vara tjuvluft någonstans. Kolla att den smala slangen som kommer från vänster sida av toppen på ventilkåpan är okej. Den är ansluten till insuget under förgasaren. Dra även försiktigt åt de sex skruvarna som är på toppen av förgasaren. På min bil drogs det in tjuvluft mellan förgasarhalvorna. Då kan det även vara avgassmällar vid motorbroms.

Kolla även att det elektriska munstycket är okej på förgasaren. Glapp eller smutsig anslutningskabel. Munstycket går att skruva loss. Då kan kolla att inte solenoiden i den inte kärvar. Den ska gå lätt. Slå även en blick att packningen till munstycket är hel. Är den trasig kan det komma in tjuvluft.

Jordkransen bredvid startbatteriet känner du säkert till. Smuts, oxid och dålig kontakt där kan påverka tändningen.

Om du har otur är grovsilen på tankarmaturen igensatt i bränsletanken. Det finns en backventil som sitter på en smal slang som är placerad i framkanten av bränsletanken, mot motorn. Den är till för att förhindra att det blir vacuum i tanken. På min bil var den igensatt. Du behöver inte ta loss ventilen, du kan peta bort all smuts med ventilen på plats.

Byt bränslefiltret efter bränslepumpen om det finns ett. Det kan göra underverk.
Kolla även att bränsleslangarna är hela. Kolla även silen inuti anslutningsnippeln på förgasaren där bränsleslangen är ansluten. Nippeln är gängad och går att ta loss.

Lycka till
 

TedT

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
38265
Medlemskap
2024
Min gamla Nordic med bensinmotorn, har inte gått riktigt bra senaste halvåret. Spottar och fräser tappat ork och tar en hel del mer bensin. Så har under resor justerat tändningen ett par gånger på en femmils resa. Senaste tiden har den dock gått "bra". Något med tändningen är säkert problemet, fördelaren kärvar väl någonstans, men just nu fungerar den bra.
Nåja, motorn har ändå gått 31 000 mil, så slitage är oundvikligt. Lite rostiga framskärmar, men har ekonomi bitar att svetsa dit. Har också en annan bensinmotor som bara gått ca 6000 mil, så har i tankarna att sätta i den nu i sommar.
Så så stora kostnader att byta motor blir det inte, men hur mycket arbete är det egentligen? Är det värt jobbet att lägga ner de timmar som behövs? HBn är ju 34 år, fast har det jag behöver så känner mig kluven. Fantastisk värme, solpanel värmeväxlare gasolomkopplare mm. Kikat på nyare HBn men tycker nog att priserna ligger högre än jag känner rimligt.
Så tankarna går hit och dit, ska jag eller ska jag inte lägga ned jobb på en gammal bil med alla skavanker som kommit under åren?
Har ni några tankar?
Så ovanligt med en Nordic med bensinmotor. Det är en fin gammal klenod och 31000 mil är väl hedervärt. Eftersom du har en motor i reserv är ett byte kanske klokt så får din Nordic rulla vidare många sköna mil.
 

lasseobettan

HBK Medlem
Inlägg
76
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
17278
Medlemskap
2025
Du vet vad du har nu,hur vet du att den andra motorn är bättre. Ta ett kopresionsprov på din motor om det är bra så är inte motorn sliten. Då är det enklare att byta tex fördelade eller förgasare. En motor som legat avplockad länge mår som regel sämre än en som används. 31000 mil är inte så långt , ålder påverkar mer.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.375
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Du vet vad du har nu,hur vet du att den andra motorn är bättre. Ta ett kopresionsprov på din motor om det är bra så är inte motorn sliten. Då är det enklare att byta tex fördelade eller förgasare. En motor som legat avplockad länge mår som regel sämre än en som används. 31000 mil är inte så långt , ålder påverkar mer.
Vid 31.000 mil är allt en gammal bensinmotor ganska sliten, ventiler, lager, kolvringar m.m. När man har en motor med 6000mil skulle jag inte tveka att byta. förhoppningsvis har han också fått med förgasare och fördelare, kanske också bensinpump, också ett par delar som slits med så höga mil.
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
659
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Jo du Wesley... jag förstår att det här är inget lätt beslut! Men jag tror att Montreal sammanfattar bra hur läget är.
Hur vet du att den andra motorn enbart har gått så lite? Är det bara, som man sagt? Eller finns det något som verkligen dokumenterar att det är så?
Jag tycker som Montreal, särskilt om, som han skriver, du får på köpet en del andra saker som också är mindre slitna förhoppningsvis.
Hur är det då med startmotor, generator t ex är de också med? Om inte, varifrån kommer denna motor? Och varför har du den?
Hur har du förvarat den (under en längre tid) ?
Det gäller ju att förvissa sig om att den " nya" motorn säkert är bättre än den gamla som sitter i. Om den är det, och garanterat gått enbart 6000 mil, så tycker jag, byt.
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
618
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2026
Ja, motorn är upplockad ur en husbil som var i ett skick som ny. Med alla delar som hör till motorn, startmotor generator mm.
Jag har haft den ett par år, och den har legat i ett garage. Tänkte byta i den tidigare, men motorn som sitter i har ju varit ok tills nu.
Så det är en komplett motor, går runt utan problem.
Lite dålig i kroppen, men kan få lite hjälp vid bytet.
Förutom rostiga framskärmar, i bra skick, klart att 31 000 mil slitit en del men allt fungerar och är helt.
Men är ingen mäster mekaniker, och att lämna iväg till verkstad blir nog kostsamt. Så ett hemma jobb är nog det som gäller, eller kanske sälja vidare till någon som är villig att lägga ned jobbet.
Men efter flera år på vägarna och många fantastiska resor är det lite svårt att göra sig av med den.
Nostalgi och trots allt har det fungerat sommar som vinter, den har skyddat mig från kyla och regn. En gammal men välbyggd husbil.
Är lite ambivalent.
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
799
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2026
Ja, motorn är upplockad ur en husbil som var i ett skick som ny. Med alla delar som hör till motorn, startmotor generator mm.
Jag har haft den ett par år, och den har legat i ett garage. Tänkte byta i den tidigare, men motorn som sitter i har ju varit ok tills nu.
Så det är en komplett motor, går runt utan problem.
Lite dålig i kroppen, men kan få lite hjälp vid bytet.
Förutom rostiga framskärmar, i bra skick, klart att 31 000 mil slitit en del men allt fungerar och är helt.
Men är ingen mäster mekaniker, och att lämna iväg till verkstad blir nog kostsamt. Så ett hemma jobb är nog det som gäller, eller kanske sälja vidare till någon som är villig att lägga ned jobbet.
Men efter flera år på vägarna och många fantastiska resor är det lite svårt att göra sig av med den.
Nostalgi och trots allt har det fungerat sommar som vinter, den har skyddat mig från kyla och regn. En gammal men välbyggd husbil.
Är lite ambivalent.
Byt motor och dela med dig sedan av uppdraget på Nordic Husbilsklubbens FB-sida. Där finns mycket "gott" för de med en Nordic husbil...
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
649
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
På tal om Nordic. Har det hörts något mer efter konkursen och de turer som inte minst var här med nyregistrerade konto för att försvara den där beställningen av monsterhusbilar som sedan drogs tillbaka....
 

TedT

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
38265
Medlemskap
2024
Boven i dramat var obetalda vårdbilar. Kabe köpte tillverkningsdelen för att enbart satsa på specialhusbilar med tillverkning i Dorotea. Servicedelen blev kvar o blev Nordic Service och Uthyrning o ligger kvar i Kristinehamn.
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
649
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Boven i dramat var obetalda vårdbilar. Kabe köpte tillverkningsdelen för att enbart satsa på specialhusbilar med tillverkning i Dorotea. Servicedelen blev kvar o blev Nordic Service och Uthyrning o ligger kvar i Kristinehamn.
Vad menar du med vårdbilar? Landsting och kommuner betalar väl dina köp?
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
618
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2026
Byt motor och dela med dig sedan av uppdraget på Nordic Husbilsklubbens FB-sida. Där finns mycket "gott" för de med en Nordic husb
Är en av de som inte har FB, ska försöka vara duktig och fota en del. Men har en lånad verkstad så känner ändå lite tidspress, så vi får se hur det blir. Kommer säkert bli en del överraskningar och problem att lösa. Men vi får hoppas att det flyter på bra.
Lite ångest över jobbet då ryggen och lite annat inte är ok. Men vi får väl komma igång så blir det nog bra.
Även om det är en likadan motor, så kan det ju krångla med något, så får väl ha lite tålamod. Har ju inte kommit igång ännu och väntar på hjälp men det blir nog inte förrän semestern, då bror får ledigt och kan ta sig tiden att hjälpa till.
Hinner väl tänka många tankar och fundera mycket fram och tillbaka. Ska försöka läsa på lite om tillvägagångsätt, och prata med en i byn som hade service på dessa bilar för länge sedan. Inte mycket kablar och sådant att hålla reda på, men ska märka upp det som ändå är.
Det är väl där foton är bra att ha också, så blir nog en del av dessa, om man bara kommer ihåg att ta dem. Oljiga fingra på telefonen är ju inte heller det roligaste.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.375
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Är en av de som inte har FB, ska försöka vara duktig och fota en del. Men har en lånad verkstad så känner ändå lite tidspress, så vi får se hur det blir. Kommer säkert bli en del överraskningar och problem att lösa. Men vi får hoppas att det flyter på bra.
Lite ångest över jobbet då ryggen och lite annat inte är ok. Men vi får väl komma igång så blir det nog bra.
Även om det är en likadan motor, så kan det ju krångla med något, så får väl ha lite tålamod. Har ju inte kommit igång ännu och väntar på hjälp men det blir nog inte förrän semestern, då bror får ledigt och kan ta sig tiden att hjälpa till.
Hinner väl tänka många tankar och fundera mycket fram och tillbaka. Ska försöka läsa på lite om tillvägagångsätt, och prata med en i byn som hade service på dessa bilar för länge sedan. Inte mycket kablar och sådant att hålla reda på, men ska märka upp det som ändå är.
Det är väl där foton är bra att ha också, så blir nog en del av dessa, om man bara kommer ihåg att ta dem. Oljiga fingra på telefonen är ju inte heller det roligaste.
Du får väl pröva att prata väl med Jankro, han är ju vår specialist på de här gamla bilarna, vem vet vad han kan bidra med..?;)
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
618
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2026
Ja, JANCRO är kunnig och har hjälpt mig med tips och råd tidigare. En otrolig resurs att kunna fråga och han tar sig tid att ge bra information så att man förstår. Så blir nog att skicka någon fråga om det behövs.
Vore roligt att kunna köra vidare några år till med min gamla Nordic, har ju hunnit runt i Sverige från norr till söder ett antal gånger.
Kan tänka mig att fortsätta resorna i min gamla "snigel" blir ju runt ca 85 kmh, även med en bättre motor. För någon dragster är det ju inte.
Hoppas på lite mer ork i backarna, kanske kan det bli sant med en fräschare motor. Även om den gamla motorn klarade backarna bra, men 84hk är ju trots allt inte så mycket.
 

Christoffer!

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
36166
Medlemskap
2024
Kul att du låter gamlingen leva vidare!
Om du byter motor och blir osäker under bytet så kan jag bistå med bilder hur det ser ut på en ihopskruvad bil! Vi har ju vad jag tror samma motor även om det står fiat /Cabby på min
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.519
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Hej Wessly!
Om hälsan och arbetslösheten står mej bi
så kan jag komma förbi och hjälpa till så gott jag kan.
Troligen har vi vagnen kvar denna säsong också men får man jobb så
blir det inte många dagar denna sommar heller att fara runt i HB:n.
Mvh Tony
 
Toppen