Min tolkning är att det inte godkänns fler antal passagerare än det finns bältade platser för. Åtminstånde inte I någorlunda nya bilar. Hur det är för äldre fordon har jag ingen koll på.
Det korta svaret till TS är att det är olagligt. Sedan gör människor en massa saker trots lagligt förbud.
Frågan här är bara hur stor risk är man beredd att ta. Och då tänker jag inte på risken att åka fast för polisen och få böter, det är en bagatelle i sammanhanget.
Det räcker att se på bilder från husbilar som antingen blivit påkörda eller hamnat i diket i normal landsvägsfart för att förstå att det är helt livsfarligt att ligga till sängs. Till och med farligare än att vara obältad i en vanlig personbil.
Hindrar det mig/oss från att ibland trots detta vila när den andra kör (och är pigg/alert i dagsljus sommartid)? Nej, vi har också gjort det. Väl medvetna om att OM något hander så dör den som ligger till sängs eller (i bästa fall) skadas allvarligt. Så jag är extra skärpt och kör aningen mer deffensivt med ytterligare längre framförhållning/planering än vid normal fall. Och jag vet att min kära hustru gör lika dant.
Hjälper det när oturen är framme (påverkad förare/däckexplosion osv.)? Nej, självklart inte. Då skiter det sig, kort och gott.
Det är alltså frågan om medvetn risktagning precis på samma sätt som med allt vi gör när vi är i trafiken. De som är oskyddade trafikanter utsätter sig för större risker än vi som kör bil. Vi som kör bil utsätter oss för store risk när vi kör om eller väljer att köra i mörker osv. osv.
Det finns dem av oss som tar betydligt mindre risker än andra. Oftast brukar det vara kvinnor eller när vi män blivit äldre. Det är dock alltid farligare med en individ som tar omedvetna risker än den som tar medvetna risker.
Så med det vill jag ha sagt, tänk aktivt oavsett vad du gör i trafiken.