• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Är det bara jag?

F

F.d. 673

Guest
Sv: Är det bara jag?

Farbror Claes, Indraget i första raden påverkar inte läsbarheten värst mycket, så ödsla inte för mycket energi på det. En (extra) tom rad mellan stycken däremot kan göra underverk! (Så som du har på andra halvan, sisådär, av din text.)

Senast redigerad av en moderator:
G

GunDogs

Guest

Farbror Claes.

Det jag gjorde när jag fick till mina korta rader var
att göra en radmatning när jag tyckte raden var
tillräckligt lång. Lite extrajobb men det fungerar
ju med korta texter.

Jag tycker, i det här sammanhanget, att det är klart
bättre med blankrader än indrag eftersom läsbarheten
blir bättre med lite luft i texten.

GunDogs (grafisk formgivare till vardags)

Dennis & Kerstin

FD HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
870
Medlemskap
2021

Hej!
Jag håller på Gundogs,mycket lätt att läsa de korta raderna. Men det är klart att en reseberättelse skulle bli oändligt lång med så korta rader. Jag tror också det beror på vilket teckensnitt man använder, många är ju mer lättlästa än andra.
I övrigt tror jag också på luft och radbyten:)

Lodjuret

HBK Medlem
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
651
Medlemskap
2024

Joråå Kurt, budskapet gick hem, håller med dig helt och fullt om "mellanslaget" trodde däremot inte att det berodde på en allt sämre syn och åldern utan på den alltmer "trötta hjärnan" (huveét alltså),:confused:

Däremot kan man inte låta bli att bli fascinerad av engagemanget kring "mellanslaget",
Fönsterstorleken, layouten, typsnitt, storlek webbläsare o.s.v.
Och tyvärr en del som "tar åt sig", tror inte att det var det du var ute efter utan snarare lite förståelse för problemet.
;)
Husbilsklubben har ett mycket bra upplägg av hemsidan, däremot kan det finnas många inom klubben som kanske inte har så stor datorvana, min egen "datorvana" innefattar från skolan en halv termins skrivmaskinskurs i 5:an, å de va längesedan!
Resten är självlärd!:mad:

Så låt oss gå vidare lite försiktigt med ett mellanslag/ ny rad !!!

:wub: Lennart HBK/ 651

F

F.d. 13113

Guest

.
Jo men, visst är det rätt!

En berättelse har ju alltid:

- en inledning,
- en avhandling
- och en avslutning.

Dessa ska helt klart vara åtskilda med en blankrad.

Sedan får man dessutom i själva avhandlingen/berättelsen försöka hålla ihop meningar och stycken som för berättelsen framåt.

Och när man byter tema, eller gör tankesprång, så blir det nya stycken.

Men det är inte lätt för alla att göra detta...
Ibland kanske man bara vill berätta något och göra det så snabbt som möjligt. kanske på grund av tidsnöd. Man tycker i vissa fall kanske att själva sakberättelsen och det man vill förmedla är viktigare än hur berättelsen/inlägget framställs. Och då blir det svårt för andra att läsa och iband också mycket svårt att "orka bry sig". Men det är en smaksak. Vissa har inga problem med att läsa en text som till exempel den här. Men vill man nå fram med sin berättelse, så visst är det mycket lättare att ta till sig inlägget om det är skrivet med några blankrader här och där. (den här textmassan är givetvis ett exempel på hur jag tycker att det inte ska se ut)

Personligen så föredrar jag varianten med några blankrader på rätta ställen.
Korta meningar och sammanhållna stycken gör det mera lättläst.

En punkt på raden före inlägget
och en punkt på raden efter inlägget
ger också en tom yta ovanför första raden och en tom yta nedanför sista raden.
Det tycker jag ger känslan av ett öppnare och mer tilltalande inlägg.

.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 6238

Guest

Lodjuret. Det Du skriver är exakt vad jag vill ha fram. Jag skrev absolut inte detta inlägg för att peka finger åt någon.

Skulle det mot all förmodan vara någon eller några personer som har tagit illa vid sig av mitt inlägg, då ber jag om ursäkt för detta.

Hoppas att jag inte drog i handbromsen på Er som skriver mycket på våra sidor
utan skriv så det ryker, hälsar Kurt
:confused::twitcy::twitcy:

Toppen