Sv: Är alla långtradarchaufförer brottslingar?
Jag körde själv "tradare" på 70-talet. (SCANIA 140 med 3-axlat släp, 40 ton).
På den tiden kallades tradarchaffissarna för "Vägens riddare". Det är nog inte många som använder det uttrycket längre.
Jo, jag är medveten om att det är stressigare nuförtiden, och att utländska tradare står för många irritationsmoment.
Man skall inte dra alla över en kam men:
Det är alltför vanligt att man får en STOR lastbilsfront två meter bakom bilen.
Det är även alltför vanligt att en tradare ligger kilometer efter kilometer i omkörningsfilen och blockerar denna för att köra om en annan lastbil som råkar gå 1 km/tim saktare.
Varför inte göra som i USA? Där har nästan alla större firmor skrivet på bakstammen (Fritt översatt):
"Om föraren av detta fordon missköter sig i trafiken var vänlig ring XXXX
och uppge registreringsnummer och tid"
//W
Jag körde själv "tradare" på 70-talet. (SCANIA 140 med 3-axlat släp, 40 ton).
På den tiden kallades tradarchaffissarna för "Vägens riddare". Det är nog inte många som använder det uttrycket längre.
Jo, jag är medveten om att det är stressigare nuförtiden, och att utländska tradare står för många irritationsmoment.
Man skall inte dra alla över en kam men:
Det är alltför vanligt att man får en STOR lastbilsfront två meter bakom bilen.
Det är även alltför vanligt att en tradare ligger kilometer efter kilometer i omkörningsfilen och blockerar denna för att köra om en annan lastbil som råkar gå 1 km/tim saktare.
Varför inte göra som i USA? Där har nästan alla större firmor skrivet på bakstammen (Fritt översatt):
"Om föraren av detta fordon missköter sig i trafiken var vänlig ring XXXX
och uppge registreringsnummer och tid"
//W