• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Är alla långtradarchaufförer brottslingar?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Är alla långtradarchaufförer brottslingar?

Håller med dej Bosse,en del,till en början,har varit i branchen (åkarei) i över 50 år ,den har ju förändrats skrämmande mycket.

Skulle alla transporter utföras lagligt,fart,körtider,inte minst viktmässigt,skulle vårt dagliga liv bli betydligt dyrare!!!,mat och varor.
Jag tror att myndigheter är väl medvetna om detta,därför denna slapphet.

Hela mitt liv bakom ratten,man behöver inte vara brottsling för det,man hinner ändå och det blev myket mycket billigare.
Mvh Bernt
icon14.gif

Det är just detta som jag ville komma fram till och det skrämmer mig något! Anses samhällsnyttan tillräckligt stor så kan myndigheterna tillåta vissa lagöverträdelser! För att inte Polisen ska sätta käppar i hjulen så begränsas deras resurser på dessa områden. Man kan säga att Beatrice Ask och hennes kolleger blundar för den här sortens brottslighet på samhällsekonomiska grunder! Man kan också säga att justitiedepartementet på så vis i högsta grad är medskyldigt till att dessa ständiga lagöverträdelser tillåts fortgå dag efter dag, år efter år!

Detta skulle alltså betyda att Justitiedepartementet sysslar med brottslig verksamhet!

Jappe

PS. Jag har för mig att det för ett tag sedan diskuterades om det skulle införas en lag om skyldighet för enskilda individer att ingripa vid brott. Sådana lagar finns faktiskt i andra länder i Europa! Det blev, om jag är rätt informerad, ingenting av med det lagförslaget! Nu börjar jag förstå varför! Skulle enskilda individer tvingas ingripa när dom ser att brott begås, så kanske samma krav skulle komma att ställas på Justitiedepartementet! DS.

Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Tåg, godståg är oändligt mycket bättre för långväga godstransporter än lastbil. På min tid fraktades det mesta långväga godset med järnväg och kördes sedan sista biten med lastbil. Detta fungerade utmärkt och kan så göra idag också!

Inför handelshinder så att inte all världens varor fraktas fram och tillbaka över klotet. Dagens logistiska tänkande är en katastrof för miljön! EU är också en katastrof för miljön! Allt styrs av skrivbordsfolket!

Politikerna har ett ansvar här som dom inte tycks vilja ta. Är dom styrda av olje- och fordonsindustrin? Koldioxidutsläppen från lasbilstransporterna för samma transportarbete är bortåt 10.000 gånger högre än från järnvägen! Vad är det som pågår? Man har blivit så van vid dagens trafikkaos så man reflekterar knappt över alternativen! Vak upp!

Jappe

Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Politikerna har ett ansvar här som dom inte tycks vilja ta. Är dom styrda av olje- och fordonsindustrin? Koldioxidutsläppen från lasbilstransporterna för samma transportarbete är bortåt 10.000 gånger högre än från järnvägen! Vad är det som pågår? Man har blivit så van vid dagens trafikkaos så man reflekterar knappt över alternativen! Vak upp!

Jappe

Visst är det jobbigt med all tung trafik genom Bohuslän. Nästan hela Norges import och export sker på den ännu inte färdiga E6 genom Bohuslän utan vägavgift. Det innebär att vi som skattebetalare subventionerar norsk import/export.

Annat är det när vi kör i Norge, en husbil >3,5 ton kostar 1500 kr tur/retur Svinesund-Stavanger (ca 110 mil).

Den senaste godstransporten på Lysekilsbanan skedde för ca 2 år sedan och då hade banan förbättrats för stora summor. I detta fallet vore det bättre att göra om den till cykelväg så den kom till användning. Sälj skenor och slipers och köp asfalt för pengarna så kan turisterna cykla säkert från Håby till Lysekil.

B

Boxer

Guest

Järnvägen går strålande och lider av kraftig växtverk.Spåren i stort sett fullt utnyttjade. Kapaciteten måste höjas det kan till en del göras med relativt enkla åtgärder. Nya stationer och blocksignaler. Om man lagt pengar på detta i stället för Bottniabanan hade situationen varit bättre.
Anledningen till att det inte går några tåg på Lysekilsbanan längre är helt enkelt att det inte kommer några lastbåtar till Lysekil.
De är dessutom brist på lokförare, något som blivit akut i sommar.

F

F.d. 52945

Guest

"Hastighetsövervakningen i Sverige är ett skämt. Här sätter man ju t.o.m. ut varningsskyltar före fartkamerorna så att folk inte ska åka dit! Utlänningarna tror inte sina ögon när dom gästar vårt avlånga land (Die dumme Schweden)"

Jappe....jag har precis kommit hem från semester i Spanien och i länderna Spanien,Frankrike och Tyskland varanar de också för fartkameror innan de "dyker upp" inom ett visst vägavsnitt!
Jag kan ju också tycka att det är konstigt att man varnar innan men det verkar ju nu som om det har blivit EU standard!
Pilot:confused:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Även i Norge varnas för kameror så långt i förväg att man glömt bort varningen. Smart, på så vis får man in lite mer till statskassan.

Amstel

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024

"Hastighetsövervakningen i Sverige är ett skämt.
Instämmer! I t.ex. Holland struntar de i vem som kör bilen, för fordon som åker för fort får fordonsägaren betala böterna.
"Jag körde inte! Jag har lånat ut bilen!"
"Struntar vi i, som ägare ansvarar du även för förarens beteende!" "Betala!"
Kamerorna plåtar även bakifrån, så två- och trehjulingarna åker också dit!
För övrigt läste jag häromdagen att Nederland har den säkraste trafiken i Europa! Kan ha sin orsak! "Korta tyglar!":cool:
Julian
PS Skall tilläggas att det även finns väldigt många säkerhets-kampanjskyltar (skrämselskyltar)utefter vägarna. DS

Senast ändrad:

GöranH

FD HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
307
Medlemskap
2022

Kanske inte bara tradarchaffisarna som är brottslingar,hur har vi det inom klubben med alla som kör med överlast?Man ska inte "kacka i eget bo",är nog minst lika brottsligt.Bara en fundering.......

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Stena ångar på! Full speed ahead! Unsteady as she goes! If you can´t buy them, kill them!

Stena 1 hbk.jpg

Stena 2 hbk.jpg

Stena 3 hbk.jpg

Senast ändrad:

Mangan1

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2025

Stör mig inte något vidare mycket om en "tradare" kör i tex. 85Km.
Men vem av nedan två är den verkliga trafik marodören:

Ponera att tungt fordon med släp kör om ett liknande fordon i just 85Km.
Men det just påbörjade omkörda fordonet ökar till sin max hastighet där
bilister blir hängandes i vänster fil km. efter km.

Gör lastilen som kör om fel i trafiken el. den lastbil som inte underlättar omkörningen?

En ibland inte heller helt ovanlig händelse mellan 2st. "lätta" fordon...

Ödmjukhet? ;)

Var rädd om varann i trafiken & hjälps åt! :)

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026

"Hastighetsövervakningen i Sverige är ett skämt. Här sätter man ju t.o.m. ut varningsskyltar före fartkamerorna så att folk inte ska åka dit! Utlänningarna tror inte sina ögon när dom gästar vårt avlånga land (Die dumme Schweden)"

Jappe....jag har precis kommit hem från semester i Spanien och i länderna Spanien,Frankrike och Tyskland varanar de också för fartkameror innan de "dyker upp" inom ett visst vägavsnitt!
Jag kan ju också tycka att det är konstigt att man varnar innan men det verkar ju nu som om det har blivit EU standard!
Pilot:confused:

Handlar det inte om att få ned farten på just det avsnittet kameran står inte att sätta dit bilisterna, rätta mig gärna om jag har fel.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Handlar det inte om att få ned farten på just det avsnittet kameran står inte att sätta dit bilisterna, rätta mig gärna om jag har fel.

Så är det nog faktiskt men lite mer finurligt gömda kameror hade kanske fått ner hastigheten även mellan kamerorna och inte bara strax före dom.

Jappe

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Fartkameror

Så är det nog faktiskt men lite mer finurligt gömda kameror hade kanske fått ner hastigheten även mellan kamerorna och inte bara strax före dom. Jappe

I Norge mäter man genomsnittshastighet på några ställen bl.a. i trakten av Lillehammer. Det måste vara en god kassako eftersom de flesta bilister ökar farten direkt efter kameran ovetande om att man mäts en gång till.

Bra affärsidé, en sådan skulle man haft själv men egentligen är jag emot all övervakning på våra vägar liksom bompengar och vägbulor och.....

F

F.d. 50034

Guest

Såvidt jeg vet finnes det to strekninger det måles gjennomsnittshastighet på i Norge pr. nå. Det er langt nord i Gudbrandsdalen på E 6 og i på riksvei 3 nord i Østerdalen. Og de er meget godt skiltet med at dette er en gjennomsnittsmåling, til og med med hvor lang strekningen for målingen er. Så Knarrevik kan du lese litt norsk og klarer å huske hva du har lest, så går nok dette bra uten at du behøver å gi den norske staten penger.

F

F.d. 52945

Guest
Sv: Fartkameror

I Norge mäter man genomsnittshastighet på några ställen bl.a. i trakten av Lillehammer. Det måste vara en god kassako eftersom de flesta bilister ökar farten direkt efter kameran ovetande om att man mäts en gång till.

Bra affärsidé, en sådan skulle man haft själv men egentligen är jag emot all övervakning på våra vägar liksom bompengar och vägbulor och.....

Hrmm, varför är du emot övervakning på vägarna?
Om det inte hade varit någon form av övervakning alls så hade det ju blivit totalt hastighetsanarki det behöver vi väl inte vara Einstein för att räkna ut, följden hade ju blivit fler dödsfall och olyckor tillföljd av "godtyckligt körande" tänk om det inte hade varit några alkokontroller heller, hur många hade tyckt att det var ok att köra bil el. dylikt fordon efter alkoholförtäring??

Eller har jag missat något?:confused:
Det bästa är väl ändå att "försöka"hålla tillåten hastighet som förordas på vägavsnitten!

Pilot

F

F.d. 52923

Guest

Hur skulle det vara om var en skaffar ett eget liv men du har väl inget annat att göra när du är ute ock kör än att kolla alla andra så jag undrar om det inte är du som är farlig på vägen än en gång jappe skaff a dig ett eget liv ÅKERIÄGAREN PS Mina chaufförer är inga brottslingar

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Hur skulle det vara om var en skaffar ett eget liv men du har väl inget annat att göra när du är ute ock kör än att kolla alla andra så jag undrar om det inte är du som är farlig på vägen än en gång jappe skaff a dig ett eget liv ÅKERIÄGAREN PS Mina chaufförer är inga brottslingar

Vadå ett eget liv?? Jag förstår inte riktigt vad du menar!

Om någon har liv på detta forum är det väl Jappe?

F

F.d. 52923

Guest

Det begär jag inte i heller att du skall förstå låt vägens riddare vara ifred för dom håller Sverige rullande så du kan gå i affären och handla men det gör kanske JAPPE till Dig Chita

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen