• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Är 3 mobiltelefoni seriöst

Jorma

HBK Medlem
Inlägg
200
Kommun
Härryda
HBK-Nr
2263
Medlemskap
2024
Är 3 ,s telefoni seriösa, tänker ev. gå över till 3 . Hur är täckningen ute i landet?
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.677
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Är 3 mobiltelefoni seriöst

Hej! Jag har haft 3 i 24 månader men täckningen var usel tyckte jag.Telia kontant blev det sedan och det är täckning i stort sett överallt i Sverige.
HaDe Hasse
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Är 3 mobiltelefoni seriöst

Jag har haft Telia men täckningen var usel där jag bor nu! 3 funkar inte heller.
Däremot fungerar Telenor bra!

Jag misstänker att du kan få hur många olika svar som helst på din fråga!

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Är 3 mobiltelefoni seriöst

Enligt tidningen Mobil har 3 det bästa och snabbaste datanätet och Telia det bästa röstnätet. Undersökningen är gjord i sommar.

"Bästa mobila bredbandet 2012
Den kanske mest omfattande och noggranna täckningstest som görs i Sverige, står tidningen Mobil för. Även Aftonbladet har publicerat och refererat till detta test under 2011.

Varje sommar åker nämligen tidningen över 1300 mil från Kiruna i norr till Ystad i söder och låter datorer konstant både ringa och surfa mobilt. Det innebär tiotusentals samtal och datauppkopplingar runt om i hela Sverige och resultatet är förstås både intressant och viktigt att ta del av.

Storsegrare i detta test, och utnämnt till Bästa mobila bredband blev operatören Tre."
 
Senast ändrad:

Janoeva

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Sjöbo
HBK-Nr
3000
Medlemskap
2025
Sv: Är 3 mobiltelefoni seriöst

Hej har testat både mobilt internet och mobiltelefon
Det täcker inte våra önskemål och behov blir telia igen
Tummen ner för vår del 3
 

Jorma

HBK Medlem
Inlägg
200
Kommun
Härryda
HBK-Nr
2263
Medlemskap
2024
Sv: Är 3 mobiltelefoni seriöst

Enligt tidningen Mobil har 3 det bästa och snabbaste datanätet och Telia det bästa röstnätet. Undersökningen är gjord i sommar.

"Bästa mobila bredbandet 2012
Den kanske mest omfattande och noggranna täckningstest som görs i Sverige, står tidningen Mobil för. Även Aftonbladet har publicerat och refererat till detta test under 2011.

Varje sommar åker nämligen tidningen över 1300 mil från Kiruna i norr till Ystad i söder och låter datorer konstant både ringa och surfa mobilt. Det innebär tiotusentals samtal och datauppkopplingar runt om i hela Sverige och resultatet är förstås både intressant och viktigt att ta del av.

Storsegrare i detta test, och utnämnt till Bästa mobila bredband blev operatören Tre."

Men borde inte röstnätet och datanätet följas åt? Om datanätet är bäst borde ju röstnätet vara samma".?
 

Jorma

HBK Medlem
Inlägg
200
Kommun
Härryda
HBK-Nr
2263
Medlemskap
2024
Sv: Är 3 mobiltelefoni seriöst

Tre vinner på att deras 3G datanät är snabbare än övrigas.

Visa bilaga 61946

Tyvärr är bilden scannad så att de inte går att läsa texten i mina ögon!
Har du själv 3 telefon idag? Men jag ser upp din din erfarenhet här på forummet
I den digitalavärlden. De är alltid intressant att läsa om dina kunskaper .
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Är 3 mobiltelefoni seriöst

Tyvärr är bilden scannad så att de inte går att läsa texten i mina ögon!
Har du själv 3 telefon idag? Men jag ser upp din din erfarenhet här på forummet
I den digitalavärlden. De är alltid intressant att läsa om dina kunskaper .

Klicka på bilden så går den att läsa hjälpligt. Den är kopierad från e-tidningen med en iPad.
Det som sägs är att 3 har överlägset bästa datanät och Telia har något bättre röstnät, mycket tack vare bättre täckning i Norrland.

Jag har 3, Telia och Tele2 och tycker att 3 funkar bra och är snabbt med större datavolym än Telia. Telenor säger i reklamen att de har obegränsad datavolym, vilket jag inte har testat.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Är 3 mobiltelefoni seriöst

Anders, måste bara få tacka dig mera konkret, än bara trycka på "Tacka-knappen".

Du kan inte ana hur jag har stigit i aktning hos vänner och bekanta, sedan jag numera går in i diskussioner som handlar om mobiltelefoni, operativsystem, navigation och konsumentfrågor som rör just de här frågorna.

.... och allt jag slänger fram lite nonchalant, ja det kommer härifrån, från dina inlägg!

Tack Anders för ditt engagemang, din pedagogiska talang och tålamod, för oss som inte är så utrustade i skallen som du!

Tror jag har närmare 100% täckning, vad beträffar läsning av dina inlägg... och de är många. Tack!
 

Jorma

HBK Medlem
Inlägg
200
Kommun
Härryda
HBK-Nr
2263
Medlemskap
2024
Sv: Är 3 mobiltelefoni seriöst

Klicka på bilden så går den att läsa hjälpligt. Den är kopierad från e-tidningen med en iPad.
Det som sägs är att 3 har överlägset bästa datanät och Telia har något bättre röstnät, mycket tack vare bättre täckning i Norrland.

Jag har 3, Telia och Tele2 och tycker att 3 funkar bra och är snabbt med större datavolym än Telia. Telenor säger i reklamen att de har obegränsad datavolym, vilket jag inte har testat.

Vilken av dom tre bolagen tycker du har bäst röstsamtal?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Är 3 mobiltelefoni seriöst

Vilken av dom tre bolagen tycker du har bäst röstsamtal?

Jag ringer mest med Facetime, Viber eller Rebtel via Internet men vanliga röstsamtal funkar lika bra hos samtliga operatörer med lite olika lokal täckning.
3 har fördelen att den funkar även i Danmark till samma taxa som hemma.

Det bästa rådet är att testa hemma först eller där man använder telefonen mest.
Täckningskartorna stämmer inte alltid.
 

Jorma

HBK Medlem
Inlägg
200
Kommun
Härryda
HBK-Nr
2263
Medlemskap
2024
Sv: Är 3 mobiltelefoni seriöst

Jag ringer mest med Facetime, Viber eller Rebtel via Internet men vanliga röstsamtal funkar lika bra hos samtliga operatörer med lite olika lokal täckning.
3 har fördelen att den funkar även i Danmark till samma taxa som hemma.

Det bästa rådet är att testa hemma först eller där man använder telefonen mest.
Täckningskartorna stämmer inte alltid.

Knarrevik du är en klippa !!!!!! Snabb som vanligt i ditt gebit.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Är 3 mobiltelefoni seriöst

Jag köpte mej en Samsung Galaxy S3 kontant och tog abonnemang i Halebop och det går på telias när och det heter rubbet 249:- .

Halebop 249 är ett utmärkt alternativ om man ringer många vanliga röstsamtal och inte nyttjar datatrafiken till mer än 4 GB/månad.

Man kan ringa 6-7 samtal om dagen till alla inhemska nät, hur långa som helst och 4 GB per månad passar de allra flesta som inte nyttjar telefonen till Internetdelning.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.765
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Är 3 mobiltelefoni seriöst

Jag funderade lite på 3:s vinst i testen av mobilnät, jag för min del värderar ju mera att jag har täckning på så många ställen som möjligt, i stället för att nätet är väldigt snabbt när jag eventuellt har täckning?! :wink:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Är 3 mobiltelefoni seriöst

Jag funderade lite på 3:s vinst i testen av mobilnät, jag för min del värderar ju mera att jag har täckning på så många ställen som möjligt, i stället för att nätet är väldigt snabbt när jag eventuellt har täckning?! :wink:

För 5% av Sveriges befolkning, dvs de som bor i Norrlands glesbygd, lämpar sig Telias nät bäst, i övriga Sverige är näten ganska lika.

Utomlands, tex i Norge är täckningen för röstsamtal nästan 100-procentig eftersom roamingen gör att alla de norska näten blir tillgängliga.

Jag värderar nätets snabbhet och framför allt abonnemangens månadsvolym högst. 0,5-3 GB per månad räcker inte för mina behov.
 
T

Teddi

Guest
Sv: Är 3 mobiltelefoni seriöst

3 är både bäst o billigast,,en ny smartfåne:p när du vill,,bara att förlänga abbonemanget,,bara norrland med lite problem har ja hört,,
hur dom har testat detta förstår ja inte riktigt,,de bor väl inget folk där,,:p
sen är 3 dubbelt så bra som1 ock ett strå vassare än 2,,:D
 
Toppen