• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Äntligen nu är Pärlan hemma

Roffe S

HBK Medlem
Inlägg
2.728
Kommun
Östersund
HBK-Nr
260
Medlemskap
2024
Så gjorde vi vår importresa
Efter att ha kollat på Mobile.de en längre tid ,beslutade vi oss för en Hobby van T500 FSC årsmodell 2010 byggd på Ford Transit
Priset var 34950Euro

Lite frågor till säjaren, en bilfirma FreizeitMobile von der Kammer i Sande straxt utanför Wilhelmshaven via mail (engelska) Lastvikt ,isolerade tankar , sista pris m.m.
Då bilen är byggd på ett Fordchassie så frågade vi vad det var för årsmodell på den ,då Ford hade problem med motorerna mellan åren 2007 till 2009 om jag inte missminner mig
Angående tankarna så skulle man isolera och sätta in värmekabel på gråvattentanken det skulle kosta 590 Euro
Vad beträffar chassiet så sa han det var från 2009 men att Ford hade bytt motorn för ett år sedan på garantin motorn har bara gått 600 mil (inte ens inkörd),resten av bilen har gått 6200 mil
V i erbjöd dom 32300Euro inkl.isolering av tanken.
Dom gick med på detta och vi betalade 500 Euro i handpenning (Eu- betalning genom Länets , tog 2 dagar)
Kursen blev 9.35 sek per Euro
Vi bestämde oss att åka ner till handlaren en fredag ,för att köra hem bilen på helgen
Tåg till Arlanda torsdag kväll
En natt på rest and fly
Vaknade 04,30 åt frukost på Arlanda
Flyg till Hamburg 07,45 framme 9,20
Tåg från Hamburgs flygplats till Hamburgs Hauptbhanhof
Vidare mot Sande med byten i Bremen och Oldenburg
Färjan Travemunde –Malmö kl.22.00 sista incheckning 21.00
Ett tufft schema kan tyckas
Ja naturligtvis flyget var försenat från Arlanda ,missade tåget i Hamburg,väntade en timme till nästa
Det tåget var försenat till Bremen ,missade anslutningståget till Oldenburg, väntar en timme till nästa tåg, som naturligtvis är försenat i Oldenburg ,med fem minuter, anslutningståget hade däremot avgått i tid 
Vid det här laget hade jag ringt till handlaren två gånger redan och sagt att vi skulle bli försenade
Papper skulle skrivas bilen gås igenom sedan skulle vi köra 30 mil upp till Travemunde
Nu tog vi taxi dom sista 4.5 milen kostade 800 kronor.
Ösregn och chaufören kör i 160 på autobahn, jag ”roade” mig med att kolla avståndet till framförvarande fordon med hjälp av tresekundersregeln ,men hann bara räkna till ett innan vi var framme vid punkten som framförvarande bil passerat .
När vi kom fram hade säljaren fixat exportplåtar ,dom röda, skatt och försäkring
Då vi hade satt över slutlikviden tidigare i veckan så var det bara att gå igenom det tekniska på bilen skriva papper ,och sen var det klart.
Bilen var utrustad med automatisk parabol och solceller Waeco larm och backkamera.
Körde fort mot Travemunde ,regn och mörkt och ett par stycken Stau (köer) rädd att missa färjan ,kom fram med 20 minuter tillgodo.
Åt Buffé på färjan
Phu en sådan dag, neverna på helspänn hela dagen, vi slocknade som 2 klubbade oxar i bingen strax efter elva.
Med facit i hand skulle vi naturligtvis ha haft en dag till på oss i Tyskland
Men man vill ju spara på semesterdagarna till husbilsresor.
Tog en runda till Gekås 30 min kö och handlade lite.
Framåt eftermiddagen blev det rådimma ,så man fick krypa fram i 50 km/h
Satte på Trumavärmaren för att få duchvatten tills i kväll, efter en halvtimme ser jag att det rinner vatten på golvet, vi stannar till och kan konstatera att en slang läcker på vattenfördelaren på pannan
Vi åkte till närmaste mack och lånade en tång och försökte dra åt men det var en plastmutter som skurit snett i gängan och inte gick att dra åt.
Tog bort mutter och satt slangen direkt på nippeln gick in till macken för att köpa en slangklammer ,HA HA vi har inga bildelar eller andra saker ,men smör och annan mat har vi. har ni nån ståltråd? Nä
Gick ut och ,2 meter framför dörren låg en 30 cm lång ståltråd på marken . jag najade fast slangen med tråden.
Tack mina skyddsänglar ,det hade inte vari skönt att ligga i bilen med kallgrader ute utan värme, några sängkläder förrutom varsit lakan hade vi inte med oss.
Stannade på ställplatsen i Gullspång över natten
På morgonen var det minusgrader och halt ,med sommardäck fick man köra försiktigt
Vägde henne i Brunflo 2900 kilo inkl varorna från Gekås.3/4 tank och ca 1/3 vatten
Totalvikten är 3500,men går att väga upp till 3850 om man sätter luftfjädring bak.
105 mil senare är vi hemma i Östersund på söndagskvällen vid 18 tiden
Tankade 2 gånger, förbrukning 0.89 och 0.84 enligt trippmätaren.


Har nu ansökt om ursprungskontroll
Sedan beställa registreringsbesiktning och vanlig besiktning
Klistra på HBK-dekalerna
Sedan är Pärlan Svensk
Hälsningar
Roffe och Kerstin
 

Bilagor

  • $_57 (12).JPG
    $_57 (12).JPG
    52,1 KB · Visningar: 17
  • $_57 (14).JPG
    $_57 (14).JPG
    42,3 KB · Visningar: 10

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Äntligen nu är Pärlan hemma

Bra sammanfattning om importresan :).
Kan bara tillägga att man kan numera köra på korttidsskyltarna med gul bård. Godkända i Sverige från i år.
Sen är det rätt bra att teckna en temporär helförsäkring från sitt svenska försäkringsbolag. Onödigt spännande att köra hem på tysk trafikförsäkring ;)
 

Roffe S

HBK Medlem
Inlägg
2.728
Kommun
Östersund
HBK-Nr
260
Medlemskap
2024
Sv: Äntligen nu är Pärlan hemma

Jo vi vet att man kan köra på dom gula skyltarna, men nu hade handlaren ordnat med dom röda när vi kom ner ,jag var nervös att jag måste vara med hos myndigheterna i Tyskland för att fixa med skyltar , försäkringar eller skatten , men allt var klart när vi kom fram till handlaren .
Och en försäkring hos Länets (halvförsäkring) hade vi fixat innan med hjälp av chassienummret
 
Toppen