• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ännu en fråga - kan höjden på husbilen ställa till det ?

Cia och Magnus

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20217
Medlemskap
2024
Nu börjar vi komma fram till vad vi har för krav på vår första husbil. Detta med hjälp av er på forumet. Tack vare er slipper jag förhoppningsvis göra de första misstagen så att bilen vi köper verkligen fungerar som vi vill.

Jag har en till fråga som jag inte ställt - kan höjden på husbilen ställa till det så man inte kan åka vissa vägar?

Med båt måste man ju ta andra vägar ibland för att den är för hög för broar, särskilt på kanalerna i europa.
Bilden är från förra sommaren då vi seglade ner till Amsterdam och gick stående mast-rutten där alla broar är öppningsbara. Man betalade broavgiften i en träsko som bromästaren stack fram på ett fiskespö.
Åkte man fel bland kanalerna kunde man komma till en icke öppningsbar bro och fick vända.

10568850_342885545866775_5231665680689102140_n.jpg
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.765
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Ännu en fråga - kan höjden på husbilen ställa till det ?

Ja, höjden kan ställa till det, på mindre vägar finns det ibland låga broar eller tunnlar som gör att man inte kommer fram. Men bilens övriga storlek är nog ett vanligare hinder, om man gillar att utforska mindre vägar. :)
 
Senast ändrad:

Mitthem

HBK Medlem
Inlägg
192
Kommun
Varberg
HBK-Nr
2600
Medlemskap
2024
Sv: Ännu en fråga - kan höjden på husbilen ställa till det ?

Är den över tre meter blir det dyrare i vägtullarna i Frankrike
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Sv: Ännu en fråga - kan höjden på husbilen ställa till det ?

Jag upplever inte höjden som något större problem. Våran husbil är 3 meter och det är sällan någon viadukt är lägre. Är bilen upp mot 3,5 och högre är det naturligtvis vanligare men inget stort problem. Viadukter är alltid skyltade men högsta höjd som går under.
Det finns GPS som man kan ställa in bilens höjd när man väljer ett mål. Då väljer GPS rätt väg.
Utomlands är det något vanligare men då är det oftast bara att kör några km så kommer man fram den vägen.

Lycka till med husbilsköpet

JOE
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
686
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Sv: Ännu en fråga - kan höjden på husbilen ställa till det ?

Jag har åkt omkring med våra Alkov Frankia sedan 1991 och höjden har varit allt från 3,10 till nu 3,20. Ibland har vi fått med oss en o annan gren i takluckorna när vi stått på någon camping. På vägarna har vi inte haft några problem
 

GöranH

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
307
Medlemskap
2022
Sv: Ännu en fråga - kan höjden på husbilen ställa till det ?

Läs skyltarna som står efter vägen,
fick man lära sig i bilskolan
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.262
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Ännu en fråga - kan höjden på husbilen ställa till det ?

Ofta är vägarna skyltade med fri höjd men dessa skyltar kan vara svåra att hitta under planeringsstadiet. Väl framme vid en sådan skylt är det så dags. Bättre då att ha en så låg bil som möjligt men detta har kanske inte så stor betydelse om ni bara åker stora vägar. Däremot har vi råkat ut för att en skorsten på vår förra bil, en alkovbil, petades loss av låga grenar vid ett antal tillfällen när vi var ute på småvägar. Samma sak kan kanske hända med antenner och liknande.

Vår nuvarande är en bit under tre meter, 2,85 meter tror jag, och det har funkat bra även om vi haft några låga grenar som sopat rent på taket vid några enstaka tillfällen. Men nu har vi inga antenner eller skorstenar så problemet har varit litet.

Sedan har vi detta med luftmotstånd. Det borde vara lite lägre med en lägre bil vilket i sin tur borde medföra lägre bränsleförbrukning. Men här kommer antagligen en massa andra faktorer in såsom bilens form, körsätt och fart som påverkar luftmotståndet.
 
Toppen