• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ändra bruttovikt från 3 850 till 3 500 kg

F

F.d. 29916

Guest
Jag har köpt en ny husbil som är under 6 m lång. Jag fick frågan vad den skulle registreras på för bruttovikt. Med tanke på böter för övervikt valde jag 3 850 kg. Nu planerar jag för resor 2011 och upptäcker begränsningar i hastighet och farbara vägar i Danmark och Tyskland. Kanske problem med körkort, har B. Kostnaden för att köra över Stora Bältbron ökar från220 till 665 DDK enkel resa.
Jag funderar på att registrera om till 3 500 kg. Har inga problem med vikten ( mer än min egen).
Taksam för synpunkter.
Göran i Hymer
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53014

Guest
Sv: Ändra bruttovikt från 3 850 till 3 500 kg

Vill bara berätta att vår bil är på 3500kg, men vi fick ändå betala 665 i somras. Trixi
 

AK o Jan

HBK Medlem
Inlägg
115
Kommun
Lund
HBK-Nr
1156
Medlemskap
2024
Sv: Ändra bruttovikt från 3 850 till 3 500 kg

Att ändra totalvikten både upp eller ner kräver ett nytt CoC dokument. Det blir någon form av teknisk ändring av fordonet. Ta kontakt med generalagenten och förhör dig om möjligheterna

.:santa-5-icon:
 
F

F.d. 29916

Guest
Sv: Ändra bruttovikt från 3 850 till 3 500 kg

Att ändra totalvikten både upp eller ner kräver ett nytt CoC dokument. Det blir någon form av teknisk ändring av fordonet. Ta kontakt med generalagenten och förhör dig om möjligheterna

.:santa-5-icon:
Det tänker jag göra efter helgen. Klart är att jag kunde välja mellan 3 500 och 3850 kg
 
F

F.d. 53014

Guest
Sv: Ändra bruttovikt från 3 850 till 3 500 kg

Jo det gjorde vi, men det hjälpte inte, får väl stå på oss nästa gång.
 

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Ändra bruttovikt från 3 850 till 3 500 kg

Jag funderar på att registrera om till 3 500 kg. Har inga problem med vikten ( merän min egen).
Taksam för synpunkter.
Göran i Hymer

Jag har ingen kunskap om hur det är att registrera om bilen, men nedåt i vikt borde det vara lätt.
Däremot så har jag en bil på 6.92 som jag valde att köpa och registrera till 3500 kg.
Tog noga reda på alla tips och råd här på forumet innan köpet av min första husbil. Därefter valde jag, trots att "alla" tycker att man måste väga upp högre, att köpa en som inte har mera än 3500 kg totalvikt. Tog mina erfarenheter efter husvagnsåren och kom fram till att vi inte kommer att behöva mera än 3500 kg. Vi har endast lite lätt campingutrustning med oss och åker aldrig fler än två i fordonet. Jag har kontrollvägt hela bilen med allt och klarar med tillräcklig marginal oss under 3500 kg. Har aldrig full vattentank eller dieseltank, har inget behov av det. Om jag skulle ha fel (som inte märkts än) så har jag dragkrok monterad som ger mig 750 kg last till.

Sen var det stora skälet att jag ville klara mig på 3500 kg att jag tror det kommer att bli förändringar i framtiden som gör det negativt med bilar som är tyngre, utöver de som redan finns, Ex.: vägavgifter, lägre maxhastighet i vissa länder, körkortsbehörighet (varje år tillkommer troliga köpare som inte har tagit kk före -96).
Skatten tror jag kommer att styras mera av vikt/utsläpp i framtiden (finns redan till 2011). Miljön vill jag värna om och skulle ha lite svårt att förklara fler onödiga kilon att släpa runt på för mitt miljösamvete.

Detta är mitt val och jag respekterar andras val men ser på forumet att det oftast kommer inlägg som förspråkar "mera totalvikt".
Detta inlägg får väl ses som en motvikt och svar på din fråga.
/Leif
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Ändra bruttovikt från 3 850 till 3 500 kg

Dom är knepiga om där pölsemännen min bil var 5,85 men vi hade en cykel på så den blev ca 6,05 så jag fick ta strid med dom och det gick den gången så dom försöker givetvis skörta upp bilisterna. Som jag sade till dansken så jävla trångt kan det väl inte vara så det slår på 20 cm eller tar längre tid för bakomvarande innan han kommer över på grund av för lång bil. Vikten var inget problem på den tiden men kan tänka mig att dom har bytt taktik, syn att man har alkov för tänk vad luft det tar.
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Ändra bruttovikt från 3 850 till 3 500 kg

Vi blir också "lättare" (och kortare), f.r.o.m. maj i form av en ny bil. Vår nuvarande är 4,2t och 7,2 meter.

Detta pga att år efter år ökande mängd vägar, byar och städer osv är begränsade med 3,5t, speciellt i Syd-Europa. Verkar att över 3,5 tonnare skall tvingas att åka mer och mer på betalvägar förbi allt som är trevligt att besöka & stanna. Jag tror också att detta kommer bara att öka med tiden.

Vi får ju på köpet allt det andra: smidigare bil, billigare bränslekostnad, lägre avgifter, kanske även lägre skatt osv.

Så nästa bil är 6,3m och 3,5t.

Hälsning
jyrki
 
Senast redigerad av en moderator:
J

Jimbo

Guest
Sv: Ändra bruttovikt från 3 850 till 3 500 kg

Vill inte verka viktig men för att reda ut i begreppsdjungel så:

Bruttovikt = Det du faktiskt väger, här och nu, vid en vägning

Totalvikt= Tjänstevikt + maxlast

Tjänstevikt: Den sammanlagda vikten av bilen i normalt, fullt driftfärdigt skick, inklusive förare, bränsle, reservhjul, verktyg, smörjolja och vatten.

GOTT NYTT ÅR ALLA HBK:are =)
 
A

Amatören

Guest
Sv: Ändra bruttovikt från 3 850 till 3 500 kg

Dom är knepiga om där pölsemännen min bil var 5,85 men vi hade en cykel på så den blev ca 6,05 så jag fick ta strid med dom och det gick den gången så dom försöker givetvis skörta upp bilisterna. Som jag sade till dansken så jävla trångt kan det väl inte vara så det slår på 20 cm eller tar längre tid för bakomvarande innan han kommer över på grund av för lång bil. Vikten var inget problem på den tiden men kan tänka mig att dom har bytt taktik, syn att man har alkov för tänk vad luft det tar.


Ni får väl göra som vi gjorde, stanna innan biljettluckan ta ner cykeln och stoppa in den i bilen och häng tillbaka den efter bron/färjan. Jäkligt fånigt att det skall behövas när vi snackar en cykelbredd men är dom bråkiga får man väl bråka med dom lite?
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.893
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Ändra bruttovikt från 3 850 till 3 500 kg

Vi blir också "lättare" (och kortare), f.r.o.m. maj i form av en ny bil. Vår nuvarande är 4,2t och 7,2 meter.

Detta pga att år efter år ökande mängd vägar, byar och städer osv är begränsade med 3,5t, speciellt i Syd-Europa. Verkar att över 3,5 tonnare skall tvingas att åka mer och mer på betalvägar förbi allt som är trevligt att besöka & stanna. Jag tror också att detta kommer bara att öka med tiden.

Vi får ju på köpet allt det andra: smidigare bil, billigare bränslekostnad, lägre avgifter, kanske även lägre skatt osv.

Så nästa bil är 6,3m och 3,5t.

Hälsning
jyrki

Hej jyrki. Vad blir det för en bil?

Krister N
 
Toppen