• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Äldre Mercedesbussar eller nyare?

F

F.d. 25374

Guest
Går i tankar på att köpa min/vår första husbil och tänkte ventilera lite tankar.

Jag håller på med bilsport och drar idag runt med bilen på ett 1500-kg släp bakom en 945:a full med verktyg och grejer där bak. Avundsjukt tittar man på andra förare i depån som har bussar och husbilar av olika slag, med markiser och möjlighet att gå in och sätta sig bekvämt.

Har snöat in lite grann på Mercedes äldre modeller 508, 608, 613 och allt vad de heter men tittar givetvis lite på vanliga bilar från ca 90-talet.

Jag har kommit fram till följande;

Fördelar MB: Skattefri, sparar ju mellan 3-6000 per år om man inte ställer av bilen när den ej används. Stryktålig. Robust i konstruktionen. Slitstark motor och låda. Ofta bra med lastutrymme längst bak för verktyg etc.

Nackdelar MB: Rost! Bullrig. Ofta inte lika fin i bodelen. Oftast slö (om de inte bytt motor eller satt i turbo), särskilt med bilsläp bakom. Inte så praktisk när man skall ut på "vanlig" camping med familjen.

Detta är ju då i jämförelse med Peugeot, Citroen, Fiat mm från ca -90. Man hamnar då i ungefär samma prisbild, ca 75000:- Budgeten ligger väl på max detta belopp om det inte är så att man kan göra ett klipp på något som kostar 80-85 förstås.

Är det något jag glömt? Synpunkter?
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Äldre Mercedesbussar eller nyare?

Vill du har "stabilt skit" så leta upp en buss. De finns ju i lite olika längder efter behov. Tar du en -81 eller tidigare så slipper du skatten, men annars ligger de på 5.018:-/år som personbil klass 2.
En normal 12-metersbuss dricker runt 2 liter diesel/mil, och det är ungefär vad en gammal mercabuss vill ha med (kanske nån dl mindre)...
Beroende på hur händig du är och hur mycket jobb/pengar du väll lägga på renovering så finns bussar i alla prisklasser. De bästa klippet gör man nog om man letar upp något "avstannat projekt" - men det brukar innebära en del jobb.

Jämför du med husbil från 1990 så är skillnaderna rätt dramatiska. Den ofta underdimensionerade motorn i en sådan är inte att hänga i granen efter 20-25.000 mil medan en bussmotor som gått 100.000 mil kan vara i hur bra skick som helst (de är ju gjorda för det).
Inredningen är byggd med tanke på att den ska vara lätt och därmed är de ofta ganska slitna. I en buss kan man utan vidare montera värsta Marbodalköket/kaklat badrum/hästens sängar utan att fundera på vikten.

Nackdelen med buss kan vara storleken, men det finns ju "riktiga" bussar från 8 meter åtminstone. Väljer du en tillräckligt lång så behöver du ju inte ha släp med dig utan kör in bilen i bussen. Skulle tro att ditt nuvarande ekipage (bil+släp) är minst 12 meter långt...

Ta en titt på Blocket - finns hur mycket som helst...
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Äldre Mercedesbussar eller nyare?

Jag rekomenderar okså en Buss Jag köpte en skolbuss 1995 4500€
Fick senare reda på att det var dyrt, men...

Bussar har den fördelen att motor bromsar mm är överdimentionerade.
Sedan är det lättare att ta bort säten än att lägga till.
 
F

F.d. 2699

Guest
Sv: Äldre Mercedesbussar eller nyare?

Jag har en gammal MB 307 D och har bara positiva saker att säga om modellen. Visst är den motorsvag, men å andra sidan så finns det ett enormt utbud av reservdelar över hela jorden. Försäkringen går på ca 1000 spänn och den drar ca 1 liter milen.
Om du vill titta på olika husbilsmodeller, främst gamla MB, så skall du åka till rallycrossEM i Höljes omgående.
Lycka till!
 
F

F.d. 25374

Guest
Sv: Äldre Mercedesbussar eller nyare?

Storbuss känns lite väl när man som jag aldrig haft varken husbil eller husvagn. Det blev hur som helst en Swift Kontiki 600/6 från -89. Känns som en bra nybörjarbil så får vi se om det blir nåt annat i framtiden.
 
Toppen