Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
2002 som rullat lite över 10.000 mil
Lite nyfiken bara. Hur håller du rosten borta.Har en Nordic på J5 chassi årsmodell 1990 har gått 30 800 mil, bensin motorn.
Används som enda bil och går fortfarande alldeles utmärkt sommar som vinter.
De gamla Ducato bilarna kan rosta en hel under och framför framrutan. På min bil finns/ fanns det en hel del rost där. Det finns dräneringsslangar bakom listen på båda sidor. De slangarna går att se i håligheten mellan innerplåten skärmarna. De kan vara igensatta.Klart att det rostar, kör ju hela året så visst kommer det rost. Var inte bäst omhändertagen när jag köpte den. Är inte den bästa på att tvätta och vaxa osv. Men då och då åker sandpapperet fram och det blir några timmars jobb. Men min tanke var att ha en "billig" HB som kunde passa min lite bristfälliga skötsel av lacken. Nu har jag kört den året runt i sju år, och det har inte blivit så mycket värre än när jag köpte den.
Har tanken att göra lika fint jobb som du gjorde på din HB, men måste nog skaffa mig en bil då, som jag kan ta mig runt med ett tag.
Har blivit lite bortskämd av att ha säng och kök, toa med mig så drar på det ett tag till.
Bra tips, min har också rost där du nämner, men jag ser mest till funktion och kan ta lite rost här och där. Men har inte provat limmet du nämner, vart handlar man det bäst?De gamla Ducato bilarna kan rosta en hel under och framför framrutan. På min bil finns/ fanns det en hel del rost där. Det finns dräneringsslangar bakom listen på båda sidor. De slangarna går att se i håligheten mellan innerplåten skärmarna. De kan vara igensatta.
Kan vara värt att ta en titt.
Jag har hållit efter rosten vid rutan under årens lopp. Jag använt en ganska okonventionell metod. Epoxy west system. Det limmet är 100% diffusions tät. Används tex till båtbygge. Limmet tränger in i rosten och håller sen. Tyvärr kommer ny rost på andra ställen efter d antal år. Då blir det en ny omgång med epoxi. Limmet måste måla för det är inte UV beständigt. Visst det rätta är nog att plocka ur rutan. Men jag kör på med limmet.
Jag rostskyddsbehandlade bildelen för drygt 20 år sen, hålrum och synliga ytor.
Det har lönat sig hittills. Men visst det finns många skavanker här och där, bilen är 34 år.
Den har dock aldrig körts på vintern. Vax, det vet inte min bil vad det är
Marinbutiker. Det finns två varianter, en långsam resp. snabb härdare.Bra tips, min har också rost där du nämner, men jag ser mest till funktion och kan ta lite rost här och där. Men har inte provat limmet du nämner, vart handlar man det bäst?
God afton !Vi har en Peugot J5 1989 ,med Adria påbyggnad,den går jättebra men lite sakta i slakmotorna men vi är ju ute för att se oss omkring.Om oturen kommer så har vi en liten rulle järntråd å rulle silvertape .Sen kör vi hem !!! Ingen bärgare som många Moderna bilar ser ut att behöva Sedan äger vi våran (gamling)Hej alla på er all jag undrar en sak det verkar som alla som ör med i husbilklubben har nyare husbilar skulle vilja veta om det är några som har äldrä än 5 år MVH Beson
Hej! Vi är inne på vår 5:e husbil nu. Den första köpte vi 2009 och var en Adriatik coral SP -2006, andra bilen var en 6 månader gammal Burstner Argos 747 -2011. Den tredje köpte vi ny och var en Carthago c-compactline 143 -2015, och näst sista bilen var en ”plåtis” Carthago charming GT LE 640 -2019 och den såldes förra året pga att vi hade tröttnat på husbilslivet. Men efter ett år utan bil blev saknaden för stor och vi har denna månad köpt en för oss en ny bil. Det blev en Carthago chic I 47 -2006. Premiärturen blev denna helg och vi är så nöjda med vårt köp fastän detta är den äldsta bil vi haft genom åren. Vi hoppas få många fina år med denna nu.Hej alla på er all jag undrar en sak det verkar som alla som ör med i husbilklubben har nyare husbilar skulle vilja veta om det är några som har äldrä än 5 år MVH Beson