• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ägare till Eura Mobil 690HB

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Finns det någon som har denna HB? Skulle vilja ha lite information.
Bennie
 

Bilagor

  • $_57.JPG
    $_57.JPG
    266,2 KB · Visningar: 28
Senast ändrad:
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Ägare till Eura Mobil 690HB

Du funderar väl inte att byta bil? Vår känslor redan?
Vad jag vet om bilen är att den ligger i mellanregistret i kvalite, och ligger lite högt i priset vilket tyder på att ägarna gillar bilen. Tekniken bjuder inga överraskningar.
Den största skillnaden är nog luftigheten/rymd känslan framför allt i förarmiljön. De där extra 30cm gör otroligt mycket i känslan, lite som att köra en turistbuss, vilket jag tycker borgar för en lugnare körsätt. Sedan är planlösningen en smaksak. Hade den haft en stor rundsoffa där bak, så hade jag också köpt en sådan...
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Ägare till Eura Mobil 690HB

Ja, tanken finns där. Nu när frugan går i pension så vill vi använda husbilen lite mer & då under de kallare månaderna. Den här bilen sägs vara ett bra alternativ. Problemet är att jag vet för lite om modellen. Ett är säkert & det är att ifall vi byter upp oss så blir det en import.

Bennie
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Ägare till Eura Mobil 690HB

Om man tänker den som "bo bil " dvs. vistelser som varar mer än en månad så fungerar det nog bra. Det där under 6 meter får man nog skippa för lite längre vistelser i husbilen även om det blir billigare med färjor och broar. Min erfarenhet är att rymd känslan inne i bilen gör hela skillnaden ifall man kan vistats där några regniga dagar eller inte. Om bilen behöver palla för artiskt kyla, är inte nödvändigt för mig då jag söker mig söderut de kallaste månaderna, men bra isolering är mycket mer än så och det skadar ju aldrig. Skulle också blicka åt tyskland, det är skillnad på antal bilar och framförallt priser.

Lite udda är också bilen. Vet inte vilka årsmodeller du tittar på eller vilka som finns, men kolla upp att du får 2.8 motorn med växellådan backen mot ratten och upp, dvs. tillverkat efter 2002. Sedan är det ju så att om det kommer något billigt och bra i Tyskland så blir det rusning till fyndet. Min erfarenhet är att det är knappt någon skillnad om man köper från privat eller från firma när det gäller bilar kring 7000 mil och 7 år gamla. Byråkratin är enkel, och garantin är samma som synavståndet. Hittar du inte via sidorna så kan man alltid prata med någon enskilld "bra " säljare. De är inte främmande att "förmedla" en bil vid sidan om, och där sparar man kanske 2000€.

Bäst är att ha en massa lovande addresser och kryssa i Tyskland med sin husbil. För dessa fynd kommer alltid som en överraskning. Hittar man något, så gör man upp om saken och ordnar hemtransporten. Det är i det läget du kan ringa till mig..;)
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.561
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Ägare till Eura Mobil 690HB

Pratade med en husbilsreparatör om fuktmätning. Han sa att på Eura mäter dom alltid med fuktmätare under bilen. Det trodde jag att dom gjorde på alla. Mest fukt enligt honom var bakom bakhjulen. Värt att kolla upp. Euras inredning känns stabilt byggd till skillnad mot min egen husbil.
Ha det
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Ägare till Eura Mobil 690HB

Finns det verkligen ingen som äger en helintegrerad Eura Mobil 690HB 1999 -2002? Orsaken till min fråga är att jag just nu förhandlar med en firma i Nederländerna om just en sådan. Om allt går vägen så hämtar jag den i början av Februari så det är liksom lite akut.

Bennie
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Ägare till Eura Mobil 690HB

Svårt att hitta info om bilen. Den är allt lite udda, men bara i bodelen.
Chassit tycks vara Ducato med 2.8 JTD driveline, och den jag hittade, se länken,
Eura Mobil Integra 690 HB - Vollausstattung !!! in DE-74343 Sachsenheim Duitsland
Har den bättre växellådan och endast 3300 mil. Priset 37000€ Låter lite högt för en 05, men den kan vara mycket bra. Jag köpte en husvagn från Holland ett tag sedan, och de har ungefär samma prutningskultur som vi. Skulle tro att den lossnar för 35.000 jämnt.
Men innan du åker så gör det klart för han att du är piss noga med bilens skick och att du vill pruta, men då är det kontanta pengar och snabb deal utan eftersnack, de gillar sådant. Man kan ju annars hamna i ett läge där de menar att har man kommit hit från Swerige så betalar man vad det kostar. (Men du har ju flera bilar att välja bland, eller hur?)
Det enda jag skulle fundera över bilen är tandemaxeln där bak. Har aldrig haft med en sådan att göra, tror att den är bättre än en dubbelmontage...
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Ägare till Eura Mobil 690HB

Svårt att hitta info om bilen. Den är allt lite udda, men bara i bodelen.
Chassit tycks vara Ducato med 2.8 JTD driveline, och den jag hittade, se länken,
Eura Mobil Integra 690 HB - Vollausstattung !!! in DE-74343Â*Sachsenheim Duitsland
Har den bättre växellådan och endast 3300 mil. Priset 37000€ Låter lite högt för en 05, men den kan vara mycket bra. Jag köpte en husvagn från Holland ett tag sedan, och de har ungefär samma prutningskultur som vi. Skulle tro att den lossnar för 35.000 jämnt.
Men innan du åker så gör det klart för han att du är piss noga med bilens skick och att du vill pruta, men då är det kontanta pengar och snabb deal utan eftersnack, de gillar sådant. Man kan ju annars hamna i ett läge där de menar att har man kommit hit från Swerige så betalar man vad det kostar. (Men du har ju flera bilar att välja bland, eller hur?)
Det enda jag skulle fundera över bilen är tandemaxeln där bak. Har aldrig haft med en sådan att göra, tror att den är bättre än en dubbelmontage...

Den bil jag är intresserad av är en 01'a som som gått 8800mil med 2,8TDi-motor & den gamla växellådan. Bilen är utrustad med bl.a navigator, backkamera solceller, parabol med sat.mottagare, Webasto & backvarnare. I köpet ingår byte av däck till helårsdäck, dom gamla sommardäcken är som nya & dom får jag med hem. Likaså fukttest & service med kamremsbyte & alla kostnader för export med försäkring & skyltar fick jag firman att inkludera i priset. Dom vägde bilen idag & den väger 3390KG (vågsedel på detta) & då blir lastkapaciteten 1110KG vilket jag ville uppnå.Hela kalaset kostar 20000 euro, med dagens kurs 185490:-. Ett i mitt tycke bra pris eftersom utgångspriset var 25900 euro (240525:) utan däckbyte & exportkostnader. Jag & hustrun flyger ned den 7/2 & tittar & provkör. Vi stannar i 2 dar när dom gör överenskomna åtgärder med mig som "övervakare" & sedan åker vi hem. Vad beträffar tandemaxeln så bör bilen bli stabilare på vägen.

Bennie
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.891
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Ägare till Eura Mobil 690HB

det enda jag kan bidra med att ha alternativa objekt när man ändå är på plats

Lycka till // Peter
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Ägare till Eura Mobil 690HB

Hatten av för Bennsan!
Du är värre prutare än min fru. Ibland klämmer hon ur sig prisförslag så att jag rodnar av skam. Modigt. Själv vill jag att säljaren själv sätter ned priset, men metoden tar för lång tid.
Det blir nog en rolig resa hem sedan, och den resan behöver inte vara spikrak som du vet. Man kan ju hamna Bretagne ätandes Croisanter och omfattande cider tester...
Vill minnas att vi fixade retur resan från Puttgarden - helsingborg enkel, bara för att inte vara låsta med bestämda tider. Köpte biljetten på plats, lika billigt/dyrt som vanligt...
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Ägare till Eura Mobil 690HB

Pruta är inte så svårt men man får göra det med finess & känsla för när man nått gränsen & naturligtvis utan att förarga säljaren. Vad jag förstod så var deras begagnatlager ganska stort så ett renköp var gynnsamt för dom.
Blir det affär med eller utan prutning som i detta fallet så är ju alla parter nöjda. Vi flyger till Amsterdam med SAS för 1500:- tot., därefter hyrbil i 3 dygn 900:- & 2 hotellövernattningar 800:-. Sedan är det bara resan hem ca. 105 mil & färja eller broarna som kostar. Hemma tillkommer ursprungskontroll 600:-, reg.besiktning 2030:-, skyltar 160:- & sedan är det klart.

Bennie
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
Sv: Ägare till Eura Mobil 690HB

hej ! har en av samma märke 01 contura halvintergrerad ! lycka till tror nog att du blir nöjd de flesta finns norrut pga det är bra vinterbilar ! kolla växellådan så där inte är nåt missljud ? :)
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Ägare till Eura Mobil 690HB

Jag jag är medveten om 5'an i växellådan som är generationen före din. Så fort jag har fått den inregistrerad så skall jag byta oljan till RedLine Oil. Det gjorde jag förra året på den HB'n jag har nu & det var en höjdare.

Bennie
 
F

F.d. 50078

Guest
Sv: Ägare till Eura Mobil 690HB

Hej! Vi har en eura contura 04 som vi kört 14 tusen mil när den gått 2 tusen fick vi byta ett framhjulslager sen har den gått utan några problem! Bodelen har enligt min uppfattning mycket hög kvalité! Dubbla golvet är guld värd! Contura och Intrega har liknande kvalité på bodelen! Lycka till!
 

GLIDARN

FD HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
20187
Medlemskap
2022
Sv: Ägare till Eura Mobil 690HB

Spännande Bennie! Hoppas ni blir nöjd, det är ju bäddat för att kunna bli en bra affär.

/Kollega :msn_laugh:
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Ägare till Eura Mobil 690HB

Spännande Bennie! Hoppas ni blir nöjd, det är ju bäddat för att kunna bli en bra affär.

/Kollega :msn_laugh:

Spännande är bara förnamnet:). Här hemma planeras det väldigt inför hämtningen (köpet är till 99% klart). Vi har efter första HB'n letat efter en helintegrerad fullutrustad med stor lastkapacitet & nu är vi där. Helt otroligt, säljaren har i kontraktet förbundit sig att åtgärda allt som jag påpekat & som han visat med bilder. Han har också i kontraktet som han meilet till mej skrivit in & signerat att om jag inte är nöjd med bilen oavsett orsak så betalas handpengen på 25000:- tillbaka. Orsaken till detta frikostiga erbjudande var att han trodde på "gentlemens agreement" & att han efter många exportaffärer uppfattat svenskar som ett rekorderligt & ärligt folk.

Bennie
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Ägare till Eura Mobil 690HB

Är det någon som vet hur man tyder en Ducato's chassinummer? Numret jag undrar över är: ZFA23000005972456.

Bennie
 

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
866
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Sv: Ägare till Eura Mobil 690HB

PE - DUCATO'94 DIESEL (1994-2002)
232.330.1.0 - FURGONE 2800 TD 18Q FIANC.BASSA PASSO CORTO
Engine: 3184031 Vehicle(*): Prod. date: 29/8/2000
* Insert vehicle number.





VERSIONE SPECIALE NO SPECIAL VERSION (LV0)
M 2800 TD (M8)
V FURGONE 4X2 (V1)
Q PORTATA 18 QUINTALI (Q18

Hittade lite data på bilen på eper
 
Toppen