• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bygga om Mercedes Sprinter

Ja det är ruter i Kerstin!
Bilprovningen är ju tvugna att kalibrera regelbundet men sånt sker nog sällan på en vanlig verkstad om man ens vet hur man gör.
Samma problem som med gamla Saabar med handbromsen alltså.
Hoppas vi träffas någonstans framöver!
 
Under 3500 kg blir det besiktning vart annat år efter 30 år. Över 3500 är det varje år fram till den är 50 år då den blir besiktningsbefriad. Även dyrare att besiktiga. Kan kanske förekomma vissa p-däck o liknande där gränsen är under 3500 kg. Hur var det med högsta tillåten fart i tex Danmark? Annars är det väl mest fördelar med mer lastvikt.
 
Under 3500 kg blir det besiktning vart annat år efter 30 år. Över 3500 är det varje år fram till den är 50 år då den blir besiktningsbefriad. Även dyrare att besiktiga. Kan kanske förekomma vissa p-däck o liknande där gränsen är under 3500 kg. Hur var det med högsta tillåten fart i tex Danmark? Annars är det väl mest fördelar med mer lastvikt.
Det är givetsvis ett argument att tänka på men vet inte om man klarar sig på 350kg
 
Besiktning, ja den är nog dyrare, och varje år, jag brukar betala runt 900kr hos Besikta, de enda härikring som tar tunga fordon.
 
Nere i europa ser man ofta vägskyltar med hastighetsbegränsningar för lastbilar avgifter på broar och vägar tror jag är nästan säkert blir betydligt högre. Och du får inte åka över gamla bron i motala utan får köra en omväg på några kilometer. Jag ser inga fördelar utan bara nackdelar med högre vikt. Finns ju en anledning till varför många bilar har löjligt låg lastvikt. 350kg borde väl räcka bra.
Man undrar vad som hänt om trumman gått av helt? Antar att du byter på bägge sidor. Inte helt gratis, speciellt när du inte kan köpa delarna själv från tyskland som jag brukar göra innan jag går till verkstaden med en kartong och ber dom sätta dit delarna. Inte speciellt populärt men vi pensionärer ska ju också leva.
 
Men på broar är det väl absolut viktgräns, det har ju med brons bärighet att göra? Att man sedan kan slingra sig på olika sätt gör väl inte resan särskilt mycket roligare, att diskutera sådant här med innevånare eller polis är ju kanske inte vad man längtar efter.
Har ju f.ö. också med att göra hur vi uppfattas av andra!
 
Senast ändrad:
Bra gjort av verkstaden att hitta felet!
Inget man tänker sej men kanske ett seriefel som är mer vanligt än man kan tänka sej.
Ska man åka ner genom europa med dom utförsbackarna som där finns är det extra viktigt med bra bromsar enda gången jag verkligen tänker på vad som kan hända om de strejkar.
Bra hustru du har skulle velat haft en sån men de växer inte på trän speciellt inte härnere i värmen 26grader i skuggan idag.
 
Tillbaka
Toppen