peter nilsson
HBK Medlem
Varje år något nytt. Det har varit ett vinande på 4 o 5 i 10000 mil. Men nu har ett allvarligare problem uppstått. Det går inte att växla ner från 3 an till 2 an. För att kunna växla ner måste jag stanna bilen. Ibland går det inte att växla upp från 2 an till 3 an, det bara rasslar. Men i 99 fall av 100 så går det att växla upp till 3 an utan problem. Pratade med en växellådsfirma han menade att det inte är lönt att renovera den utan köpa en utbyteslåda (han sålde inga själv) Men den kostar 25000kr.
Vad har jag för alternativ? Alternativ 1.Skrota bilen, ligger nära tillhands.
Alternativ 2 plocka ner lådan med kompisars hjälp. Öppna lådan och titta hur det ser ut, misslyckas man med detta går man till alternativ 1.
Då varken jag eller mina vänner har kunskap om detta så känns alternativ 2 inte så lockande.
Har läst Jankros växellådstråd många gånger, men det känns ändå inte så enkelt.
Har även kollat hos Axel-Augustin men hittar inga drev till 1,2,3, eller 4. Synkringar finns och lager. Men måste man byta drev och man hittar inga sådana, då har man rivit lådan i onödan.
Varför byter jag inte till en fabriksrenoverad låda? Känner att jag inte vill kosta på Pärlan så mycket. Måste sätta en gräns och det gjorde jag före detta problem.
Ha det
Vad har jag för alternativ? Alternativ 1.Skrota bilen, ligger nära tillhands.
Alternativ 2 plocka ner lådan med kompisars hjälp. Öppna lådan och titta hur det ser ut, misslyckas man med detta går man till alternativ 1.
Då varken jag eller mina vänner har kunskap om detta så känns alternativ 2 inte så lockande.
Har läst Jankros växellådstråd många gånger, men det känns ändå inte så enkelt.
Har även kollat hos Axel-Augustin men hittar inga drev till 1,2,3, eller 4. Synkringar finns och lager. Men måste man byta drev och man hittar inga sådana, då har man rivit lådan i onödan.
Varför byter jag inte till en fabriksrenoverad låda? Känner att jag inte vill kosta på Pärlan så mycket. Måste sätta en gräns och det gjorde jag före detta problem.
Ha det