F
F.d. 58788
Guest
Fick en mindre skada på husbilen på vår lilla semesterresa. Lyckades hitta en firma i Gbg som kan åta sig jobbet (byte tätningslist mellan bakstam och vägg/tak, byte fönster lite dekaler samt lackjobb).
När vi visar upp bilen (en Carthago) nämner, i förbifarten, mannen ett annat jobb de har där reservdelarna beställdes i början av maj i år men levererats först nu (slutet aug). Dessutom var hälften av reservdelarna fel typ/modell.
Dvs han förmedlar att ”normal” väntetid på reservdelar från Carthago är minst 2månader.
Vi har ingen brådska då vår bil går att använda.
Han fortsätter beskriva de enormt långa leveranstiderna för andra märken (också). Där ett annat exempel var en Frankia 880 med 4mån leveranstid på komponenter till bodel som idag går i produktion dvs delarna finns (till nyproduktion).
Problemet med långa, eller rättare sagt VÄLDIGT långa leveranstider på delar till bodelen, tycks gälla de flesta märken (enl. vad han förmedlar).
Det finns förmodligen fler orsaker till detta. Så som extremt korta serier, oändligt många olika modeller mm.
Men också en ”planerad” brist (av ekonomiska orsaker) där tillverkarna endast (i stort sett) ”tar höjd för” delar till nyproduktion och lämnar reservdelar till eftermarknaden därhän.
Så skadas bodelen och ni/vi behöver reservdelar (utöver standardkomponenter) får ni/vi räkna med 2-4mån leveranstid (ibland längre).
Dax att klämma lite på säljarna av nya fordon så de börjar ställa högre krav på reservdelstillgång kanske!?
// Niklas
När vi visar upp bilen (en Carthago) nämner, i förbifarten, mannen ett annat jobb de har där reservdelarna beställdes i början av maj i år men levererats först nu (slutet aug). Dessutom var hälften av reservdelarna fel typ/modell.
Dvs han förmedlar att ”normal” väntetid på reservdelar från Carthago är minst 2månader.
Vi har ingen brådska då vår bil går att använda.
Han fortsätter beskriva de enormt långa leveranstiderna för andra märken (också). Där ett annat exempel var en Frankia 880 med 4mån leveranstid på komponenter till bodel som idag går i produktion dvs delarna finns (till nyproduktion).
Problemet med långa, eller rättare sagt VÄLDIGT långa leveranstider på delar till bodelen, tycks gälla de flesta märken (enl. vad han förmedlar).
Det finns förmodligen fler orsaker till detta. Så som extremt korta serier, oändligt många olika modeller mm.
Men också en ”planerad” brist (av ekonomiska orsaker) där tillverkarna endast (i stort sett) ”tar höjd för” delar till nyproduktion och lämnar reservdelar till eftermarknaden därhän.
Så skadas bodelen och ni/vi behöver reservdelar (utöver standardkomponenter) får ni/vi räkna med 2-4mån leveranstid (ibland längre).
Dax att klämma lite på säljarna av nya fordon så de börjar ställa högre krav på reservdelstillgång kanske!?
// Niklas