F
F.d. 29620
Guest
Ja, nu är jag här, äntligen! Dags att starta det här projektet!
Det blir nog en massa text och svårt att hänga med i första posten, jag har så mycket i huvudet att jag snubblar på mina egna tankar, att detta blir som en liten tankerensning. Var goda ha överseende så länge!
Jag har lite val hur och när jag skall göra detta. Antingen gör jag hela jobbet jan feb med startdatum på resan 1 mars, eller så börjar jag nu, och har den färdig i november. Det jag oroar mig för är temp ändringar i jan feb, då jag har tillgång till en lagerlokal nattetid där jag kan jobba.
Jag är konstnär, och planerar köra runt i sverige under 2-3 år och måla. (Timothy Atkins)
Efter mycket research och planering/drömmande så köpte jag nu i helgen en Renault Master från 2006 med 13000 mil på klockan. Kamrem bytt vid 10.000 och full servicebok. Säljaren var en dröm, 45 årig polis med 4 barn i villaområde som använt den som crossbuss sen dec 2015, kört 1700 mil med den. Såldes då frun inte ville ha den på parkeringen längre. Jag häm,tar den imorgon måndag.
Den är extra hög, 2.17 innuti, med fiberglastak. Perfekt för mig som vill kunna stå upp och måla därinne. Jag själv är 1.86.
Den har två inbuktningsskador på varje sida
Planen
Jag vill kunna använda bilen från -10 till +35 grader. (Sverige till Spanien)
Isolering ( xps) se förslag http://www.husbilsklubben.se/forums/t104366/
Golv tänkte jag isolera med 2 cm xps, sen bara köra 15 mm plywood som jag betsar/lackar. Alternativt är en skiva form moelven, jag tror det är det byggbilar brukar använda. https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/...ywood/plywood-moelven-form-12x1200x2500mm-eco
God ventilation, två fläktar i taket, en fläkt i golvet. Maxxair
Fönster i bakdörrarna, samt sidodörren och på motsatt sida. Antingen från husvagnsskrot eller glasmästeri antar jag. Då blir det bonded oöppnigsbara, men jag hade gärna haft dubbelisolerade från en husvagnsskrot. Fönstrena måste vara helt klara, då jag vill kunna sitta i bilen och måla. Ingen tint!
Låsbar isolerad partiton som jag kan öppna upp 2/3 delar av. Det dubbla passagerarsätet kommer jag montera bak och fram, då jag kommer sitta där och måla på mitt staffli, och tänker inte plocka upp några liftare! Partitonen kommer vid stängt läge även kunna agera staffli för större tavlor om så önskas. Jag tänker mig att det blir dragspelsmekanism på partitonen, som på en duschkabin ungefär, och den låses på plats med två stålreglar, för ökad inbrottsäkerhet.
Fönstrena kommer ha galler på insidan för att avskräcka tjuvar. Dessa kommer jag kunna montera av ifall jag vill ha fri sikt.
På alla dörrar ska det svetsas låsbyglar för hänglås så jag kan låsa dem från insidan.
Sängen blir 90x200 eller 105x200, murphy bed stil, så jag kan fälla bort den helt på morgonen.
Taklucka 90x50 från bil, som man kan plocka av helt. också otintad för naturligt ljusinsläpp.
Solpanel 200 w med 90 AH Lifepo4 batteri plus allt vad det innebär i laddare och isolator osv
Mr Buddy propan värmare som kan köras från en stor gasoltub. Inte på natten och under god ventialtion så både kondens och co2 cirkuleras bort.
Kylskåp som körs på gas/12v
enkel gasolplatta.
köksfläkt/extraktion (kanske hemmabyggt, kanske köpe).
montera reservhjulet på ena bakdörren (sats)
Det blir kanske rörigt här, men jag ska göra upp en layout i sketchup när jag får tillfälle, så länge så lägger jag me en top down från illustrator. Den röda "gubben" är i skala, (axlar/huvud ovanifrån)
Så, första steget är ju att rensa ut hela bilen, städa, plocka bort väggpaneler , stålpartition, och sen lägga golvet, isolera väggar och tak.
Jag tänkte mig som sagt eller xps, Här finns en länk till hur jag tänkt mig,
http://www.husbilsklubben.se/forums/t104366/ (inlägg 7)
Jag tittar på byggmax, men det kasnke finns bättre ställen?
https://www.byggmax.se/sök?filter.query=cellplast
Det blir nog en massa text och svårt att hänga med i första posten, jag har så mycket i huvudet att jag snubblar på mina egna tankar, att detta blir som en liten tankerensning. Var goda ha överseende så länge!
Jag har lite val hur och när jag skall göra detta. Antingen gör jag hela jobbet jan feb med startdatum på resan 1 mars, eller så börjar jag nu, och har den färdig i november. Det jag oroar mig för är temp ändringar i jan feb, då jag har tillgång till en lagerlokal nattetid där jag kan jobba.

Jag är konstnär, och planerar köra runt i sverige under 2-3 år och måla. (Timothy Atkins)
Efter mycket research och planering/drömmande så köpte jag nu i helgen en Renault Master från 2006 med 13000 mil på klockan. Kamrem bytt vid 10.000 och full servicebok. Säljaren var en dröm, 45 årig polis med 4 barn i villaområde som använt den som crossbuss sen dec 2015, kört 1700 mil med den. Såldes då frun inte ville ha den på parkeringen längre. Jag häm,tar den imorgon måndag.
Den är extra hög, 2.17 innuti, med fiberglastak. Perfekt för mig som vill kunna stå upp och måla därinne. Jag själv är 1.86.
Den har två inbuktningsskador på varje sida





Planen
Jag vill kunna använda bilen från -10 till +35 grader. (Sverige till Spanien)
Isolering ( xps) se förslag http://www.husbilsklubben.se/forums/t104366/
Golv tänkte jag isolera med 2 cm xps, sen bara köra 15 mm plywood som jag betsar/lackar. Alternativt är en skiva form moelven, jag tror det är det byggbilar brukar använda. https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/...ywood/plywood-moelven-form-12x1200x2500mm-eco
God ventilation, två fläktar i taket, en fläkt i golvet. Maxxair
Fönster i bakdörrarna, samt sidodörren och på motsatt sida. Antingen från husvagnsskrot eller glasmästeri antar jag. Då blir det bonded oöppnigsbara, men jag hade gärna haft dubbelisolerade från en husvagnsskrot. Fönstrena måste vara helt klara, då jag vill kunna sitta i bilen och måla. Ingen tint!
Låsbar isolerad partiton som jag kan öppna upp 2/3 delar av. Det dubbla passagerarsätet kommer jag montera bak och fram, då jag kommer sitta där och måla på mitt staffli, och tänker inte plocka upp några liftare! Partitonen kommer vid stängt läge även kunna agera staffli för större tavlor om så önskas. Jag tänker mig att det blir dragspelsmekanism på partitonen, som på en duschkabin ungefär, och den låses på plats med två stålreglar, för ökad inbrottsäkerhet.
Fönstrena kommer ha galler på insidan för att avskräcka tjuvar. Dessa kommer jag kunna montera av ifall jag vill ha fri sikt.
På alla dörrar ska det svetsas låsbyglar för hänglås så jag kan låsa dem från insidan.
Sängen blir 90x200 eller 105x200, murphy bed stil, så jag kan fälla bort den helt på morgonen.
Taklucka 90x50 från bil, som man kan plocka av helt. också otintad för naturligt ljusinsläpp.
Solpanel 200 w med 90 AH Lifepo4 batteri plus allt vad det innebär i laddare och isolator osv
Mr Buddy propan värmare som kan köras från en stor gasoltub. Inte på natten och under god ventialtion så både kondens och co2 cirkuleras bort.
Kylskåp som körs på gas/12v
enkel gasolplatta.
köksfläkt/extraktion (kanske hemmabyggt, kanske köpe).
montera reservhjulet på ena bakdörren (sats)
Det blir kanske rörigt här, men jag ska göra upp en layout i sketchup när jag får tillfälle, så länge så lägger jag me en top down från illustrator. Den röda "gubben" är i skala, (axlar/huvud ovanifrån)

Så, första steget är ju att rensa ut hela bilen, städa, plocka bort väggpaneler , stålpartition, och sen lägga golvet, isolera väggar och tak.
Jag tänkte mig som sagt eller xps, Här finns en länk till hur jag tänkt mig,
http://www.husbilsklubben.se/forums/t104366/ (inlägg 7)
Jag tittar på byggmax, men det kasnke finns bättre ställen?
https://www.byggmax.se/sök?filter.query=cellplast
Senast redigerad av en moderator: