• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Besiktningsproblem

Glädjen

HBK Medlem
Inlägg
286
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
397
Medlemskap
2026
Besiktade min Niesman Arto 2015 för första gången i fredags, de ville dock ej godkända bilen på grund av att det sitter xenon lampor som ej har automatisk
Höjdjustering samt saknar rengöringsanordning. Dimljusen godkändes ej pga att det var led. Måste vara glödlampa ej halogen eller led.
Bilen är helbilsgodkänd!
Någon i klubben som råkat ut för detta. Har kontaktat Forsbergs för klargörande.
Känns tråkigt med ny bil som ej går igenom besiktning.

Glädjen
 

andersg52

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Luleå
HBK-Nr
6813
Medlemskap
2026
Sv: Besiktningsproblem

Mycket märkligt förfarande då jag har en likadan Arto88 som är regbesiktad i januari utan anmärkning.
Ange regnumret på din bil så ser min kompis till att det ringer en från det berörda besiktningsföretaget imorgon och ber om ursäkt för den felaktiga bedömningen

Med vänlig hälsning
Göte Öhman
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Besiktningsproblem

Att det finns krav på automatisk höjdjustering för Xenon är väl alla medvetna om. (i alla fall de som har eftermonterat) När det gäller just "dimljus" finns det uppenbart väldigt "dimmiga" uppfattningar om vad som gäller hos besiktningsföretagen.:confused:
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Besiktningsproblem

Har en Arto -12 också med led/varselljus. Har aldrig haft någon anmärkning på något av ljusen, varken på reg besiktning eller senare.
Besiktar hos YBB i Ystad (600:-för tung bil).
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.323
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025
Sv: Besiktningsproblem

Har du originalmonterade xenon är det inga problem. Men har du satt i dom själv är det kört.
Det är lätt att se på dom bilar som har xenon om det är ok för då har dom nte höjdjusterings knapparna och spolning på lyktorna.
Vad det gäller led i dimljusen så finns väl inga E-märkta led men jag kanske har fel.
 

Glädjen

HBK Medlem
Inlägg
286
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
397
Medlemskap
2026
Sv: Besiktningsproblem

Hej,
Har ej monterat själv, original från fabrik.Tror att alla nya Niesman har samma uppsättning. Väntar på svar från Forsbergs i Sollentuna. Bilbesiktning Opus Märsta kräver intyg. Vad gäller dimljusen så vill de att jag kopplar ur dom.

Tråkigt men sant

Glädjen
 
F

F.d. 58882

Guest
Sv: Besiktningsproblem

Olika bud på olika besiktningsföretag kom som ett brev på posten i & med avregleringen. Jag besiktigar alltid på Bilprovningen. Man bör ha i åtanke att det ALLTID är polisen som har sista ordet oavsett vad besiktningsföretaget tycker. För övrigt skall jag besiktiga nyförvärvet i morgon & priset är 795:- för en HB på 4500kg.

Jag tycker det är märkligt att det om jag förstått detta rätt går att ändra en besiktningsmans bedömning med ett telefonsamtal enl. lulebo.

Bennie
 

andersg52

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Luleå
HBK-Nr
6813
Medlemskap
2026
Sv: Besiktningsproblem

Fordonet är felaktigt underkänt ,fordonet är typgodkänd med denna belysning.
Ang bedömning-En teknisk ansvarig på i detta fall opus kan ringa sin kollega på golvet och tala om det.
Krav på rengörare och nivåreglering gäller för xenon/ led med över 2000 lumen.
På vissa typgodkända system , äldre Hella etc som sitter på större husbilar / bussar etc är det ett gyro placerat på ramen som sköter nivåregleringen.

/Göte
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.323
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025
Sv: Besiktningsproblem

Hej,
Har ej monterat själv, original från fabrik.Tror att alla nya Niesman har samma uppsättning. Väntar på svar från Forsbergs i Sollentuna. Bilbesiktning Opus Märsta kräver intyg. Vad gäller dimljusen så vill de att jag kopplar ur dom.

Tråkigt men sant

Glädjen

Xenon är option till våra bilar. Då är ju dina fabriksmonterade. Mycket märkligt att det inte godkänns:confused:

Hoppas det löser sig.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025
Sv: Besiktningsproblem

Olika bud på olika besiktningsföretag kom som ett brev på posten i & med avregleringen. Jag besiktigar alltid på Bilprovningen. Man bör ha i åtanke att det ALLTID är polisen som har sista ordet oavsett vad besiktningsföretaget tycker. För övrigt skall jag besiktiga nyförvärvet i morgon & priset är 795:- för en HB på 4500kg.

Jag tycker det är märkligt att det om jag förstått detta rätt går att ändra en besiktningsmans bedömning med ett telefonsamtal enl. lulebo.

Bennie

Polisen?? Får du inte igenom bilen på besiktningen får du efter en tid inte använda den. Polisen beivrar brott och kan inte överpröva besiktningsföretagens tyckande!
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
7.122
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Sv: Besiktningsproblem

När vi i fjol beskitigade vår husbil hos Opus i Uppsala, visste inte den teknikern att eftermonterade DRL-lyktor måste vara kopplade så att även positionsljusen är tända.

"Du får inte ha dubbla parkeringsljus fram", var hans kommentar. "Tag bort dem eller sätt dit en strömbrytare så att du kan släcka dem, så kan jag godkänna bilen.

Att jag visade att DRL-lyktorna släcktes när halvljuset tändes, hjälpte inte.

Ej heller var han villig att konsultera någon kollega på stationen.

Med ännu en uppmaning att ta bort lyktorna, eller förse dem med en "besiktingsströmbrytare", fick jag åka därifrån.

Dagen efter blev jag uppringd av stationschefen som bad om ursäkt för teknikerns okunnighet och för det dåliga bemötandet.

Ytterligare några dagar senare hade Opus betalat tillbaka besiktningsavgiften...
 
F

F.d. 58882

Guest
Sv: Besiktningsproblem

Polisen?? Får du inte igenom bilen på besiktningen får du efter en tid inte använda den. Polisen beivrar brott och kan inte överpröva besiktningsföretagens tyckande!

Du har tydligen missförstått vad jag menade. Det jag menade var att även om du får bilen godkänd vid en besiktning så kan polisen anse att bilen har fel & därför bötfälla.

Bennie
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.172
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Besiktningsproblem

Ja man kan undra lite över besiktingspojkarnas vidareutbildning inom sitt yrke, och utvecklingen på bilar med nya bestämmelser m.m.
På min äldre Hymer monterade jag DRL redan när det blev lagligt och godkänt för några år sedan . Men för att slippa krångel så har jag en brytare som kopplar om funktionen till automatiskt halvljus just för att slippa krångla på besiktningen.
Vid förra årets besiktning så tänkte jag att det är ju lagligt och ok. samt monterat efter EU papper som jag har kopior på så jag kör in med DRL'en inkopplade..............

Det första jag fick höra när jag klev ur bilen var.

"Dina positionsljus sitter alldeles för tätt..... Så får det inte se ut, det är inte godkänt."

(Jag) "Hej :) Det är inga positionsljus utan det är DRL lampor och de sitter absolut inom det området som EU reglementet föreskriver så du har fel, om de inte har ändrat på reglerna den sista månaden som jag missat."

"DRL ??? är det inte positionsljus."

(Jag) "Nej det är DRL....... Sådana där lampor som sitter på alla nya bilar sedan några år, och måste finnas för att spara två droppar bränsle på tio mil körning i föroreningarnas urspårade tecken."

"Jahaa."

(Jag) "Men det är bra, diffust och luddigt, kan du kolla upp det rejält i dina papper och skriva ut en kopia åt mig som jag kan lägga till de papper jag redan har."

"Mmmmmmmm, ja jag skall kolla. Jag har sett att baklysena inte ens lyser på nya bilar....... Det verkar lite underligt."

(Jag) "Det är faktiskt så att bakljuset inte får lysa på nya bilar i energibesparandets tecken."

"Jahaa."

Efter besiktningen som inte ingav något större förtroende och kändes lite onödig på en bil som är gammal men helt ok. så ställde jag frågan.
"Fick du fram något vettigt på pränt om DRL och regler om dem."

"Nej, det var lite rörigt, men dina är nog helt ok. så det är nog bara att åka vidare för bilen är ju väldigt fin och bra för övrigt."

Killen var väldigt trevlig och snäll, men man kan ju undra både med flera av ovanstående inlägg, och mitt besök förra året, vad det är för proffs man är tvingad att besöka och betala en alldeles för hög summa till med tanke på tidsåtgången kontra summan.

När påtvingade kontroller och kostnader som man inte kan protestera mot inte verkar var seriöst hanterade, så kan man börja undra över Sveriges "ordning och reda" som är bestämt av myndigheter och inte kan kringgås hur illa det än sköts. Gäller till stor del också mycket annat än besiktningen.

Vid senaste besiktningen så körde jag åter in med DRL'en lysande.
Jag vet inte om det var kunskap eller ointresse, men mina lysen nämndes inte med ett ord denna gång.

M.v.h. JANKRO.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
10.094
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Sv: Besiktningsproblem

Ja man kan undra lite över besiktingspojkarnas vidareutbildning inom sitt yrke, och utvecklingen på bilar med nya bestämmelser m.m.
På min äldre Hymer monterade jag DRL redan när det blev lagligt och godkänt för några år sedan . Men för att slippa krångel så har jag en brytare som kopplar om funktionen till automatiskt halvljus just för att slippa krångla på besiktningen.
Vid förra årets besiktning så tänkte jag att det är ju lagligt och ok. samt monterat efter EU papper som jag har kopior på så jag kör in med DRL'en inkopplade..............

Det första jag fick höra när jag klev ur bilen var.

"Dina positionsljus sitter alldeles för tätt..... Så får det inte se ut, det är inte godkänt."

(Jag) "Hej :) Det är inga positionsljus utan det är DRL lampor och de sitter absolut inom det området som EU reglementet föreskriver så du har fel, om de inte har ändrat på reglerna den sista månaden som jag missat."

"DRL ??? är det inte positionsljus."

(Jag) "Nej det är DRL....... Sådana där lampor som sitter på alla nya bilar sedan några år, och måste finnas för att spara två droppar bränsle på tio mil körning i föroreningarnas urspårade tecken."

"Jahaa."

(Jag) "Men det är bra, diffust och luddigt, kan du kolla upp det rejält i dina papper och skriva ut en kopia åt mig som jag kan lägga till de papper jag redan har."

"Mmmmmmmm, ja jag skall kolla. Jag har sett att baklysena inte ens lyser på nya bilar....... Det verkar lite underligt."

(Jag) "Det är faktiskt så att bakljuset inte får lysa på nya bilar i energibesparandets tecken."

"Jahaa."

Efter besiktningen som inte ingav något större förtroende och kändes lite onödig på en bil som är gammal men helt ok. så ställde jag frågan.
"Fick du fram något vettigt på pränt om DRL och regler om dem."

"Nej, det var lite rörigt, men dina är nog helt ok. så det är nog bara att åka vidare för bilen är ju väldigt fin och bra för övrigt."

Killen var väldigt trevlig och snäll, men man kan ju undra både med flera av ovanstående inlägg, och mitt besök förra året, vad det är för proffs man är tvingad att besöka och betala en alldeles för hög summa till med tanke på tidsåtgången kontra summan.

När påtvingade kontroller och kostnader som man inte kan protestera mot inte verkar var seriöst hanterade, så kan man börja undra över Sveriges "ordning och reda" som är bestämt av myndigheter och inte kan kringgås hur illa det än sköts. Gäller till stor del också mycket annat än besiktningen.

Vid senaste besiktningen så körde jag åter in med DRL'en lysande.
Jag vet inte om det var kunskap eller ointresse, men mina lysen nämndes inte med ett ord denna gång.

M.v.h. JANKRO.


Intressant, du har möjligtvis inte en bild på dina DRL ?

//Peter
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.172
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Besiktningsproblem

Intressant, du har möjligtvis inte en bild på dina DRL ?

//Peter
------------------------------------------------------
Hejsan, nej sorry inte nu. men jag har lite utskrivna EU papper på placeringen av DRL.
På en normal bil så skall de sitta med ett avstånd från varandra på mer än 600mm. Om fordonet är smalare än 1,3meter så behöver avståndet bara var större än 400mm.

Höjdmässigt så skall de sitta högre än 250mm. och på en maxhöjd av 1.500mm.

Det finns också regler på vinklar och hur nära de får sitta ordinarie belysning.
Om de sitter nära bl.a. blinkers, så måste de dämpas när man blinkar m.m.

Jag kommer tyvärr inte ihåg länken till EU men om man kan hitta rätt med lite hjälp så är det....
Regulation No. 87.
Från: Daytime running lamp. 6.19.1
Till 6.19.8
Där står det även om när de får lysa och måste vara släckta.

Sedan har Sverige hittat på lite egna regler om annan belysning som skall var tänd tillsammans med dem och då beroende av årsmodell på bilen.

På gamla bilar med varselljus så behöver inte bakljusen lysa.
På halvgamla bilar med eftermonterade DRL så skall bakljusen lysa.
På nya bilar med original DRL så får inte bakljusen lysa.

Svensk logik igen.
Jag har pratat på telefon med "han som har hann om'et" men fick ingen bra förklaring på de olika reglerna på olika årsmodeller, trots att jag var påläst och plågade honom lite lagom.

M.v.h. JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.172
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Besiktningsproblem

Hejsan Leifw, det finns visst fortfarande lite olika uppgifter på papper som följer med när man köper DRL för montering.
Det som ditt papper hänvisar till verkar vara UN direktiv och om man tittar vidare på hänvisningarna så verkar bestämmelserna härröra till år 1990 och 1997, och ljusen verkar mest kallas varselljus och inte DRL.

Man blir som sagt inte riktigt klok på olika uppgifter, men ditt papper stämmer inte helt med de uppgifter som finns i EU's nyare uppgifter om just DRL. De stämmer inte heller med uppgifter om placering av DRL som HELLA har gett ut.

Min. höjdmåttet på ditt papper säger 350mm. Enligt EU och HELLA är det min. 250mm.
Måttet som säger max. 400mm. från bilens ytterkant finns inte alls med i EU's och HELLAS anvisningar.
Det finns ett min. mått på 400mm. men det är min. mellan DRL'en om fordonet är smalare än 1.300mm.
Där det står "släcks automatiskt när fordonsbelysningen tänds" på ditt papper stämmer inte med svenska specialregler om eftermontering av DRL, för "föreskriven belysning" (som är ett viktigt ord) skall fortfarande vara tänd på äldre fordon. D.v.s. bakljus och eventuella sidomarkeringar. Men halvljuset får ju absolut inte lysa, så i princip skall parkeringsläget vara på tillsammans med DRL'en på de årgångar som husbilarna innefattar.
Den regeln verkar många strunta i, och förhoppningsvis inte någon behörig bry sig om.
Mina slocknar så fort man sätter på det ordinarie lyset, alltså även park.läget. Men jag funderar på att dra en extra sladd som tänder en diodlampa i vart bakljus tillsammans med DRL'en för att bli helt svensklaglig :p:.


Här är skriften från EU's djupa korridorer.

-----------
6.19. DAYTIME RUNNING LAMP (Regulation No. 87) 13/
6.19.1. Presence
Mandatory on motor vehicles. Prohibited on trailers.
6.19.2. Number
Two.
6.19.3. Arrangement
No special requirement.
6.19.4. Position
6.19.4.1. In width: the distance between the inner edges of the apparent surfaces in the
direction of the reference axes shall not be less than 600 mm--------------------------------------
This distance may be reduced to 400 mm where the overall width of the vehicle is
less than 1,300 mm.
6.19.4.2. In height: above the ground not less than 250 mm nor more than 1,500 mm. ----------
6.19.4.3. In length: at the front of the vehicle. This requirement shall be deemed to be
satisfied if the light emitted does not cause discomfort to the driver either directly,
or indirectly through the devices for indirect vision and/or other reflecting
surfaces of the vehicle.
6.19.5. Geometric visibility
Horizontal: outwards 20° and inwards 20°.
Vertical: upwards 10° and downwards 10°.
13/ The Contracting Parties not applying Regulation No. 87 may prohibit the presence of DRL
(as specified in paragraph 5.22.) on the basis of national regulations.
E/ECE/324
E/ECE/TRANS/505 } Rev.1/Add.47/Rev.6
Regulation No. 48
page 73
6.19.6. Orientation
Towards the front.
6.19.7. Electrical connections
6.19.7.1. The daytime running lamps shall be switched ON automatically when the device
which starts and/or stops the engine is in a position which makes it possible for
the engine to operate. However, daytime running lamps may remain OFF while
the automatic transmission control is in the park or neutral position, while the
parking brake is applied or after the propulsion system is activated but the vehicle
was not set in motion for the first time.
The daytime running lamps shall switch OFF automatically when the front fog
lamps or headlamps are switched ON, except when the latter are used to give
intermittent luminous warnings at short intervals. 14/
Furthermore, the lamps referred to in paragraph 5.11. are not switched ON when
the daytime running lamps are switched ON.
6.19.7.2. If the distance between the front direction-indicator lamp and the daytime running
lamp is equal or less than 40 mm, the electrical connections of the daytime
running lamp on the relevant side of the vehicle may be such that either:
(a) It is switched OFF; or
(b) Its luminous intensity is reduced during the entire period (both ON and OFF
cycle) of activation of a front direction-indicator lamp.
6.19.7.3. If a direction-indicator lamp is reciprocally incorporated with a daytime running
lamp, the electrical connections of the daytime running lamp on the relevant side
of the vehicle shall be such that the daytime running lamp is switched OFF during
the entire period (both ON and OFF cycle) of activation of the direction-indicator
lamp.
6.19.8. Tell-tale
Closed-circuit tell-tale optional.
6.19.9. Other prescriptions
No prescription.
14/ Vehicle types which do not comply with this provision may continue to be approved until
18 months after the entry into force of Supplement 4 to the 03 Series of Amendments.
E/ECE/324
E/ECE/TRANS/505 } Rev.1/Add.47/Rev.6
Regulation No. 48
-------------

Men helt säker kan man troligen inte vara i alla fall :D.
M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 58601

Guest
Sv: Besiktningsproblem

Det är nog Hella DRL

image.jpeg

Aldrig fått nå anmärkningar besiktad några gånger kört i många länder, koppling enligt Hellas' instruktioner.

Leif
 
Toppen