• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kamremsbyte "Elnagh Magnum" Fiat Ducato 1988

F

F.d. 15554

Guest
Hejsan!
Vi har mitt i denna sommaren bytt från gammal husvagn till charmig husbil!
Skitkul att slippa släpa boendet efter oss.
Husbilen är en Elnagh Magnum 1988.
Motorn en Fiat Ducato som gått 8000 mil på mätaren.
Tyvärr finns ingen manual/handbok med.....
Vi tänkte ta oss nästa vår från Norrfjärden, Piteå söderöver men är orolig över kamremmen, om den är bytt mm.
Oljan verkar fin och övrigt verkar vara ok. har kört runt här uppe till Tornedalen ca: 50mil utan missöden.
Ha det så gott!
Johnny & Marita
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Kamremsbyte "Elnagh Magnum" Fiat Ducato 1988

Jag pratade igår med en verkstadsägare som hade en kund som bytte kamrem först efter 40.000 mil!! Har man tur så kan man spara pengar men det är inget jag rekommenderar på något sätt! Generösa marginaler finns det säkert på miltalet för kamremsbyte!

Jappe
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.737
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Kamremsbyte "Elnagh Magnum" Fiat Ducato 1988

Hejsan!
Vi har mitt i denna sommaren bytt från gammal husvagn till charmig husbil!
Skitkul att slippa släpa boendet efter oss.
Husbilen är en Elnagh Magnum 1988.
Motorn en Fiat Ducato som gått 8000 mil på mätaren.
Tyvärr finns ingen manual/handbok med.....
Vi tänkte ta oss nästa vår från Norrfjärden, Piteå söderöver men är orolig över kamremmen, om den är bytt mm.
Oljan verkar fin och övrigt verkar vara ok. har kört runt här uppe till Tornedalen ca: 50mil utan missöden.
Ha det så gott!
Johnny & Marita

Har du inte säker information om när kamremmen är bytt, så byt direkt, alternativet motorras är inte kul! 5 år gäller!
 
F

F.d. 7

Guest
Sv: Kamremsbyte "Elnagh Magnum" Fiat Ducato 1988

Är det bensin eller diesel?
 
F

F.d. 15554

Guest
Sv: Kamremsbyte "Elnagh Magnum" Fiat Ducato 1988

Hej!
Vi har en bensinare. 55,0 kW DIN
 

Lars N

HBK Intresserad
Inlägg
127
Kommun
Skurup
Sv: Kamremsbyte "Elnagh Magnum" Fiat Ducato 1988

Hej
Bensinaren är en peugeot stötstångsmotor med kedjedrift till kamaxeln
Du behöver inte bry dig om något byte då det inte finns någon kamrem

Lars
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.181
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Kamremsbyte "Elnagh Magnum" Fiat Ducato 1988

Hejsan!

Husbilen är en Elnagh Magnum 1988.
Motorn en Fiat Ducato som gått 8000 mil på mätaren.
Tyvärr finns ingen manual/handbok med.....

Johnny & Marita
------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hejsan, det är lite svårt med rena rep. böcker till din modell på marknaden. En av få på engelska är den här. (Den i mitten är till din bensinare.) Den är lite enklare i trycket och bara i A5 format men det mesta man behöver info om finns med.

Motor Books - Search Results

Och som sagt, i bensimotorn sitter det en kamkedja, så har den bara gått 8.000 mil så kan du vänta minst 10.000 mil till ytterligare innan du behöver kolla den.
Motorerna brukar hålla väldigt länge om man sköter om dem lite.
Det de inte gillar är att gå varma, för det sitter lösa cylinderfoder i dem.
Det man kan kolla och byta som säkerhet är termostaten i motorn, och termogivaren som sitter i kylaren och startar elkylfläkten när det behövs.
Mekonomen, Autoexperten AD-center med fler har rätt gott om reservdelar, så man behöver inte leta upp en Fiatåterförsäljare. Även i Tyskland finns det billiga och bra reservdelar att få tag i.

Lycka till, och ha det bra med bilen. M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 15554

Guest
Sv: Kamremsbyte "Elnagh Magnum" Fiat Ducato 1988

Tack för all information!!:)
Nu kan den vila lugnt för vintern och ta oss långt söderöver till sommaren!
Tack igen!!
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Kamremsbyte "Elnagh Magnum" Fiat Ducato 1988

Mycket fin motor denna lilla 2 liters bensinare med rötter i peugot 403 (kanske ännu tidigare?). Denna motor med korrekt justerade ventiler och annat gott skick är en riktig pärla. Sen finns det en del på forumet som inte tror att det går att ta sig fram i trafiken med en sådan här liten motor, men oj vad fel de har! Vi har genom åren haft 8 husbilar med denna motor och jag kan sätta mycket på att jag kan ha en högre snittfart mellan A till B än många som ligger och bromsar trafiken i sina värstingdieslar.
Lycka till med din/eran lilla lättmeckade och mjukgående pärla.
 
F

F.d. 15554

Guest
Sv: Kamremsbyte "Elnagh Magnum" Fiat Ducato 1988

Tack för den fina beskrivningen Anders!
Inte lätt att hitta en husbil under 100,000kr och få med trygghet på köpet. Vi föll på att den är helintegrerad, ser mycket under färd. Enda dilemmat vi haft med den på våra 2 korta turer är att det kommer in lite vatten på förarsidans fönster samt framtill lite sporadiska rinningar. Fast då har det regnat REJÄLT!
Har provat dra på lite silicon på listerna men ej sett om det var tillräckligt. Har ställt av den inför nästkommande sommar.
Fläkten började leva om rejält också på sista färden. Gick inte att ha på högsta läget:(. Skall bli intressant att söka fram den. Räcker kanske med lite smörjning när jag hittat igen den.
Vi har våningssängar baktill som jag vill ta bort. Vi har inga småbarn längre utan skall göra en sittgrupp där bakom mittemot toaletten.

Tack alla för era svar!:)
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Kamremsbyte "Elnagh Magnum" Fiat Ducato 1988

Vi ägde en bl.a Solifer 6700 årsmodell -87 med denna fina motor. Visst det är ingen raket men funkar alldeles utmärkt även i dagens trafikrytm. Jag vill minnas att våran 6700á hade gått ca 3000 mil när vi köpte den och runt 8-9000 mil när vi sålde den.
Detta var alldeles i början på 90-talet. Vi hade den stora oturen att få inbrott i bilen och en totallvandalisering invändigt. Bilen stod på ett inhägnat samt hundbevakat område, men det hjälpte inte:(

Jag gick till bevakningsfirman ett par dagar efter och frågade om jag skulle ta med deras hundar på syn&hörselkontroll......inte populärt;)

Nåväl, Östgöta Camping fick jobbet av försäkringsbolaget att totallsanera bilen.
Allt bytes, mattor, nya kanonfina pilotstolar, alla textillier, bänkar ja i princip allt.
Bilen blev skitfin. Tyvärr så fick jag andra arbetsuppgifter i mitt arbete som gjorde att jag inte kunde nyttja husbilen i jobbet så den såldes, snyft:(.

Nåt år med husvagn blev det, sen funkade det inte och en annan husbil inköptes(bensinare). Den brukades bara på fritiden.

Sen har jag fått veta att våran gamla Solifer finns i våra hemtrakter och det vore roligt att få återse den bilen som vi hade så roligt med!

Anders som plötsligt blev lite nostalgisk:rolleyes:
 
Toppen