• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

En sommarsaga

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: En sommarsaga

Stämmer, civilkurage har debatterats bland politikerna och det har funnits förslag om att det skulle bli lag, men självklart kan man inte reglera sådant i lag. När diskussionen var aktuell var det grövre brott, misshandel och liknande som var exemplen. Självklart aldrig fortkörning!

Tycker vi har bra poliser och tycker att vi låter dem sköta det här eftersom de har rätt att göra det och för att de vet och kan!
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: En sommarsaga

Tycker den här diskussionen yrkesförare kontra vardagsbilisten/ husbilsåkaren, verkar lite ansträngd och kanske rent av lite provokativ. Sett ur båda perspektiven! Tycker det är lite tråkigt!

Lyssnar alltid på radion om nätterna. Där ringer det yrkesförare titt som tätt och klagar på hur illa "Svensson" kör. Vad de flesta av oss menar när vi säger "yrkesförare" menar vi förare av den tunga trafiken. Så gör även jag.
Inte många som tänker på alla oss som kör personbil men likväl kör i jobbet.

"Nu börjar helvetet med de där husvagnarna"; "Kan inte folk lära sig att gasa"; "Gamla gubbar ska inte vara på vägarna", o s v.
Vad de flesta säkert kan skriva under på, är att det har blivit tuffare ute på vägarna. Det går fortare. Det är mer stress. Det är mer irritation. Om det beror på arbetsgivaren/ åkaren, det allmänt uppskruvade läget i samhället, politiker, bilarnas bättre prestanda, eller nåt annat, ska jag låta vara osagt. Ärligt talat bryr jag mig inte heller. Jag kan ändå inte göra nåt åt det.

Och handen på hjärtat: Alla vi som trots allt har kört på vägarna i åtskilliga år. Visst har det ändrats? Själv har jag kört bil i 32 år och uppskattningsvis 200 000 mil. Jag har inte krockat själv eller orsakat någon olycka. Förutom under tävling, där det hände några gånger varje år. :D Varje gång var det mitt eget fel! Det var jag som körde över min förmåga. Ett obestridligt faktum! Det goda det förde med sig, var att jag lärde mig var min och bilens gräns gick! Även om det frestade både plånboken och kroppen. Det är något jag trots allt har nytta av än idag.

En sak jag dock inte kan förstå. Varför ska man ligga så jäkla nära framförvarande? Det gäller både personbilar, husbilar, lastbilar och bussar.
När vi åkte på semester började vi med att bryta mot lagen: Jag låg på 85 på en 80-väg med husbilen (enligt GPS:en). Det tog inte lång stund innan jag hade en långtradare i häcken. Han lade sig inte bara "två meter" bakom, utan han skulle nödvändigtvis köra om också! Tror han tjänade en halv minut eller så de milen som återstod till Växjö. Varför?

För att jämna till det hela: Ni har säkert liksom jag, sett en skugga av en personbil bakom er husbil? Han/ hon ligger så nära att det inte finns en chans att se bilen i sig utan bara själva skuggan. Han har inte en möjlighet att se något förbi den "stora" husbilen! Han får chansa och sticka ut näsan för att se om det kommer någon när han ska köra om.
Ni som kör lastbil ser det säkert dagligen?

Nu är jag kanske den som kastar sten i glashus. Jag är - enligt många - en notorisk brottsling i personbilen. Jag kör för fort. Jag ser ingen anledning att stanna helt vid stopp kl. 02:30 när det inte finns en bil på "flera km".
Det finns lagar och det finns idiotiska lagar. Därmed inte sagt att man har rätt att bryta mot de sistnämnda! En bra lag för någon är en korkad lag för någon annan.

Om "80-trafiken" kör i 90, bryr jag mig personligen inte om. Inte heller om "90-trafiken" kör i 110. Oftast är det mer situationen och vägens beskaffenhet som avgör vad som är lämpligt för tillfället. Man kan inte köra i 90 när det är snömodd. Motsvarande kan man köra både 100 och 110 utan att riskera särskilt mycket när vägarna är tomma från trafik och torra och fina.
Detta kan man inte kan lagstifta om.
Jag kan inte förlika mig med att man sänkte hastigheten till 80 på många vägar. Jag ser ingen logik i det och kan därför inte hålla denna hastighet heller om förutsättningarna tillåter.

Vad jag anser är oändligt mycket allvarligare, är de där idiotomkörningarna! De där som ligger på på både 80 och 90 genom samhällen! De som kör på fyllan! De som kör utan körkort! De som är höga! De som ligger precis kloss bakom! De där som kör avställda bilar!
Och ett ökande irritationsmoment: Man sätter på helljuset innan mötet! Ofta långt innan! Är man mörkrädd eller vad? Detta gör alla kategorier förare: lastbilar, personbilar, polisen...
Säger som en lastbilschaufför sa i radion: "Det händer ingen olycka på den sekunden även om man väntar med att blända upp!"

Tänk på att ingen är felfri! Inte du och definitivt inte jag!

Men...det är ju bara jag och vad jag tycker.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: En sommarsaga

Jag kan inte förlika mig med att man sänkte hastigheten till 80 på många vägar. Jag ser ingen logik i det och kan därför inte hålla denna hastighet heller om förutsättningarna tillåter.

Jag har också svårt att förlika mig med de nya 60- och 80-vägarna. På vissa vägavsnitt kan hastighetsgränserna variera så mycket att man till slut inte har en aning om vilken hastighet som råder.

Därför brukar jag använda appen iGo Primo när jag kör på okända vägar för att hålla reda på fartgränserna. Den varnar när jag kör för fort och det händer oftare än jag trodde.
Navigon har tyvärr inte uppdaterats med 60 och 80 på flera vägavsnitt.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 5322

Guest
Sv: En sommarsaga

Kan bara hålla med dig, Knarrevik. De nya hastigheterna är vansinne! Om jag minns rätt så byter det hastighet åtta gånger på sju km längs E22 mellan Mörrum och Norje.
Kanske dags för oss också att ladda ner appen du nämnde?
 
F

F.d. 7747

Guest
Sv: En sommarsaga

trafikolycka_Nordmaling_3_468.jpg
Foto: Stefan Hammar

Svårt skadad i olycka

Uppdaterad kl. 22:20
Efter klockan sex på lördagskvällen fick SOS alarm om en singelolycka med bil, där föraren klämdes fast i bilen och är medvetslös
:wideeyed:Tyvärr händer det tråkiga och onödiga olyckor varje dag .
Ingen transportarbetare var dock inblandad !
Artikeln är saxad ur VK idag
 
F

F.d. 7747

Guest
Sv: En sommarsaga

Crossförare på IVA

Uppdaterad kl. 22:25
Strax innan klockan fem på lördags eftermiddagen inträffade en trafikolycka med en crossmotorcykel i inlandet.
Läs mer Kommentera





Två bilar i krock

Två bilar krockade mellan Fredrika och Åsele strax efter klockan fem på lördagseftermiddagen.
Läs mer

:wideeyed:Flera tråkiga olyckor där endast privatpersoner varit inblandad , som tur är överlavde dom inblandade , inga transportarbetare var inblandade .
Artiklarna står att läsa mer om i dagens VK.
 
F

F.d. 7747

Guest
Sv: En sommarsaga

Sorseleolycka_1_468_lasarbild.jpg


Singelolycka utanför Sorsele

Vid klockan fyra på lördags eftermiddagen fick SOS alarm om en singelolycka utanför Sorsele.
Enligt SOS väjde föraren i bilen för vilt och körde av vägen mellan Sorsele och Storuman. Ambulans från Sorsele finns på plats och håller på att se över vad som hänt och hur skadad personen är, beroende på tillståndet hos föraren beslutar ambulanspersonalen vart den skadade föraren ska föras.

Hanna Degerström

:wideeyed:Även denna artikel har jag saxat från dagens VK
Ingen transportarbetare inblandad .
 
F

F.d. 7747

Guest
Sv: En sommarsaga

Gunnar_3_468.jpg

Cyklister drabbas hårdast

Cyklister och gångtrafikanter är de i särklass mest utsatta grupperna i trafiken. De var inblandade i mer än hälften av fjol­årets svåra trafikolyckor i Umeå

:wideeyed:Inte bara bilister som som orsakar olyckor i trafiken .
Ännu ett exempel ur dagens VK
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: En sommarsaga

Vad jag förstår (och det är inte så mycket enligt mina belackare) så beror sänkningen av hastighetsgränserna bl.a. på trafikanternas bristande respekt för varningsskyltar.

Ett exempel! Förr i tiden, när det inte fanns några hastighetsbegränsningar över huvud taget, så varnades det på vägarna för korsande vilt. Varningstavlor sattes upp och respekterades till en början men så småningom upptäckte folk att risken var ganska liten att köra på vilt och så ökade man hastigheten tills olyckan inträffade. Hastighetsbegränsningar infördes och viltstängsel sattes upp efter vägarna till stora kostnader för att bringa ner olycksantalet. Verkningarna av dessa åtgärder var dock begränsade och eftersom folk helt enkelt körde för fort på vägarna så görs nu försök med sänkta hastigheter på olika vägar i Sverige. Jag tycker faktiskt att även djuren ska ha möjlighet att korsa vägar utan att riskera sina liv! Miljöaspekten ska man inte heller glömma bort här!

F.d. "Vägens riddare" går i bräschen med sin arroganta brist på respekt för Trafikförordningen med bl.a. notoriska hastighetsöverträdelser! "Kan dom så kan vi" tycks folk resonera. Vad ska dom stackars lagstiftarna göra för att folk ska begripa meningen med regler i trafiken. Nästa steg blir kanske just tvångstyrning av fordonens hastighet per GPS! Jag tror inte det dröjer så länge till. Tekniken finns!

Jappe

PS. I min enfald trodde jag länge att viltstängslen kom till för att skydda djuren mot människans framfart i naturen. Nu vet jag bättre. Tydligen är viltstängslen till för att skydda våra "fina" bilar och vid mycket oaktsam körning (hög fart) även människorna i desamma! DS.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 7747

Guest
Sv: En sommarsaga

Många olyckor på kort tid

Ovanligt många trafikolyckor har skett på länets vägar i helgen.
Enligt vakthavande polisbefäl Ebbe Nyberg är det många faktorer som ligger bakom olyckorna.
- En del har väl kört för fort, säger han.
Dessutom är det mycket trafik ute på vägarna runt om i länet i helgen.

Den vuxna mannen som skadades allvarligt efter en singelolycka i Nordmaling ligger fortfarande kvar på intensivvårdsavdelningen i Umeå. Så även den 20-åriga crossmotorcyklisten som var med i en olycka i Åsele. Personal vid IVA vill i nuläget inte kommentera männens tillstånd

:wideeyed:Även den här artikeln har jag saxat ur dagens VK , och jag hade lika gärna kunnat hitta liknande artiklar i tidningar över hela sverige ,
Jag tycker att det är jättetråkigt att människor skadar sig eller skadas i trafiken , samtidigt som jag vill peka på det faktum att det är inte transportarbetarna i sverige som ligger bakom allt som händer ute i trafiken ,
Sen en liten fundering ikring ämnet som som du Jeppe ju faktiskt startade hur kunde du halka in på , hemtjänsten i sverig , våldtäckter , misshandel och övergrepp , visserligen ansåg du och anser fortfarande att transportarbetarna i sverige till 99% består av kriminella , så håll dig då till ämnet , annan brottslighet får du väl ta upp i en ny tråd .
Nu ska jag gå i det vackra vädret och bara njuta hoppas att all ni andra också får göra det .
Rulla Lugnt !
 

anytec

HBK Medlem
Inlägg
587
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2024
Sv: En sommarsaga

Jag har också svårt att förlika mig med de nya 60- och 80-vägarna. På vissa vägavsnitt kan hastighetsgränserna variera så mycket att man till slut inte har en aning om vilken hastighet som råder.

Därför brukar jag använda appen iGo Primo när jag kör på okända vägar för att hålla reda på fartgränserna. Den varnar när jag kör för fort och det händer oftare än jag trodde.
Navigon har tyvärr inte uppdaterats med 60 och 80 på flera vägavsnitt.
Jag köpte denna AD-Teknik AB - Bobrik fartvarnare ISA, kameravarnare och elektronisk körjournal
då får jag bättre koll på hastighetsgränserna lätt att flytta tex mellan lastbil och hb
klarar 12-24v
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: En sommarsaga

Ett sätt att minska antalet olyckor är att på något sätt försöka komma åt gruppen 18 - 24-åringar som tydligen står för en stor del av trafikolyckorna. Hur det ska gå till, vet jag inte.

Tuffare körkortsutbildning där även kraven på elevernas mognad blir hårdare kanske är en väg att pröva. Många menar att körkortsinnehav är en mänsklig rättighet och i det perspektivet är väl kraven idag för lågt ställda kanske.

Hur som helst så tror jag inte lagstiftarna primärt vill jävlas med trafikanterna när begränsningarna i trafiken införs. Jag skulle inte bli förvånad om det förhöll sig så att Vägverket m.fl. instanser som jobbar med dessa frågor har kunskaper i ämnet som vida överstiger den enskilde trafikantens!

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 5322

Guest
Sv: En sommarsaga

Hur man ska "komma åt" 18-24 åringar?
Ett sätt kanske skulle kunna vara att inte tillåta hur stora motorer som helst?
Är det verkligen rimligt att jag med nytaget körkort, ska kunna köra en bil med 300 HK och mer? Man kan inte hantera dessa!
På min - eller jag ska kanske säga "vår" tid - hade bilarna under 100 Hk. Ofta inte mer än 80.
På vår högerstyrda, privata Golf diesel har turbon havererat. Tro mig. Det går inte fort!!! Ca en km för att komma upp i 90! Inte lätt att köra ihjäl sig med den. :D

Idag kan man inte ta körkort på lätt MC och köra tung. Eller? Det kanske bara har med åldern att göra? Osäker vad det gäller det.
 
B

Boxer

Guest
Sv: En sommarsaga

Jag är också transportarbetare men på järnvägen. Där har alla förare två fortbildningsdagar varje år. Det görs en sammanställning av alla incidenter och ev olyckor som varit. Detta sammanställs i en utvärdering av vad som brister i kunskaper och attityder. Fortbildningen görs med utgångspunkt från detta plus att nya trafikregler gås igenom. Dagarna avslutas med ett kunskapsprov. Den som ev inte får godkänt resultat blir avstängd och får plugga teori ett tag samt göra ett nytt prov.
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: En sommarsaga

Ett sätt att minska antalet olyckor är att på något sätt försöka komma åt gruppen 18 - 24-åringar som tydligen står för en stor del av trafikolyckorna. Hur det ska gå till, vet jag inte.

Tuffare körkortsutbildning där även kraven på elevernas mognad blir hårdare kanske är en väg att pröva. Många menar att körkortsinnehav är en mänsklig rättighet och i det perspektivet är väl kraven idag för lågt ställda kanske.

Hur som helst så tror jag inte lagstiftarna primärt vill jävlas med trafikanterna när begränsningarna i trafiken införs. Jag skulle inte bli förvånad om det förhöll sig så att Vägverket m.fl. instanser som jobbar med dessa frågor har kunskaper i ämnet som vida överstiger den enskilde trafikantens!

Jappe
18-24 åringar..stämmer men, när man läser vissa trådar här på forumet så är det kanske inte så konstigt, för här finns ju "gubbar" som vill ta bort övervakningen på våra vägar..och vad ger det för signaler till ovan nämnda åldersgrupp???
Jag tror att vi "gubbar" m.fl. har ett stort ansvar till våra barn och ungdomar att föregå med goda exempel på hur vi skall bete oss i trafiken, att man sedan "skärper" till körkortsutbildningen är säkert ett plus!

Pilot
 
F

F.d. 7747

Guest
Sv: En sommarsaga

18-24 åringar..stämmer men, när man läser vissa trådar här på forumet så är det kanske inte så konstigt, för här finns ju "gubbar" som vill ta bort övervakningen på våra vägar..och vad ger det för signaler till ovan nämnda åldersgrupp???
Jag tror att vi "gubbar" m.fl. har ett stort ansvar till våra barn och ungdomar att föregå med goda exempel på hur vi skall bete oss i trafiken, att man sedan "skärper" till körkortsutbildningen är säkert ett plus!

Pilot
:wideeyed:Det är med allt större förvåning jag tar del av hur den här debatten , svänger hela sagan skrevs av mig för att jag rent ut sagt blir förbannad över att en massa klubbkamrater som inte har varit i närheten av eller ens kommit ikontakt med olika fordonsslag inom transportnäringen tycks sig ha så stora kunskaper om densamma , så att vilkat argument och fakta man än lägger fram för alla dessa besserwissers finns det inga argument som biter .

Jag vill att ni lägger fakta på bordet från ex. vis Trafiksäkerhetsverket när ni framför era allt mera absurda påstående om att yrkesgruppen transportarbetare utgörs av 99% kriminella .

På dom exempel som jag saxade ur VK i morse den 17 juli var inga transportarbetare inblandade , i själva olyckan , förutom då när ambulandförare , helikopterförare , polis och ambulanspersonal , ryckte ut för att rädda liv , under sin så kallade yrkes utövning och så slutligen bärgaren som fick komma och ta hand om skrotet . ,jag kan från säker källa påstå att några större kriminella handlingar utfördes inte av någon av ovannämda grupper trots att samtliga framförde olika former av transportfordon .
Dom som var inblandade i ovanstående olyckor var i bara ett av fallen en 20 åring det var han med krosscykeln , övriga olycksdrabbade hade uppnått högre ålder än så , varken transportarbetare eller för den delen vanliga vardagsbilister öskar sig olyckor vare sig i trafiken , på fabriken , bygget mm.
Bäst vore ju om aldrig någon skulle skadas eller förolyckas för även en obetydlig notis om en olycka i lokaltidningen som drabbar en enskild människa kan ju ge stort besvär och ett långt lidande .
Visst kan vi skapa massor med ny lagstiftning i sverige och visst kan vi fota varandra ända in i döden med medhavda kameror , visst kan vi bygga in GPS i samtliga fordon , låta bygga en stor övervakningscentral som bemannas dygnet runt osv.
Men jag tycker nog ändå att det enklaste och billigaste sättet till att börja med skulle vara att lagstifta om en varvtalsregulator i samtliga fordon där motorn skulle slå av och strypas vi hastigheter över 110 Km/tim utryckningsfordon undantagna .
Tekniken är redan nu välbeprövad och sitter i te.x alla sveriges lastbilar , så med en kostnad av några tusenlappar per fordon skulle vi redan då få en mycket säkrare trafik , för oavsett fordonets motorstorlek kan ju inte farten överskridas .
För er som fortfarande svävar i okunskap vill jag bara tillägga att motorn på en lastbil stryps någonstans mellan 85-87 Km/tim.
:yes:Rulla Lugnt !
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: En sommarsaga

För er som fortfarande svävar i okunskap vill jag bara tillägga att motorn på en lastbil stryps någonstans mellan 85-87 Km/tim.

Hur kan det då komma sig att tunga lastbilar kör i 100 på E6 i Bohuslän? Gäller inte strypningen öststatsbilarna?

Som yrkeschaufför kan detta faktum inte vara helt okänt för dig?

Som jag tidigare har nämnt har jag inget emot att även tunga lastbilar fick köra i 90 för att få en jämnare trafikrytm men antagligen skulle detta innebära farter på 100-110!
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: En sommarsaga

Håller med Anders här. Hur kan man köra om en bil som bevisligen kör 85 om lastbilen är strypt vid max 87? Visst teoretisk går det men i praktiken?
Lastbilen jag tänker på var svensk. Gäller det ALLA bilar? Går det att manipulera?
Förr kunde man kröka färdskrivarnålen så att den visade mindre. Kanske går att göra nåt liknande idag?

Brukar hävda att om man kan hitta på ett system, kan man även hitta på ett mot-system.

Ta det inte som ett påhopp! Jag är bara nyfiken!
 
F

F.d. 7747

Guest
Sv: En sommarsaga

Hur kan det då komma sig att tunga lastbilar kör i 100 på E6 i Bohuslän? Gäller inte strypningen öststatsbilarna?

Som yrkeschaufför kan detta faktum inte vara helt okänt för dig?

Som jag tidigare har nämnt har jag inget emot att även tunga lastbilar fick köra i 90 för att få en jämnare trafikrytm men antagligen skulle detta innebära farter på 100-110![/quote
:wideeyed:Ja du med vilken hastighet öststastatstradare framförs på E6 i Bohuslän har ju jag ingen kunskap om , precis som du har små kunskaper om vilken fart timmerbilarna mellan västerbottens inland ner till kusten håller , men om nu så är fallet att hastigheterna på E6:an ligger på 100Km/tim eller mer borde man väl daglig dags kunna sätta in en polispatrull med radar som fångade in dom som flugor på en sockerbit .
Varken du eller jag vet eller kan lagstifta om vad öst stats lastbilarna ska ha för form av motorstrypning det är nog upp till varja lands trafiksäkerhets deppertement att lagstifta om .
Men om nu alla framförs över 100 km/tim i bohuslän så borde det ju vara en bra kassa ko för staten .
Tyvärr har jag heller ingen statestik över hur många östatstradare som åker dit för fortkörning i bohuslän kontra övrig trafik .
Jag kan glädja dig med att jag är ingen tradarchaffis , utan en en tacksam pensionerad tidsmillionär som gör precis som jag vill , och har förmånen att få tillbringa vintrarna i husbil nere i Spanien .

Tycker du inta att det vore ett väldigt billigt och effektiv sätt att få ner olycks statestiken på våra vägar om vi fick en lagstiftning som begränsade alla fordonstyper via en billig varvtalsregulator till att kunna framföras i max 110 Km/tim ?

Lastbilarna behöver ju inledningsvis inte byggas om dom har ju redan vartalsregulator som begränsar farten till någonstans mellan 85-87 km/tim , vad avser öststatsfordon och kraven på dessa måste det nog till en överstatlig överenskommelse , du och jag kan nog inte göra så mycket åt övrig trafik vare sig i öststaterna eller i övriga europa .

Vi kan ju börja med dom billiga och enkla åtgärderna här hemma innan vi ger oss på övriga världen .

:wideeyed:Rulla Lugnt !
 
F

F.d. 7747

Guest
Sv: En sommarsaga

Håller med Anders här. Hur kan man köra om en bil som bevisligen kör 85 om lastbilen är strypt vid max 87? Visst teoretisk går det men i praktiken?
Lastbilen jag tänker på var svensk. Gäller det ALLA bilar? Går det att manipulera?
Förr kunde man kröka färdskrivarnålen så att den visade mindre. Kanske går att göra nåt liknande idag?

Brukar hävda att om man kan hitta på ett system, kan man även hitta på ett mot-system.

Ta det inte som ett påhopp! Jag är bara nyfiken!
:wideeyed:Huru vida dom går att manipulera varvtalsregulatorer eller inte i våra svenska lastbilar har jag tyvärr ingen kunskap om däremot så vet jag att inom dom stora etablerade åkerierna , så funkar grejorna som dom ska .
Regulatorn är ju inget som du själv som hemmapulare bygger in i din bil.
Kanske någon bilmek här som håller på med tunga fordon har kunskap om detta .
Rulla Lugnt !
 
Toppen