• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Driva Dometic Freshjet på batteri

peter_blågräs

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
40147
Medlemskap
2026
Jag vill koppla min luftkonditionering så att jag kan köra den från batteribanken varma dagar. Idag fungerar den bara om jag är kopplad till landström.

Jag har 400 Ah litium, inverter på 1800 W och snart 580 W solceller, jag räknar med att det räcker till.

Är det någon som kopplat så och/eller kan berätta vad det skulle innebära, och ifall det är något som är rimligt att göra själv?
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
2.010
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2025
Vi begärde det på våra Hymer som vi haft. Det fungerar bra men inte så många timmar i taget. Vi har nu 220 W solceller och 300 Ah Litium + 95 Ah AGM till bodelen, booster mellan startbatteri och bodelsbatterier. Nu har ju Hymer ett konstigt batterisystem med blandat AGM och Litium till bodelen. Det tar onödigt lång tid att ladda vid körning och från solcellerna då AGM-batteriet tydligen ska laddas först och sedan Litiumbatterierna.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
2.411
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Vi begärde det på våra Hymer som vi haft. Det fungerar bra men inte så många timmar i taget. Vi har nu 220 W solceller och 300 Ah Litium + 95 Ah AGM till bodelen, booster mellan startbatteri och bodelsbatterier. Nu har ju Hymer ett konstigt batterisystem med blandat AGM och Litium till bodelen. Det tar onödigt lång tid att ladda vid körning och från solcellerna då AGM-batteriet tydligen ska laddas först och sedan Litiumbatterierna.
Går det inte att byta till lithium på alla batterier
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
10.019
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Att blanda bly och lfp är inget konstigt i sig, det sker i de flesta husbilar så fort man startar motorn och skiljereläet slår till, vilospänningen i lfp funkar även som underhållsladdning för bly ifallde sitter i samma bank
Det märkliga är det här med prioritering av laddningen, ifall det nu är en sådan(?) undrar hur de fått till det.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.919
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Är det någon som kopplat så och/eller kan berätta vad det skulle innebära, och ifall det är något som är rimligt att göra själv?
Ja. jag har detta.
Jag har 560Ah LFP och 1800 w installerad solpaneleffekt.
Det går att köra ACn med solel i realtid på mitt system mellan ca 9-10 till ca 16-17 på dagen.

Om det är rimligt för dig kan jag inte uttala mig om, men jag har byggt/installerat hela mitt system själv.

Min golvmonterade AC drar ca 80A ur batteriet. 580w solceller räcker inte för att driva din AC i realtid (utan att ta energi ur batteriet).
 

peter_blågräs

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
40147
Medlemskap
2026
Ja. jag har detta.
Jag har 560Ah LFP och 1800 w installerad solpaneleffekt.
Det går att köra ACn med solel i realtid på mitt system mellan ca 9-10 till ca 16-17 på dagen.

Om det är rimligt för dig kan jag inte uttala mig om, men jag har byggt/installerat hela mitt system själv.

Min golvmonterade AC drar ca 80A ur batteriet. 580w solceller räcker inte för att driva din AC i realtid (utan att ta energi ur batteriet).
Tänker huvudsakligen stötvis körning under riktigt varma dagar i Sverige, och mest för att sänka några grader till rimliga nivåer.

Hur kopplade du AC:n till batterierna?
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.919
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Min golv-AC är original kopplad till invertern.
För tak-ACn använder jag ett väggutag som är kopplat till ivertern, jag har uttag kopplade både "endast stolpe", och "stolpe + inverter".

Har du inga väggutag kopplade till ivertern, rekomenderar jag att du anlitar en elektriker som kan fixa systemet åt dig.
Ta inte ill upp, men behöver du ställa dessa frågor bör du inte ge dig in på att dra nya 230v installationer.
 

DavidS

HBK Medlem
Inlägg
175
Kommun
Falköping
HBK-Nr
21307
Medlemskap
2025
Vi begärde det på våra Hymer som vi haft. Det fungerar bra men inte så många timmar i taget. Vi har nu 220 W solceller och 300 Ah Litium + 95 Ah AGM till bodelen, booster mellan startbatteri och bodelsbatterier. Nu har ju Hymer ett konstigt batterisystem med blandat AGM och Litium till bodelen. Det tar onödigt lång tid att ladda vid körning och från solcellerna då AGM-batteriet tydligen ska laddas först och sedan Litiumbatterierna.
Hej.
Jag vet inte hur de kopplat ditt elsystem men det är inte riktigt så det ska fungera. Vi har det också och tillsammans med vår dcdc pytsar den i 50A i timmen där det mesta går till Li-delen i och med att det har minst motstånd. När vi sedan behöver mycket ström kombineras Li och Agm så att inte Lithiumbatteriets begränsade förmåga att skicka högre strömmar begränsar. Deras teori vilket fungerat för oss är att man ska ha kvar fördelarna hos båda batterityperna men begränsa de mindre bra, om jag förstått det rätt Med vänlig hälsning, DavidS
 

peter_blågräs

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
40147
Medlemskap
2026
Vilket oerhört puckat svar! Varför frågar du efter råd överhuvudtaget?
Jag frågar om praktiska råd i en specifik fråga och får kastat i ansiktet att jag är okunnig och ska låta bli i att göra något alls. Två gånger. På oerhört lösa grunder dessutom. Det är inget jag gillar och jag visar att beteendet är oönskat, vilket du tycker är puckat. Din åsikt är helt i sin ordning, och nu har du fått svar på frågan. Jag vill släppa diskussionen om mitt agerande och, om möjligt, få hjälp med min ursprungliga fråga nu.
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2026
Uttag har jag redan. Jag är mer frågande till hur mycket meck det är att demontera kåpor m.m. på AC:n så att man kommer åt att koppla ledningarna från invertern.
Du ska inte in i AC'n och röra, den har ju redan sin anslutningskabel inkopplad. Eventuella ändringar fixar du i andra ändan av den kabeln. Har du inte redan flera sparata 230V grupper så behöver du lägga upp en som du ansluter till Invertern via ett skiljerelä. På den gruppen kan du ha AC'n fast inkopplad eller via vägguttag och givetvis vägguttag för andra prylar. Sedan får du själv hålla koll så att du inte överlastar invertern genom att ex, starta en hårtork när AC'n är igång. Det kan inte ha all 230V på samma grupp, då du inte vill köra batteriladdning, kylskåp, värme osv via invertern.
Detta jobb är precis som @Michael S skriver ett jobb för en behörig elektriker.
Hälsningar
Peter
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.879
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Jag frågar om praktiska råd i en specifik fråga och får kastat i ansiktet att jag är okunnig och ska låta bli i att göra något alls. Två gånger. På oerhört lösa grunder dessutom. Det är inget jag gillar och jag visar att beteendet är oönskat, vilket du tycker är puckat. Din åsikt är helt i sin ordning, och nu har du fått svar på frågan. Jag vill släppa diskussionen om mitt agerande och, om möjligt, få hjälp med min ursprungliga fråga nu.
Du har fått svar, flera gånger, men verkar inte förstå dem.
 

peter_blågräs

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
40147
Medlemskap
2026
Du ska inte in i AC'n och röra, den har ju redan sin anslutningskabel inkopplad. Eventuella ändringar fixar du i andra ändan av den kabeln. Har du inte redan flera sparata 230V grupper så behöver du lägga upp en som du ansluter till Invertern via ett skiljerelä. På den gruppen kan du ha AC'n fast inkopplad eller via vägguttag och givetvis vägguttag för andra prylar. Sedan får du själv hålla koll så att du inte överlastar invertern genom att ex, starta en hårtork när AC'n är igång. Det kan inte ha all 230V på samma grupp, då du inte vill köra batteriladdning, kylskåp, värme osv via invertern.
Detta jobb är precis som @Michael S skriver ett jobb för en behörig elektriker.
Hälsningar
Peter
Tack Sandstroem för ett utmärkt svar. En väl underbyggd och motiverad förklaring som håller sig till ämnet, och som förklarar även det som inte är uppenbart.

AC:n var installerad när vi köpte husbilen. Jag inbillar mig att husbilens värde behålls bättre om jag låter den sitta kvar, även om jag inte kan använda den så mycket. Jag kommer nog att istället sikta på en Maxxfan till takluckan i badrummet.
 
Senast ändrad:

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.879
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Tack Sandstroem för ett utmärkt svar. En väl underbyggd och motiverad förklaring som håller sig till ämnet, och som förklarar även det som inte är uppenbart.

AC:n var installerad när vi köpte husbilen. Jag inbillar mig att husbilens värde behålls bättre om jag låter den sitta kvar, även om jag inte kan använda den så mycket. Jag kommer nog att istället sikta på en Maxxfan till takluckan i badrummet.
Vi har för första gången inte AC i husbilen. Vi kör MaxxFan istället sedan 2 år tillbaka. Ett år i Kroatien och i fjol i Frankrike och Spanien. fungerar förvånansvärt bra, tillsammans med lite andra åtgärder för att hålla bilen sval. Vi saknar inte AC:n
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2026
Kan bara stämma in i kören, vi hade en MaxxFan på förra bilen förbaskat mycket mer användbar än den AC vi har nu. Helst skulle jag vilja ha båda två, AC har ju sin förtjänst om man behöver kyla ner en bil som stått i gassande sol hela dagen.
Hälsningar
Peter
 
Toppen