Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Hej.Motorlampa P 0238, turbo boost sensor A, någon som vet var denna sensor är placerad på FIAT? någon med samma problem,lösning?
Hittade denna bild på ett fiatforum, skall sitta under oljestickan,stämmer det med din placering,det finns ju två och denna skall vara AHej.
Nyss bytt den på min var lite mek men gick köpte den från Trodo men finns på fler ställen. Har en Fiat 2014 hittade med hjälp av google
kan kolla om jag hittar bilden men det var mkt trångt kommer jag ihåg.
Mvh P
Då byter vi en ny del ,luftmassemätare, detta TROR verkstaden är problemet, felkod 238,401,402Följetongen fortsätter nu är felkod P238 borta efter byte av,turboreglerenhet, samt trycksensor.
Får nu istället P402 EGR ventil, bilen går ned i limphome, efter återstart går den normalt,efter ett tag varnar farthållaren och kopplar ur, nu in på verkstad för ny felsökning
Kolla om anslutningen är lös till EGR eller luftmassemätaren. Det kan vara någon kabel som har lossnat i samband med att turbon fixades. Det är lätt att komma åt någon kabel när det är trångt.Då byter vi en ny del ,luftmassemätare, detta TROR verkstaden är problemet, felkod 238,401,402
Turbon har aldrig rörts, verkstaden byter delar efter felsökningar,passerat 17000kr nu, maskinskadegaranti får en massa nya delar,just nu går bilen som den ska……Kolla om anslutningen är lös till EGR eller luftmassemätaren. Det kan vara någon kabel som har lossnat i samband med att turbon fixades. Det är lätt att komma åt någon kabel när det är trångt.
Euro6 -17, bla. dubbla EGR ventiler för att klara avgaskraven,sedan fick även FIAT gå över till Adblue,avgasreningen är den svaga delen på dessa motorer,mekaniskt inga problem.Vad har du för årsmodell/Euroklass?
Ja det är ju ett mer komplext system än i de tidigare bilarna med Euro 5. Och felmeddelanden kan vara oprecisa eller visa på ett följdfel av något annat så inte så lätt att hitta grundorsaken alla gånger. Du visade i tidigare inlägg en bild från ett Fiatforum. Har du också sett den långa tråden om just bilar med dubbla EGR? Den är förstås lite spretig och blandar både fakta och gissningar men uppenbarligen förekommer det tyvärr att bilar med det systemet fått problem pga trasigt partikelfilter, vilket lett till igensättningar i kretsen för lågtrycks-EGR. Nytt partikelfilter kostar en hel del så förhoppningsvis handlar det om något mindre dyrt i ditt fall! Fiats anvisning för att kolla partikelfiltret inkluderar att koppla isär avgassystemet efter filtret, torka med en ren trasa i röret och kolla om den blir sotig. En enklare variant som också ger en fingervisning är ju att göra samma sak i avgasrörets slut. Lite smuts på trasan kan det bli men kraftigt sotad skall den inte vara. Har din verkstad gjort den kollen?Euro6 -17, bla. dubbla EGR ventiler för att klara avgaskraven,sedan fick även FIAT gå över till Adblue,avgasreningen är den svaga delen på dessa motorer,mekaniskt inga problem.
Nej dom har inte kollat avgasröret vad jag vet, men det är sotigt har jag noterat tidigare, ganska höga Kvärden vid besiktningenJa det är ju ett mer komplext system än i de tidigare bilarna med Euro 5. Och felmeddelanden kan vara oprecisa eller visa på ett följdfel av något annat så inte så lätt att hitta grundorsaken alla gånger. Du visade i tidigare inlägg en bild från ett Fiatforum. Har du också sett den långa tråden om just bilar med dubbla EGR? Den är förstås lite spretig och blandar både fakta och gissningar men uppenbarligen förekommer det tyvärr att bilar med det systemet fått problem pga trasigt partikelfilter, vilket lett till igensättningar i kretsen för lågtrycks-EGR. Nytt partikelfilter kostar en hel del så förhoppningsvis handlar det om något mindre dyrt i ditt fall! Fiats anvisning för att kolla partikelfiltret inkluderar att koppla isär avgassystemet efter filtret, torka med en ren trasa i röret och kolla om den blir sotig. En enklare variant som också ger en fingervisning är ju att göra samma sak i avgasrörets slut. Lite smuts på trasan kan det bli men kraftigt sotad skall den inte vara. Har din verkstad gjort den kollen?
Så här såg trasan ut i mitt fall, nästan rent så jag kunde andas ut tillsvidare...
Visa bilaga 235689
![]()
Ducato P0401 P0402 P0236 P0238 and limp mode its 2017 Euro 6, EGR changed, What do I check next | FIAT Ducato
Van is 2017 Euro 6 bought new , now with 26K on clock. Problems started this summer with dash engine light and code P0401 appeared on a country lane at low speed going into a corner so it would be low airflow going in to the engine as it wasn’t ‘working’. Bought FCR and cleared fault, happened...www.fiatforum.com