Lennart o Ninni
HBK Medlem
Bort
Senast ändrad:
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Har man hur mycket pengar som helst så är detta inget problem problem för er . Ni tillhör nog en av dom rikare på detta forumHej.
Tänkte att vi kunde diskutera priser i en husbilsaffär.
När man köper vanlig bil så går det att förhandla priset.
Men vi är på gång att byta vår husbil som vi haft i 7år och köptes ny, och då gick det att diskutera priset.
Idag titta vi på bil mellan 2,7 till 3 ,5 milj.
Det går inte ens att diskutera pris, de vill ha vad det står på prislappen minus värde på min bil.
Jag har aldrig i hela mitt liv betalat vad som står på prislappen utan man kan diskutera sig fram.
Senast idag för en bil på 3,6 milj så tackade han för sig om jag ville pruta, eller göra en bra affär för båda parter.
Då vad det en en ny bil års modell 2023, och en ny 2024 kostade 170 000 mer. Tycker att branchen är väldigt tuff i sina affärer.
Det gick ej att diskutera och då blir det ingen affär för mig, gick även att få bra pris på en ny Porsche förra året, varför inte få bra pris på en husbil som de har så stor provision på.
Tacksam för en diskussion om vad ni andra tycker om prisbilden.
Vill ha både kredit o debit svar.
Jo så är det, vet vad jag får för min bil, något under vad det begärs på blocket. Lättsåld Kabe vi har så det är ingen svår bil.Det är väl inte vad du betalar som räknas utan vad du ger emellan, eller? Får du tillräckligt för din gamla bil så spelar det väl ingen roll vad det står för nypris på kontraktet. Ett högt nypris kan ju även vara en fördel när du ska byta/sälja.
Varianten att köra 6 månader innan du tar in bilen i Sverige kan var problematiskt, exportskyltar,försäkring,gäller att kolla upp.Tänk även på att om ni köper bil utanför sverige måste den ha gått minst 600 mil o vart i trafik minst 6 månader tror jag att det är. Annars måste ni momsa in bilen i Sverige om ni köper helt ny bil, alltså typ 6% till på priset. Vilket gör det mindre spännande. Alternativt vara ute på semester i 6 månader o köra dom milen med bilen.
Ok, det gör ju det sämre, jag får se vad det blir av detTänk även på att om ni köper bil utanför sverige måste den ha gått minst 600 mil o vart i trafik minst 6 månader tror jag att det är. Annars måste ni momsa in bilen i Sverige om ni köper helt ny bil, alltså typ 6% till på priset. Vilket gör det mindre spännande. Alternativt vara ute på semester i 6 månader o köra dom milen med bilen.
Tycker att man kan skriva sakligt om man nu måste skriva. Men man vill inte känna sig hur lurad som helst vid byte.Har man hur mycket pengar som helst så är detta inget problem problem för er . Ni tillhör nog en av dom rikare på detta forum
Jo det gör det, farfarsregeln gäller.går inte att köra en tung tysk bil på B-kort.
Den dag du har betalt bilen så är bilen din, oftast vill handlarna i tyskland, italien att bilen ska va betald och sedan löser de milen och månaderna eller om du kör i Europa. Om du har betalt bilen så kommer SKV att kräva in momsen av dig, och är det så att de får reda på detta i efterhand så kommer det även försenings avgifter.Varianten att köra 6 månader innan du tar in bilen i Sverige kan var problematiskt, exportskyltar,försäkring,gäller att kolla upp.
Jag har också titta på fabriksny bil i Tyskland, vissa försäljare erbjuder att registrerar in bilen och köra 600 mil ,eller hyrköpa och att man själv kör milen utrikes, går inte att köra en tung tysk bil på B-kort.
En tung tyskREGISTRERAD husbil är väl inte registrerad som Personbil. Då gäller inte farfarsregeln.Jo det gör det, farfarsregeln gäller.
Har du länk eller annan dokumentation som styrker detta?En tung tyskREGISTRERAD husbil är väl inte registrerad som Personbil. Då gäller inte farfarsregeln.
Vad jag förstått är det bara i Sverige som husbilar är registrerade som Personbil. Är vi överens om det?Har du länk eller annan dokumentation som styrker detta?
Farfarsreglen är poppis. Tyskland har liknande regler som Sverige. Dock har de en begränsning på Max 7.500 kg. Vad det innebär för innehavare av ett svenskt körkort i körkorts- och försäkringssammanhang om man skulle vilja köra på tyska exportskyltar - vet ej - berörd får kolla.Har du länk eller annan dokumentation som styrker detta?
Tack för bra information.Jag har under åren importerat 8 personbilar i huvudsak från Tyskland eftersom jag bott och jobbat där.
Om du köper ny bil som privatperson (6 mån eller 600 mil) då ska du först betala tyska momsen, sen svenska momsen, med intyg att svenska momsen är erlagd kan tyska ÅF begära tillbaka den tyska momsen och sen skicka till dig - inte omöjligt med avdrag för hanteringen. Det innebär dock att du tar motpartsrisk på den tyska ÅF att han de facto skickar pengarna till dig. Alternativet vore att kontakta en importfirma som är momsregistrad i Sverige - peka på bilen - köp den - vad tar du för det eftersom dom som momsregistrerade kan köpa utan att betala den tyska momsen - det kostar så klart, men man slipper riskera att inte se 19% i återbetalning.
Varianten att köra ihop milen/tiden - inget som kan rekommenderas - se ovan - förmodligen finns all fakta för SKV att de faktiska förhållanden är nått annat. Hyra först - köpa sen - kan funka om dokumentationen och betalningarna reflekterar 2 helt rena steg - om ÅF tycker det är kul är en annan sak.
Slutligen - jag kan importera vanliga bilar, men husbil då ska det vara en rejäl besparing. Min svensksålda nya 2022:a var nog inne knappt 10 ggr på verkstad (både bodel och bildel) innan den var färdigbyggd. Det var inte friktionsfritt - det inkluderade information om hävning av köpte innan säljaren förstod.