Man tror man kan det här med husbilslivet men icke…
vi har haft alugasflaskor med utvändig fyllning i snart 6 år. Ett system som funkar kanon, speciellt då Vi gärna åker ner i Europa på våra turer. Med adaptrar så kan man fylla överallt, mycket smidigt. Nu skulle vi åka på vår första spanientur, som riktiga låtsaspensionärer (vi har några år kvar).
då packningen på denna långresa är större än vanligt så blir det riktigt trångt där bak i garaget på våran pössl plåtis, så då lägger jag adaptrarna till fyllningen i förardörrsfacket, för att slippa röja ur där bak då vi skall tanka. Vi har en och en kvarts tank då vi lämnar Sverige..
Stannar i Tyskland och tankar gas.. får i 28 liter. Då varje flaska rymmer 24 liter så har duokontrollen slagit över till flaska två..
tänker inte så mycket på det, utan reflekterar bara ”undrar om duokontrollen byter från två till ett ? ” sedan glömmer jag det hela och tänker inte mer på detta…
givetvis tar gasen slut mitt i natten, med två minus ute efter 4 dagar..
frugan skickar ut mig i mörkret, får lasta ur där bak, fryser som en hund, och med hjälp av ficklampa och frugans sminkspegelförsöker jag läsa av flaskorna. Mätarna sitter ovanpå flaskorna och är svåra att läsa av. Duokontrollen är på rött, men i upphetsningen så ser det ut som båda flaskorna är tomma…
vrider På duokontrollen, men inget händer… vi får lägga oss i den nu allt ”svalare” bilen med kläderna på och extra filtar. Den ende som sover gott är taxen Glenn, men han har päls
vaknar kl 06:30 och gör iordning bilen och får igång motorn så att vi kan skrapa frosten av rutorna på insidan..
kör ett antal mil och hittar en tapp längs vägen som det står GPL på, vad skönt, svänger in och tankar…
får i 24 liter !!
vilket betyder att flaska ett var FULL - tar på mig dumstruten direkt…..
nu en liten fråga till er som kan mer än mig.
jag vred duokontrollen till flaska ett där på natten, men inget hände. Behöver det vara gastryck o båda flaskorna för att byta ”tillbaka” eller hade jag bara dåligt tålamod där på natten.
när jag tankade hade jag stängt båda kranarna, vred duokontrollen igen till flaska ett, öppnade kranen på flaska ett, då hände inget, men när jag öppnade flaska två, så fungerade det och markören bytte från rött till grönt.
Eller hur funkar det ?
en liten bekännelse från Roses i Spanien…
vi har haft alugasflaskor med utvändig fyllning i snart 6 år. Ett system som funkar kanon, speciellt då Vi gärna åker ner i Europa på våra turer. Med adaptrar så kan man fylla överallt, mycket smidigt. Nu skulle vi åka på vår första spanientur, som riktiga låtsaspensionärer (vi har några år kvar).
då packningen på denna långresa är större än vanligt så blir det riktigt trångt där bak i garaget på våran pössl plåtis, så då lägger jag adaptrarna till fyllningen i förardörrsfacket, för att slippa röja ur där bak då vi skall tanka. Vi har en och en kvarts tank då vi lämnar Sverige..
Stannar i Tyskland och tankar gas.. får i 28 liter. Då varje flaska rymmer 24 liter så har duokontrollen slagit över till flaska två..
tänker inte så mycket på det, utan reflekterar bara ”undrar om duokontrollen byter från två till ett ? ” sedan glömmer jag det hela och tänker inte mer på detta…
givetvis tar gasen slut mitt i natten, med två minus ute efter 4 dagar..
frugan skickar ut mig i mörkret, får lasta ur där bak, fryser som en hund, och med hjälp av ficklampa och frugans sminkspegelförsöker jag läsa av flaskorna. Mätarna sitter ovanpå flaskorna och är svåra att läsa av. Duokontrollen är på rött, men i upphetsningen så ser det ut som båda flaskorna är tomma…
vrider På duokontrollen, men inget händer… vi får lägga oss i den nu allt ”svalare” bilen med kläderna på och extra filtar. Den ende som sover gott är taxen Glenn, men han har päls
vaknar kl 06:30 och gör iordning bilen och får igång motorn så att vi kan skrapa frosten av rutorna på insidan..
kör ett antal mil och hittar en tapp längs vägen som det står GPL på, vad skönt, svänger in och tankar…
får i 24 liter !!
vilket betyder att flaska ett var FULL - tar på mig dumstruten direkt…..
nu en liten fråga till er som kan mer än mig.
jag vred duokontrollen till flaska ett där på natten, men inget hände. Behöver det vara gastryck o båda flaskorna för att byta ”tillbaka” eller hade jag bara dåligt tålamod där på natten.
när jag tankade hade jag stängt båda kranarna, vred duokontrollen igen till flaska ett, öppnade kranen på flaska ett, då hände inget, men när jag öppnade flaska två, så fungerade det och markören bytte från rött till grönt.
Eller hur funkar det ?
en liten bekännelse från Roses i Spanien…