mlarsson74
HBK Medlem
Bilen är byggd utan utvändiga luckor in i dubbelgolvet vilket gör bilen väldigt tät och isolerad. De enda luckorna som finns är garageluckorna och sedan såklart för gasolen, men denna går inte in i bilen (Ingen förardörr). Jag har inte haft problem med -15 till -20 och enbart elpatron, möjligt att det gått lite gasol då denna ligger med som backup men jag har inte noterat att det gått åt någon nämnvärd mängd. Jag upplever att det blir extremt varmt på 3 kw, upplever samma värme på element som med gasolen. Vidare har de satt alden fram där den behövs som mest, då går det varmaste flödet ut direkt i sitt- och bildelen. Vi vill ha svalare i sovdelen vilket kan justeras. Upplever dock stor skillnad mellan 2 och 3 kw. Med 2 brukar jag behöva toppa lite med gasol om det är riktigt kallt. Men det drar inte så mycket gasol då. Dubbelgolvet upplever jag som något svalare än Dethleffsen jag hade. Tror Dethleffsen hade mycket element i dubbelgolvet som sedan skulle föra värmen uppåt. Denna har element i dubbelgolvet men mer för att hålla tankar mm på plusgrader och sedan sitter elementen mer direkt där du vistas. Har cirka 7 grader i dubbelgolvet när det är kallt ute. Värmerör går runt tankarna som ligger i dubbelgolvet och runt pumpen. En annan sak som jag sökte när jag köpte denna var att golvet är i typ glasfiber överallt, inte träskivor. Detta gäller även garaget som då inte blir lika känsligt. Jag har inte upplevt kondens i garaget vilket jag hade problem med i Dethleffsen. Jag la in en platonmatta i Dethleffsen vilket löste problemet där. Men det är inget dubbelgolv i garaget vilket leder till att om man har saker på golvet som sluter tätt finns säkert risk för kondens under. Jag har monterat skenor som jag monterat cykelställ mm på. Det finns en skidlåda på skenor som kan monteras likt cykelställen. Så för min använding fungerar det ypperligt och det finns ventilationshål och sedan går dubbelgolvet fram till garaget med ventilering och värme.Hur upplever du vinterkomforten i garage och dubbelgolv? Hur många minusgrader räcker elpatronen (3KW) till Alden?
Som jag tror någon skrev innan är det alltid prioriteringar. Det viktiga är att landa i vilken som passar just dig. Jag har lagt mycket tid på att hitta det som passar oss. Det som jag kan tänka mig kan upplevas som en baksida är att man inte kan lasta in i dubbelgolvet utifrån som man kan göra på många andra bilar. Jag har dock inte haft problem att få in allt i garaget och i de utvändiga lådor som jag beställde som utrustning. Vidare bör man ha cirkulationen på Alden på hela tiden när det är extremt kallt för att få ut allt i alla delar. Man brukar få varmvatten för att tvätta sig och diska men bör sätta på prio när man ska duscha.
En sak jag kanske hade övervägt är att det går att få ett tillval med någon typ av värmeboost i bildelen. Jag har det inte och vet inte exakt hur denna fungerar. I min sitter det element under stolarna och som jag skrev under sidorutor och fram under vindrutan. Jag har även lagt en tunn isolering, typ liggunderlag på den lilla del där ”bilens” golv kommer fram så det fungerar bra för oss. Men om det är extremt kallt kan jag tänka mig att det är ofrånkomligt att bilen läcker igenom kyla. Vet inte vilka temperaturer som kan bli aktuellt för er.
Lycka till med dina efterforskningar och återkom gärna om du har fler frågor.
Vänligen Michael
//kan komplettera mitt svar ovan om kondens på framruta. Det är ett problem som jag tror alla får brottas med i någon grad. I min Arto är det ett element i mellanrummet mellan jalusin som för övrigt isolerar bra. Men det blir kondens ibland. Enda sättet att eliminera det helt är att täcka utsidan. Jag har dock satt in två datafläktar som cirkulerar värmen och det fungerar då ganska bra sen höst och tidig vår. Vårt problem är nattetid när vi sover alla fyra. Om vi bara är två brukar det inte bli ett problem. Kärcher fönstertvätt, den nya modellen fungerar perfekt att ta bort den kondens som kan uppstå på natten. Då slipper man trasor mm
Senast ändrad: