Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Tänkte på en sak!
I husbilsmanualerna står det 5,5 kilos tryck!
Kan det vara så att husbilstillverkarna förutsätter att man kör på CP-däck?
Kan det vara så att CP- däckens hårda sidor inte tål den "knådning" och uppvärmning, som uppstår om man kör med lägre tryck?
Är det så, så är det ju bara att sluta med dessa "stendäck" och välja vanliga C-däck, som ofta, förutom komfort, också har högre bärighetssiffror.
Jag har förstärkta framben, men jag pratade med alko och de sade att carthago har en annan vinkel som förklarade problemetSv: Alko ACS vs Goldschmitt
En påbygger kan ikke endre geometrien på hjuloppheng annet enn ved belastning. Mange helintegrerte husbiler på Fiat front er for tunge for fjæringen og får en gal vinkling. Dette kan rettes ved stivere fjærer eller andre fjærben - type ACS. Beste sjekk om det trengs nye og stivere fjærer er å se på gjennomslagsgummien, er det tydelig at denne har jobbet så trenger en bytte. Det er kun unntaksvis at gummi og stål skal møtes ved harde gupp type fartsdempere, under normal kjøring på vei skal de ikke treffes.
Stivere fjærer eller ACS er et spørsmål om pris. Tredje alternativ er helluft fjæring, som har en enda stivere pris. Dette gir endel ekstra fordeler - mulighet for å fjerne helling i bilen under parkering ved å trykke på en knapp er den mest synlige. Tilpassing av stivhet basert på aktuell last en annen.
Jag har förstärkta framben, men jag pratade med alko och de sade att carthago har en annan vinkel som förklarade problemet
Montreal har helt rätt,rätt lufttryck enligt axeltryck och Michelins tabell ,är det ända rätta allt annat är påstående som är helt felaktiga. Tittade på nya Challenger husbilar med Ford chassi dom rekommenderade 3,5 bar fram och 4,5 bar bak! Varför Fiat rekomd. 5,5 bar fram och 5.5 bar bak med ungefär samma axeltryck är ofatbart korkat!! Bak kan man höja trycket om man tycker att bilen är svajig på grund av långt överhäng. Jag har jobbat 10 år på Michelin och 30 år i däckbranchen.
göran-43 skriver "Montreal har helt rätt,rätt lufttryck enligt axeltryck och Michelins tabell ,är det ända rätta allt annat är påstående som är helt felaktiga." vilket jag till fullo håller med om. Möjligen kan det tilläggas att aktuellt axeltryck kan vil alla få fram via vägverkets vägstationer.
Personligen har jag efter 35 år med olika husbilar lagt märke till att den förhållandevis höga tyngdpunkten på just husbilar gör att jag får en stabilare gång på fordonet om jag ligger i överkant på rekommendationstabellens däcktryck både vad gäller sidogungning och faktiskt även den längsgående gungningen vid exempelvis järnvägsövergång. När jag fick möjlighet för ca 20 år sedan att uppleva de styvare CP-däcken blev i vart fall jag mycket nöjd med den förbättrade körstabiliteten. Nåväl, de senaste 13 åren med vår Frankia 5-tonare har jag kört med 5,5 kg fram och 4,5 kg på båda bakaxlarna detta då vi mestadels kör med runt 5 ton bruttovikt. Den går stabilt och bekvämt med de valda däcktrycken, dock vill jag betona att detta gäller just mina förutsättningar.
Blandade ihop bakaxelns fjädringsvinkel oops.Vilken vinkel skulle det vara? De flesta hjulvinklarna är inte justerbara på en McPherson framvagn sådan som Fiat har.
Får man fråga hur resultatet blev på denna gamla tråd?Hej jag har Förstärkta Goldschmitt fjädrar idag men funderar på att byta till Alkos ACS paket.
Är det någon som har gjort det? blev det någon skillnad komfort mässigt?
Jag har läst om många som bytt men från orginal stötdämpare och fjädrar.
och dom verkar ju nöjda.
Har en Hymer B678 4250kg.
/Petri