Det finns diagnostik inbyggt i motorstyrenheten som bevakar allt.
För att upptäcka utspädd AdBlue finns det två(minst) sätt.
Med Nox sensorerna kan programvaran se att avgasreningen inte fungerar helt enkelt.
Nox sensorn efter SCR visar inte tillräcklig minskning av Nox jämfört med sensorn före SCR.
En del bilar har en AdBlue kvalitetssensor som mäter Ureakoncentrationen, larmar med en gång om man fyllt på något annat än DEF/AdBlue av korrekt kvalitet. Om detta är vanligt på våra småmotorer vet jag ej, men lastbilar och maskiner har detta.
När mjukvaran upptäcker ett fel, som tex problem med AdBlue, kommer det att ske en gradvis tvingande nedgång i prestanda, till det slutligen inte går att starta bilen.
För att upptäcka utspädd AdBlue finns det två(minst) sätt.
Med Nox sensorerna kan programvaran se att avgasreningen inte fungerar helt enkelt.
Nox sensorn efter SCR visar inte tillräcklig minskning av Nox jämfört med sensorn före SCR.
En del bilar har en AdBlue kvalitetssensor som mäter Ureakoncentrationen, larmar med en gång om man fyllt på något annat än DEF/AdBlue av korrekt kvalitet. Om detta är vanligt på våra småmotorer vet jag ej, men lastbilar och maskiner har detta.
När mjukvaran upptäcker ett fel, som tex problem med AdBlue, kommer det att ske en gradvis tvingande nedgång i prestanda, till det slutligen inte går att starta bilen.