Kolla här dom har mycket att välja, på samt att skapa egna dekaler.

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Hmmm varför en sur gubbe för ett tips i all välmening??Har du tillgång till el vintertid så är en motorvärmare modell slangvärmare både enkel och billig att montera.
Orsaken vet jag inte men det är faktiskt ingen sur gubbe, utan en "Sad", dvs ledsen gubbe. Då har det kanske en annan innebörd. Vi kan hoppas att den som lagt in den förklarar.Hmmm varför en sur gubbe för ett tips i all välmening??
TS har i alla fall tackat GLATT för andra tips från mig i denna tråd.
Tack, en vill ju gärna ha det ordentligt, fint och fungerande om den ska användas!Och till ilon säger jag bara. Helt underbart snyggt du gjort och vilket jobb du lägger ner.
Snart skall jag också lägga ner lite jobb på våran Euramobil men det blir inte lika avancerat
som för dej.![]()
Köpte ny startmotor från tyskland i aug -21 kostade ca1300 inkl frakt.Sjuk igen, förkyld och lätt dimmig i huvudet, så ingen idé att försöka förvärvsarbeta.
Åker istället ut till husbilen med planen att få lite praktiskt arbete utfört.
När jag kommer fram inser jag att jag glömt nyckeln! Nåväl, det löser sig med att "låna" extranyckeln av bror min.
När jag väl öppnar och ska börja inser jag nästa sak, jag har glömt verktygslådan hemma. Djup suck, men sätter ändå igång med att byta iläggslisten runt gasolluckan. Sista som ska få blå list.
Med 3 plusgrader och dimmigt huvud gick det inte direkt snabbt och smidigt, men till slut fick jag den på plats!
Visa bilaga 220724
Med det färdigt, och utan verktyg så var det inte mycket mer att göra, om jag inte skulle börja på sista långa listen som skulle få ny grå. Men i det skick jag var kändes det dumt.
Tog istället fram multiverktyget, ena skidan från min splitboard samt ett vedträ av björk ur bilen. Sedan var det bara att börja!
Visa bilaga 220723
Efter mycket såga de hade jag till slut två små passande bitar.
Visa bilaga 220719
Efter att ha smetat 2komp epoxy i hela hålet så tryckte jag dem på plats och satte press på det hela, samt lastade in den i bilen.
Visa bilaga 220720
Visa bilaga 220721
Innan jag satte mig i bilen hemåt passade jag på att ta en profilbild på bilen. Den övre blå randen är ju i bedrövligt skick, och skadan på den gula på bildörren gör inte intrycket bättre!
Visa bilaga 220722
Funderar fortfarande på markisens vara eller icke vara. Kan inte riktigt bestämma mig!
Ringde även för att höra om pris för att renovera startmotorn. Efter en liten stund konstaterade killen på verkstaden att en ny kostar 1895, och antagligen blir billigare än renovering av befintlig.
Tråkigt, och funderar på om jag ska byta den eller låta det bero ett tag. Med motorvärmare så bör det fungera ett tag till med den vi har, då den vrider runt fint när det är varmt.. Frågan är ju bara om den blir varm nog.
Sjuk igen, förkyld och lätt dimmig i huvudet, så ingen idé att försöka förvärvsarbeta.
Åker istället ut till husbilen med planen att få lite praktiskt arbete utfört.
När jag kommer fram inser jag att jag glömt nyckeln! Nåväl, det löser sig med att "låna" extranyckeln av bror min.
När jag väl öppnar och ska börja inser jag nästa sak, jag har glömt verktygslådan hemma. Djup suck, men sätter ändå igång med att byta iläggslisten runt gasolluckan. Sista som ska få blå list.
Med 3 plusgrader och dimmigt huvud gick det inte direkt snabbt och smidigt, men till slut fick jag den på plats!
Visa bilaga 220724
Med det färdigt, och utan verktyg så var det inte mycket mer att göra, om jag inte skulle börja på sista långa listen som skulle få ny grå. Men i det skick jag var kändes det dumt.
Tog istället fram multiverktyget, ena skidan från min splitboard samt ett vedträ av björk ur bilen. Sedan var det bara att börja!
Visa bilaga 220723
Efter mycket såga de hade jag till slut två små passande bitar.
Visa bilaga 220719
Efter att ha smetat 2komp epoxy i hela hålet så tryckte jag dem på plats och satte press på det hela, samt lastade in den i bilen.
Visa bilaga 220720
Visa bilaga 220721
Innan jag satte mig i bilen hemåt passade jag på att ta en profilbild på bilen. Den övre blå randen är ju i bedrövligt skick, och skadan på den gula på bildörren gör inte intrycket bättre!
Visa bilaga 220722
Funderar fortfarande på markisens vara eller icke vara. Kan inte riktigt bestämma mig!
Ringde även för att höra om pris för att renovera startmotorn. Efter en liten stund konstaterade killen på verkstaden att en ny kostar 1895, och antagligen blir billigare än renovering av befintlig.
Tråkigt, och funderar på om jag ska byta den eller låta det bero ett tag. Med motorvärmare så bör det fungera ett tag till med den vi har, då den vrider runt fint när det är varmt.. Frågan är ju bara om den blir varm nog.
Jag har sneglat på det även jag, och montering av det borde jag kunna klara av själv tycker jag, men vem vet!Köpte ny startmotor från tyskland i aug -21 kostade ca1300 inkl frakt.
Om du läser lite längre bak i tråden så har jag en Webasto Thermo Top Evo 5+ som ska monteras i nästa vecka.Angående motorvärmare och "blir det varmt nog"
Tänker du på en elektrisk motorvärmare så kommer inte motorn att bli "varm".
De vanligt förekommande elektriska som sitter i många PB är ofta på bara 500W, de är rena skämtet, sen finns de även på 1000 och 1500W, men de är ändå för klena.
Ska du ha en motorvärmare värd namnet så gäller det en bränsledriven typ Webasto, Eberspächer m.fl. de är på 5kW eller mer, då har du en varm motor samt styrhytt på mindre än 30min. samt är inte beroende av 230V.
Det är ett väl beprövat knep även i Ryssland om sägnen är sann. Fungerar ju ypperligt, bara man inte har något i plast nära.. Så där faller det väl för mig antar jagAnnars får du väl göra som jag såg att Posten gjorde med sina bussar kalla mornar. man sköt in en "långpanna" med diesel under motorn och tände på! Det var på 70-talet när jag bodde en tid i Lycksele.
Har den gamla startmotorn kvar på hyllan… inte kasta.Jag har sneglat på det även jag, och montering av det borde jag kunna klara av själv tycker jag, men vem vet!
Du gav dig inte på att renovera din gamla du bytte?
Jag har lite svårt för att bara slänga den jag byter, då den ju fortfarande fungerar, för det mesta.
Om du läser lite längre bak i tråden så har jag en Webasto Thermo Top Evo 5+ som ska monteras i nästa vecka.
Min fundering var mer om den gör det varmt nog för startmotorn ska gå med på att fortsätta göra sitt jobb även i kallt väder, som det är nu så ger den upp fullständigt när det blir för kallt (under 12-14 minus).
Om du jagar höjd så finns det kabelskor med kabelanslutningen på sidan.Hade från början tänkt sätta snabbfästen på ett batteri, och ordentliga polfästen på det andra, för att enkelt kunna koppla bort och flytta undan för att få lite arbetsutrymme.
Visa bilaga 220831
Men med bara någon millimeter till luckan är det ju inte att tänka på!
Kanske får dessa istället plats under huven för startbatteriet? Har när jag försökt skruva lös och fast detta tidigare haft en del problem.
Troligtvis får dessa gå i retur till biltema istället.
Det skulle kunna vara ett alternativ, dock är ju polerna högsta möjliga punk, och dessa ser iaf på bilden ut att sticka upp över detta vid skruv fästet.Om du jagar höjd så finns det kabelskor med kabelanslutningen på sidan.
Visa bilaga 220841
Länk nedan:
Polsko upp till 90mm², 4 anslutningar - SEASEA
Polsko upp till 90mm, 4 ansl. från Seasea.se för säker och stark anslutning. Högkvalitativ och hållbar.www.seasea.se