Jonathanhusbil
HBK Intresserad
- Inlägg
- 197
- Kommun
- Sundsvall
Hej,
Jag undrar hur motortemperaturen ser ut vintertid på era dieselhusbilar?
Jag har en Fiat Ducato MultiJet 100, 2.2D. 2008.
Motortemperaturen fluktuerade (åkte upp och ner på mätaren beroende på hur mycket jag gasade) och nådde i princip aldrig mitten nu i vintertid. Ofta 3/4 av mittpunkten på mätaren vid 100km/h och 1/4 när jag körde 30km/h. Blev inte varmt i kupén heller.
Så jag lämnade in bilen på verkstad för byte av termostaten. Nu tycker jag det är lite bättre, mätaren går upp till mittpunkten när jag kör 100km/h och värmen i kupén börjar litegrann strax efter jag startat och kört iväg. Men, mätaren fluktuerar fortfarande och jag tycker inte kupéfläkten blåser riktigt varmt. Kupén börjar även blåsa lite varmare innan motortemperaturen rör sig ö.h.t på mätaren.
Om jag startar och enbart för 30-50km/h så går mätaren inte upp mer än 1/4 av mitten och ifall jag gasar ner från 100km/h till en lägre hastighet så sjunker mätaren från mitten till 1/4 igen.
Är det samma för er vintertid? Det var ca -5 grader ute idag när jag kollade efter termostaten blev utbytt. Ska inte motortemperaturen gå till mitten eller nära mitten och sedan stanna kvar där tills jag stänger av bilen oavsett hastighet?
Det ska dock tilläggas att det läker ytterst lite kylarvätska från två slangar oavsett hur mycket jag skruvar på klammern så det måste kollas på. Kan det bero på det?
Annars så fann mekanikern följande andra fel också:
Läckage från insugspackning
Läckage från ventilkåpspackning
Oljeläckage från turbon
O-ring på spridare behöver bytas
Felmeddelande om EGR-ventil.
Ganska många fel alltså. Kan problemet med temperaturen bero på något av det ovanstående, t.ex att EGR-ventilen är igentäppt? Hur beter sig era husbilar på vintern, är det normalt detta eller något som bör vara fel? 4500:- kostade det att byta termostat + felsökning så det hade varit trevligt ifall temperaturproblemet åtminstonde hade varit avklarat.
Mvh
Jonathan
Jag undrar hur motortemperaturen ser ut vintertid på era dieselhusbilar?
Jag har en Fiat Ducato MultiJet 100, 2.2D. 2008.
Motortemperaturen fluktuerade (åkte upp och ner på mätaren beroende på hur mycket jag gasade) och nådde i princip aldrig mitten nu i vintertid. Ofta 3/4 av mittpunkten på mätaren vid 100km/h och 1/4 när jag körde 30km/h. Blev inte varmt i kupén heller.
Så jag lämnade in bilen på verkstad för byte av termostaten. Nu tycker jag det är lite bättre, mätaren går upp till mittpunkten när jag kör 100km/h och värmen i kupén börjar litegrann strax efter jag startat och kört iväg. Men, mätaren fluktuerar fortfarande och jag tycker inte kupéfläkten blåser riktigt varmt. Kupén börjar även blåsa lite varmare innan motortemperaturen rör sig ö.h.t på mätaren.
Om jag startar och enbart för 30-50km/h så går mätaren inte upp mer än 1/4 av mitten och ifall jag gasar ner från 100km/h till en lägre hastighet så sjunker mätaren från mitten till 1/4 igen.
Är det samma för er vintertid? Det var ca -5 grader ute idag när jag kollade efter termostaten blev utbytt. Ska inte motortemperaturen gå till mitten eller nära mitten och sedan stanna kvar där tills jag stänger av bilen oavsett hastighet?
Det ska dock tilläggas att det läker ytterst lite kylarvätska från två slangar oavsett hur mycket jag skruvar på klammern så det måste kollas på. Kan det bero på det?
Annars så fann mekanikern följande andra fel också:
Läckage från insugspackning
Läckage från ventilkåpspackning
Oljeläckage från turbon
O-ring på spridare behöver bytas
Felmeddelande om EGR-ventil.
Ganska många fel alltså. Kan problemet med temperaturen bero på något av det ovanstående, t.ex att EGR-ventilen är igentäppt? Hur beter sig era husbilar på vintern, är det normalt detta eller något som bör vara fel? 4500:- kostade det att byta termostat + felsökning så det hade varit trevligt ifall temperaturproblemet åtminstonde hade varit avklarat.
Mvh
Jonathan