Ewa & Jocke
FD HBK Medlem
Hej!
Vi är ägare till en Rapido 9090DF årsmodell 2014, byggd på Fiat Chassi (4 250kg).
Bilen köptes av oss sensommaren 2015 av en privatperson som pga sjukdom var tvungen att sälja den efter att ha ägt bilen endast 1 år.
2015
Fukttest utfördes på husbilen av (tidigare ägaren), utan anmärkning.
2016
Utförde vi vår första fukttest hos Bengt i Örkelljunga, BiÖ. Där påträffades fukt för första gången. Fukten fanns i garaget i bakre vänstra hörnet (sett bakifrån). Åtgärd för detta krävdes enligt protokollet. Vi lämna in bilen till en auktoriserad verkstad för åtgärd. Vi trodde i och med detta att problemet var ur världen.
2017
Utfördes en fukttest utan anmärkning.
2018
Utfördes en fukttest där man återigen påträffade fukt på samma ställe som tidigare, men det var i en ännu lite större omfattning. Vi lämnade in bilen till samma företag som åtgärdade felet första gången. Återigen åtgärdade företaget skadan och vi kände oss nöjda.
2019
Utfördes en fukttest där man återigen påträffade fukt på samma ställe som tidigare, men det var i en ännu lite större omfattning. Vi lämnade in bilen till samma företag som åtgärdade felet tidigare. Vid det här laget börjar vi bli lite smått irriterade och undrande huruvida detta företag är kompetent nog att hitta felet på vår husbil. Eftersom detta betalades av bilens fuktgaranti var vi hänvisade till auktoriserade företag. Och där vi bor finns inte så många att välja på. Därför återkommer vi till samma företag gång efter annan.
2020
Utfördes en fukttest där man återigen påträffade fukt på samma ställe som tidigare…Nu börjar vi bli förbannade på riktigt. Det inleds lite ”vassare” diskussioner med företagsledningen gällande deras kompetensnivå, etc. Vi har nu inget annat val än att åka till samma företag igen då fuktgarantitiden har löpt ut från Rapido. För att slippa betala själva måste vi numer åberopa garantin på utfört arbete av verkstaden. Ännu en gång lämnas husbilen in till samma företag. Denna gång blev den kvar hela vintern från oktober till strax innan påsk… Denna gång utför man ett gediget arbete där man byter ut en massa inredning etc så att allt är torrt och friskt. Detta finns dokumenterat med fotografier etc.
2021
Igår 21-09-15, fukttestades bilen på nytt. Fukt igen, på samma ställe! Hur är det möjligt? Ingen vet varför. Allt som var fuktigt sist är utbytt, och bilen hade ingen fukt alls kvar i sig. Det finns inget hål där fukten kan tränga in. Det finns inte heller något ställe där fukt kommer inifrån bilen och orsakar skadan. Ytterligare samtal med företagsledningen där jag undrar hur vi har hamnat här. Ingen vet vad man ska göra. Vi ska återigen åka med bilen till företaget ifråga för en besiktning samt komma fram med ännu en åtgärdsplan för att avhjälpa det fel som ingen hittar....
Nu till mina frågor...
Vad har man som privatperson för möjligheter att jobba med här?
Kan man på något sätt begära att få bilen inlöst? Den är ju i det närmast spetälsk på byn med denna typ av fukthistoria. Jag kan/vill inte sälja den till en privatperson med denna vetskap.
Kan man tänka sig att en annan verkstad gör ett försök denna gång? Hur ska detta i så fall betalas. Jag anser att vi inte ska betala i alla fall. Det är ju samma fel som har kvarstått sedan första gången då det fanns en fuktgaranti från Rapido. Verkstaden i fråga har ju brustit i sin uppgift att avhjälpa felet.
Måste man ta kontakt med Rapido i Frankrike, eller räcker det med att prata med deras förlängda arm här i Sverige. Alltså de förtag som är auktoriserade för fabrikatet.
Finns det någon här i klubben som har hamnat i samma läge som oss, och vet hur man ska gå till väga för att få ett slut på det hela?
Det ska tilläggas att företaget som har jobbat med vår bil alla dessa gånger kanske inte har levererat så bra resultat tidigare, men efter att Rapidos garantiåtagande har de verkligen försökt att lösa problemet. Det börjar ju på att bli både genant och dyrt för dem nu.
Fukttesterna har alltid utförts av ett annat företag än de som ska åtgärda skadan.
Jag har föreslagit att företaget byter in bilen mot att vi köper någon av deras bilar. De ska då helt bortse från skadan och prissätta husbilen utifrån marknadsvärdet. Detta har företagsledningen inget problem med. Kanske är det den vägen vi får gå. Förutom denna skada är vi så otroligt nöjda med bilen, så vi vill helst inte byta ut den just nu. Om några år vill vi ha en större, men inte nu.
Jag har medvetet valt att inte lägga ut några namn på inblandade personer eller företag. Jag önskar att det fortsätter bli så. Det är inte pajkastning jag är ute efter.
Vår älskade husbil vid namn Ella sommaren -21

//Jocke
Vi är ägare till en Rapido 9090DF årsmodell 2014, byggd på Fiat Chassi (4 250kg).
Bilen köptes av oss sensommaren 2015 av en privatperson som pga sjukdom var tvungen att sälja den efter att ha ägt bilen endast 1 år.
2015
Fukttest utfördes på husbilen av (tidigare ägaren), utan anmärkning.
2016
Utförde vi vår första fukttest hos Bengt i Örkelljunga, BiÖ. Där påträffades fukt för första gången. Fukten fanns i garaget i bakre vänstra hörnet (sett bakifrån). Åtgärd för detta krävdes enligt protokollet. Vi lämna in bilen till en auktoriserad verkstad för åtgärd. Vi trodde i och med detta att problemet var ur världen.
2017
Utfördes en fukttest utan anmärkning.
2018
Utfördes en fukttest där man återigen påträffade fukt på samma ställe som tidigare, men det var i en ännu lite större omfattning. Vi lämnade in bilen till samma företag som åtgärdade felet första gången. Återigen åtgärdade företaget skadan och vi kände oss nöjda.
2019
Utfördes en fukttest där man återigen påträffade fukt på samma ställe som tidigare, men det var i en ännu lite större omfattning. Vi lämnade in bilen till samma företag som åtgärdade felet tidigare. Vid det här laget börjar vi bli lite smått irriterade och undrande huruvida detta företag är kompetent nog att hitta felet på vår husbil. Eftersom detta betalades av bilens fuktgaranti var vi hänvisade till auktoriserade företag. Och där vi bor finns inte så många att välja på. Därför återkommer vi till samma företag gång efter annan.
2020
Utfördes en fukttest där man återigen påträffade fukt på samma ställe som tidigare…Nu börjar vi bli förbannade på riktigt. Det inleds lite ”vassare” diskussioner med företagsledningen gällande deras kompetensnivå, etc. Vi har nu inget annat val än att åka till samma företag igen då fuktgarantitiden har löpt ut från Rapido. För att slippa betala själva måste vi numer åberopa garantin på utfört arbete av verkstaden. Ännu en gång lämnas husbilen in till samma företag. Denna gång blev den kvar hela vintern från oktober till strax innan påsk… Denna gång utför man ett gediget arbete där man byter ut en massa inredning etc så att allt är torrt och friskt. Detta finns dokumenterat med fotografier etc.
2021
Igår 21-09-15, fukttestades bilen på nytt. Fukt igen, på samma ställe! Hur är det möjligt? Ingen vet varför. Allt som var fuktigt sist är utbytt, och bilen hade ingen fukt alls kvar i sig. Det finns inget hål där fukten kan tränga in. Det finns inte heller något ställe där fukt kommer inifrån bilen och orsakar skadan. Ytterligare samtal med företagsledningen där jag undrar hur vi har hamnat här. Ingen vet vad man ska göra. Vi ska återigen åka med bilen till företaget ifråga för en besiktning samt komma fram med ännu en åtgärdsplan för att avhjälpa det fel som ingen hittar....
Nu till mina frågor...
Vad har man som privatperson för möjligheter att jobba med här?
Kan man på något sätt begära att få bilen inlöst? Den är ju i det närmast spetälsk på byn med denna typ av fukthistoria. Jag kan/vill inte sälja den till en privatperson med denna vetskap.
Kan man tänka sig att en annan verkstad gör ett försök denna gång? Hur ska detta i så fall betalas. Jag anser att vi inte ska betala i alla fall. Det är ju samma fel som har kvarstått sedan första gången då det fanns en fuktgaranti från Rapido. Verkstaden i fråga har ju brustit i sin uppgift att avhjälpa felet.
Måste man ta kontakt med Rapido i Frankrike, eller räcker det med att prata med deras förlängda arm här i Sverige. Alltså de förtag som är auktoriserade för fabrikatet.
Finns det någon här i klubben som har hamnat i samma läge som oss, och vet hur man ska gå till väga för att få ett slut på det hela?
Det ska tilläggas att företaget som har jobbat med vår bil alla dessa gånger kanske inte har levererat så bra resultat tidigare, men efter att Rapidos garantiåtagande har de verkligen försökt att lösa problemet. Det börjar ju på att bli både genant och dyrt för dem nu.
Fukttesterna har alltid utförts av ett annat företag än de som ska åtgärda skadan.
Jag har föreslagit att företaget byter in bilen mot att vi köper någon av deras bilar. De ska då helt bortse från skadan och prissätta husbilen utifrån marknadsvärdet. Detta har företagsledningen inget problem med. Kanske är det den vägen vi får gå. Förutom denna skada är vi så otroligt nöjda med bilen, så vi vill helst inte byta ut den just nu. Om några år vill vi ha en större, men inte nu.
Jag har medvetet valt att inte lägga ut några namn på inblandade personer eller företag. Jag önskar att det fortsätter bli så. Det är inte pajkastning jag är ute efter.
Vår älskade husbil vid namn Ella sommaren -21

//Jocke
Senast ändrad: