Hejsan, du har redan fått bra svar men jag skarvar i lite. Modellen på chassit är lika från -82 till -94 men de första åren så var bensinmotorn bara på 1.8L och finns troligen inte ens att få tag i av misstag. Det är sällan bensinmotor i nyare bilar än ca. -90 men finns några få även i nyare bilar än -95 med insprutning men den skall man nog låta bli.
Som nämnts så är det samma bensinmotor i alla oavsett vad det står för fabrikat i grillen. En 2L peugeotmotor som satt i massor med personbilar hos Peugeot. Om man skulle hitta en sådan motor så är det mycket som måste bytas, för i personbilarna så satt motorn rakt upp och i Ducato'n så lutar den rätt kraftigt med annan ventilkåpa, grenrör, insugningsrör, oljetråg, oljepump m.m. p.g.av lutningen.
Det är ju också olika innehåll som kompression, kamaxel m.m. så det blir nog inte så lyckat.
I husbilarna så finns det ju två motorstyrkor ca. 75 eller 85 beroende på stora eller lilla chassit.
I motorerna så skiljer grenrör, kompression, kamaxel och förgasarbestyckning bara, men växellådorna kan ev. ha lite olika utväxling för stora chassit hade för det mesta större hjul.
Sen gäller det ju att hitta något som är bättre än det man redan har.
Det bör ju komma från en bil som skrotats p.g.av fukt eller krock och som för övrigt varit helt ok. efter trettio år.
Motorn går att renovera till rätt rimligt pris, för den har lösa foder så man behöver inte bearbeta blocket "bara" köpa delar som är relativt billiga nere i Europa naturligtvis, i Sverige är prispålägget starkt i överkant som vanligt. Sedan är det lådan, den går också att renovera men mycket jobb med båda bitarna och det kanske inte bör vara första gången man slaktar motor och växellåda om det skall bli bra.
Sedan begagnat. Finns på skroten ibland tyvärr också det rätt dyrt för en gammal motor och låda som man inte vet mycket om förrän den sitter på plats och provkörs.
Det finns en stor skrot i Holland som har en avdelning bara för "husbilar" som kan ha delar av intresse.
Det har funnits renoverade motorer och lådor på eBay bl.a. men jag hittade inga för några månader sedan när jag letade, men finns helt säker om man letar rejält.
Oooo så finns ju Sverige, jag vet inte om det är rätt nytt, men nu dyker det faktiskt upp både renoverade motorer och växellådor på minst en svensk firma (renoveringen kan ju ha skett någon annan stans ev.). Men behov och intresse finns troligen för annars skulle ju inte delarna finnas.
Priset ligger åter i den klassen att man nog måste satsa helhjärtat på bilen... Men varför inte kanske. Det räcker med ståltråd, lite sladdar, mätinstrument och silvertejp för att lösa de flesta problem som kan dyka upp för att kunna fortsätta resan och komma hem med de här äldre bilarna utan överdriven elektronik.
Samma dyker upp om man söker på Fiat eller Peugeot m.m.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Liiite dyrt kanske

, men en "ny", gammal bil bara ökar i värde, och det börjar synas även på husbilsmarknaden faktiskt. Är bilen bra och eller renoverad för övrigt så kan man nog få tillbaka pengarna vid försäljning till rätt köpare.
Skriv och fråga om funderingar så kan vi säkert komma upp med fler idéer åt dig.
M.v.h. JANKRO.