Vid höstresan tii Tyskland 2019 dog mitt husbilsbatteri. Det har fått jobba hårt då min fru använder en CPAP. När jag testade batteriet hemma så fick jag ut knappt 30 Ah (det är ett 80 Ah) och värme+ CPAP drar ca 5A.
Köpte ett 100 Ah LifePo4 från Kina för 3 600 kr inklusive frakt och tull.
Det tog över 1 månad att få batteriet men det var ju vinter så det gjorde inte så mycket. Värre var att jag fått med fel laddare. Fick en ny laddare med DHL flygfrakt. Den var det glappkontakt i men jag fixade en kallödning så var jag igång med laddaren.
Körde test med en gammal H3 lampa och kom väl upp i ca 90 Ah så det var väl ok.
Monterade batteriet i våras men då fick Led belysningen spelet. Visade sig bero på att solcellsregulatorn lämnade 17V och då batteriet var fullt så kopplade BMS ifrån och lasten blev för liten. Kopplade jag på lite förbrukare så reglerades spänningen ner.
Köpte en ny Votronic regulator pch den get 14.4 V i tomgång så nu är allt frid och fröjd.
Var ute 3 nätter och fricampade och gott om ström.
Köpte ett 100 Ah LifePo4 från Kina för 3 600 kr inklusive frakt och tull.
Det tog över 1 månad att få batteriet men det var ju vinter så det gjorde inte så mycket. Värre var att jag fått med fel laddare. Fick en ny laddare med DHL flygfrakt. Den var det glappkontakt i men jag fixade en kallödning så var jag igång med laddaren.
Körde test med en gammal H3 lampa och kom väl upp i ca 90 Ah så det var väl ok.
Monterade batteriet i våras men då fick Led belysningen spelet. Visade sig bero på att solcellsregulatorn lämnade 17V och då batteriet var fullt så kopplade BMS ifrån och lasten blev för liten. Kopplade jag på lite förbrukare så reglerades spänningen ner.
Köpte en ny Votronic regulator pch den get 14.4 V i tomgång så nu är allt frid och fröjd.
Var ute 3 nätter och fricampade och gott om ström.