När 2,3 liters motorn kom var bytes intervallen 24,000 mil eller 8/10 år. Kommer inte ihåg åren riktigt men är säker på milen. Sen fick man problem med personbils motorerna som inte hade lika långa intervaller. Tror det var runt hälften så långa intervaller på dessa. Fiat, Alfa motorer 1,8 o 2,0 bensinmotorer, dessa kamdrivningar var riktigt dåliga och höll inte som man tänkt i nordiska förhållanden. Då sänkte man alla motorers intervaller, rakt av till Max 4år 8,000 mil och skyllde på svåra kalla förhållanden i Sverige. Det var aldrig några problem med Fiats Ducato 2,3l dieselmotor men den åkte liksom med av bara farten. På den tiden var jag Auktoriserad Fiat verkstad så detta är från säker källa. Numera driver jag Taxi bolag. Vi kör våra Ducato 24,000 mil innan vi byter, tar bara ca 4 år men milen är inga problem. Har även haft nån bil som gått 8 år ca 15,000 mil inga problem det heller. Jag vet ingen som har haft kamremshaveri p.g.a. Remmen. Har läst om några ras som berott på vatten läckage in i motorn o rost problem på vippor o kamaxlar men det är ju inte rem relaterat. Samt några ras kort efter Byte av rem, vilket då förmodligen beror på ett mindre lyckat byte. Alltså ett dåligt utfört jobb av den verkstan. En diesel motor går dessutom med ca 50% lägre varvtal än motsvarande bensin motor och snurrar alltså betydlig mindre per tusen mil vilket gör slitaget mindre. Sen är remmen bredare på en dieselmotor detta för att klara av högre kompression som det är i denna motor. Det gör aven slitaget mindre. Vad jag vill säga är, byt inte rem i onödan. Men bara du själv avgör vad du vill göra med just din bil.