Elektronikern
FD HBK Medlem
Tja ... vad gör man om inte en tångamperemeter med display finns till hands då startbatteriet sinar p.g.a. något som drar tjuvström och en felsökning plötsligt är ett faktum? Strömmätning med multimeter är självfallet ett fint alternativ, men kanske inte alltid det allra bästa greppet om vi har med lite nyare husbilar att göra eller om man kanske inte utför rätt operation då mätningen görs med ett sådant instrument. Som synes på bilden ett oscilloskop med tillhörande tångamperemeter, men är det att "skjuta mygg med kanon"? Nja, inte riktigt, men hade så klart klarat mig med antingen en tångamperemeter med display eller en multimeter och fixat biffen; en biff som jag dock fixar annan dag då inte nästkommande är just midsommar och så räknar jag kallt med starthjälp av min husbilsgranne i fall det skiter sig. 
En mer eller mindre konstant tjuvström på 500mA (0,5A) blev i alla fall mätresultatet; vilket är alldeles för mycket och utan pardon, efter ett antal dagars stillestånd med kärran, gör att startbatteriet dräneras. Stora irritationen med felsökning i husbilar är att el-schema, vilket är viktigt och definitivt gör felsökning oerhört mycket enklare, verkar vara något som knappt existerar och då åtminstone för en äldre maskin som vår 97:a; tar med glädje emot dementier om just det.
Hur som haver är mätmetoderna många - bl.a. mäta spänning över säkringar, helt enkelt plocka bort säkringar för att se om tjuvströmmen försvinner, värmekamera och de tidigare uppräknade instrumenten - för att lösa ett dylikt problem och ett problem som kan vara, minst sagt, både tidsödande och rent av en rekorderlig utmaning. Att inte ta stora ord i sin mun är absolut det bästa råd jag kan dela med mig av och dessutom, som alltid när det gäller felsökning, ha en ödmjuk inställning till sådana. Att ge andra råd, hur duktig man än må anse sig vara, är inte heller enkelt, men lyckligtvis finns många på detta forum med fordonsspecifika kunskaper och sådant är guld värt med tanke på ofta icke existerande el-schema.
Nu har jag upptagit tillräckligt med tid för den som orkat läsa, men tråden slutar förhoppningsvis inte med detta inlägg. Eventuellt, om jag har tid och kommer ihåg, lägger jag upp lite bilder och hur jag kom fram till vad som drog den förb... tjuvströmmen.
Ha en vansinnigt finfin midsommar och ta det lugnt med allt inklusive bilkörning och smittohärdar!
En mer eller mindre konstant tjuvström på 500mA (0,5A) blev i alla fall mätresultatet; vilket är alldeles för mycket och utan pardon, efter ett antal dagars stillestånd med kärran, gör att startbatteriet dräneras. Stora irritationen med felsökning i husbilar är att el-schema, vilket är viktigt och definitivt gör felsökning oerhört mycket enklare, verkar vara något som knappt existerar och då åtminstone för en äldre maskin som vår 97:a; tar med glädje emot dementier om just det.
Hur som haver är mätmetoderna många - bl.a. mäta spänning över säkringar, helt enkelt plocka bort säkringar för att se om tjuvströmmen försvinner, värmekamera och de tidigare uppräknade instrumenten - för att lösa ett dylikt problem och ett problem som kan vara, minst sagt, både tidsödande och rent av en rekorderlig utmaning. Att inte ta stora ord i sin mun är absolut det bästa råd jag kan dela med mig av och dessutom, som alltid när det gäller felsökning, ha en ödmjuk inställning till sådana. Att ge andra råd, hur duktig man än må anse sig vara, är inte heller enkelt, men lyckligtvis finns många på detta forum med fordonsspecifika kunskaper och sådant är guld värt med tanke på ofta icke existerande el-schema.
Nu har jag upptagit tillräckligt med tid för den som orkat läsa, men tråden slutar förhoppningsvis inte med detta inlägg. Eventuellt, om jag har tid och kommer ihåg, lägger jag upp lite bilder och hur jag kom fram till vad som drog den förb... tjuvströmmen.
Ha en vansinnigt finfin midsommar och ta det lugnt med allt inklusive bilkörning och smittohärdar!
